Glöm inte att dokumentera resan och ladda upp här!
 
  • Gilla
Svante Svenson och 4 till
  • Laddar…
Sök på kanalen som går förbi Ingarö kyrka så ser ni att det är ganska smalt. Jag överdriver säkert lite också. Jag har ju fördelen av att jag kan slicka kanten utifall det behövs, min brygga behöver ju inte putsas på våren :)
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Den med bäst manöverförmåga väjer.
Sätt upp dagersignalen begränsad manöverförmåga (klot romb klot över varandra) så väjer alla för dig.😉
Det där är genialiskt!

För många år sedan gick det en smal båt i kanalen, reguljär trafik. Går den där fortfarande så bör ju den skepparen iaf känna till den symbolen.
 
D Derbyboy skrev:
Går den där fortfarande så bör ju den skepparen iaf känna till den symbolen.
Om inte lär skepparen ändå fatta att en brygga med aktersnurra inte direkt är lämpad för kanotslalom. 😂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bryggan är 5 meter lång och har 6 stycken flyttblock av frigolit.

Jag väger 100 kg och motorn kanske 25 kg.

Tror ni ”fören” kommer stå upp för mycket, dvs skymma sikten om jag lassar på 125 kg i aktern?
 
D Derbyboy skrev:
Tror ni ”fören” kommer stå upp för mycket, dvs skymma sikten om jag lassar på 125 kg i aktern?
Någon välväxt hoppilandkalle borde du väl kunna hitta och placera i fören. Annars kanske du kan förlänga rorkulten med lämpligt kvastskaft så du själv kan sitta lite mer centrerad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Detta verkar vara någon bra kandidat för YT. Att styra en flytbrygga med en aktersnurra kan vara rätt krävande. Med låg hastighet blir inte skadan så stor om det händer något.
Om inte annat är det inte bra sjömanskap att förflytta en flytbrygga på detta viset. Skaffa en bogserbåt eller ha folk på bryggan som håller undan.
Jag har en kompis med båt som skulle hemskt gärna hjälpa till med ett sådant projekt och han har säkerhetstänk.
Edit: Han skulle hjälpa mig. Du får hitta en egen kompis.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Bryggan är 5 meter lång och har 6 stycken flyttblock av frigolit.

Jag väger 100 kg och motorn kanske 25 kg.

Tror ni ”fören” kommer stå upp för mycket, dvs skymma sikten om jag lassar på 125 kg i aktern?
Om du vänder motorn 180 grader....då blir fram bak och i stället för att skjuta så drar den ..
 
D Dilato skrev:
Om du vänder motorn 180 grader....då blir fram bak och i stället för att skjuta så drar den ..
Den har backväxel så jag behöver inte ens vända den.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta verkar vara någon bra kandidat för YT. Att styra en flytbrygga med en aktersnurra kan vara rätt krävande. Med låg hastighet blir inte skadan så stor om det händer något.
Om inte annat är det inte bra sjömanskap att förflytta en flytbrygga på detta viset. Skaffa en bogserbåt eller ha folk på bryggan som håller undan.
Jag har en kompis med båt som skulle hemskt gärna hjälpa till med ett sådant projekt och han har säkerhetstänk.
Edit: Han skulle hjälpa mig. Du får hitta en egen kompis.
Haha, jag hade hoppats på att han kunde hjälpa mig :)
 
Jag vill se filmen!
 
  • Gilla
Robbiin och 2 till
  • Laddar…
Så länge det inte blåser bör det inte vara några problem.
Och sikten tror jag inte du behöver oroa dig för, är bryggan 5 meter lång händer det nog inte så mycket.

Det svåraste är väl hur du får motorn att sitta fast på ett bra sätt.

Ta med rejält med bensin, blåser det kan det gå tungt.

Ta med en bekväm stol som du kan sitta i.
Typ en sån här brukar jag ha när jag kör med våran flotte.
https://www.jemfix.se/festivalstol-...yNNLB77wOucXoA6azbBoCgeYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Sen är det väl bra att prova sig fram hur det är lättast att ta sig fram tipset att vända motorn och dra dig fram kan vara bra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om du vänder motorn 180 grader....då blir fram bak och i stället för att skjuta så drar den ..
Svårt att få bryggan att plana om motorn sitter framtill...
 
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Svårt att få bryggan att plana om motorn sitter framtill...
Men den svarar på riktningsförändring direkt 😃
15-hästaren har det nog jobbigt att ens få bryggan att halvplana 😄
 
D Derbyboy skrev:
Den har backväxel så jag behöver inte ens vända den.
Gå inte på grund när du backar bara!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.