Tänkte dela med mig av mitt soffbygge. Har fått tips och idéer av flera trådar här på forumet, framförallt denna: https://www.byggahus.se/forum/threads/laettbyggd-lounge-soffa-utemoebel.377432/page-3#post-4148099 så hoppas att någon kanske kan ha nytta av den här tråden också.

Förutom från forumet så kollade jag en hel del mått på olika loungesoffor från möbeltillverkare, och läste på lite om lämpliga vinklar för sits och ryggstöd mm. Jag utgick ifrån måtten på Ikeas dynor som är 62x62x12 i sittdynorna och 62x44x14 i ryggdynorna.

Virket är tryckimpregnerat, stommen 45x70, sits och ryggstöd 28x120, kjolen 28x95 och armstöden är klädda med 28x45.

Med måtten klara tillverkade jag en enkel mall:

En plywoodskiva med påritade mått och skisser för bygge av soffdelar, bredvid en tumstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade glädjen att få fint väder så kunde flytta ut projektet på uppfarten. Fyraåringen hjälpte som vanligt till att skruva och kontroll mäta allting.

Uppfart med pågående bygge av soffdelar, träbitar och verktyg på arbetsbänk, barn hjälper till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utifrån mallen skruvade jag ihop fem enheter som sedan sattes ihop med stöd av en längsgående regel.

Delar av en stomme till en soffa under konstruktion i ett verktygsfyllt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snedsågningen av reglarna till ryggstöd gjordes med en simpel jigg till sågen.

Snedsågning av träreglar på en geringssåg utomhus med staplar av virke och hjälpreda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stommen täcktes med trallvirke. Blev ca 7 mm distans mellan brädorna.

Hembyggd lounge-soffa av tryckimpregnerat virke under konstruktion i ett verkstadsgarage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan bar jag med hjälp av brorsan upp hela ekipaget till altanen för att färdigställa det där. Borde nog ha burit upp den redan innan trallen var skruvad för det blev lite tungt nu.

Nästa dag gjorde jag armstöden. Här hämtade jag mycket inspiration från forumtråden jag länkade till ovan, all heder och tack till medlemmen som delade med sig av sin fina soffa där.

Hembyggd träsoffa utan dynor på en altan med gul husvägg och grön trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen gjorde jag en enkel låda som är tänkt att kunna fungera som schäslong/fotpall men också som bord.

Handbyggd loungesoffa och matchande låda på träaltan i trädgård med växthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det bara att invänta leveransen av dynorna. Till min stora glädje hade jag inte klantat mig fullständigt vid ritbordet så dynorna passade precis.

Hembyggd lounge-soffa med vita dynor på en träaltan framför ett gult hus, omgivet av krukväxter och utebelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu skissar jag på ett par stolar och ett bord, kanske lägger upp det här sedan om det inte blir för skevt och vint.

Tack för den här gången!

Drinkglas på handgjord träsoffa med kuddar, trädgård i bakgrunden och avkopplande atmosfär i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ritning med mått utritad på en träskiva, tillsammans med en måttband för ett soffbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning med mått för soffbygge på träskiva med tumstock bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Britterik och 37 till
  • Laddar…
Snyggt :D
Du har fått till riktigt bra proportioner..
 
  • Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
nikasp
Snyggt!
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Snyggt :D
Du har fått till riktigt bra proportioner..
Tack! Ja den blev skön att sitta i :)
 
nikasp nikasp skrev:
Snyggt!
Tack!
 
janwide
Snyggt! Hur mycket gick kalaset på?
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Snyggt! Hur mycket gick kalaset på?
Tack! Virke och skruv gick på strax över 3000, dynor runt 3000.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Mycket snyggt bygge. Är det dynor som tål regn eller hur har du löst förvaringen av dom?
 
  • Gilla
Klocko
  • Laddar…
Det är Ikeas Frösön/duvholmen, de ska tåla lite lättare regn men tror inte de ska lämnas ute ifall det regnar lite mer.

Jag hade intialt planer på att göra sitsen till ett lock, och klä sittdelen invändigt med typ marinplywood eller nåt som tål vatten, och att ha dynorna förvarade där. Det föll tyvärr på lättja, jag pallade inte åka och handla skivor och allt runt i kring. Så nu tar jag in dom i huset, har en stor garderob precis innanför altandörren där jag slänger in dom. Framöver kanske jag bygger en dynlåda. :)
 
  • Gilla
svirrsvirr och 1 till
  • Laddar…
Har uppdaterat möblemanget med en fåtölj. Troligen blir det att bygga en till likadan sen till sommaren, och så kanske ett soffbord.

Träfåtölj på en terrass, med snötäckt gräsmatta och träd i bakgrunden i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träfåtölj och matchande soffdel på en träaltan vid ett hus, med grönt metallbord och röd växtdekor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Martin.ke och 2 till
  • Laddar…
Tackar så mycket för inspiration och ritningar, blev en hörnsoffa med avställningsbord i hörnet. Fick anpassa lite mått och vinklar pga andra mått på kuddar
 
  • Träbyggd hörnsoffa med avställningsbord i hörnet placerad på en trädäckad veranda vid en fasad med fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Tänkte dela med mig av mitt soffbygge. Har fått tips och idéer av flera trådar här på forumet, framförallt denna: [länk] så hoppas att någon kanske kan ha nytta av den här tråden också.

Förutom från forumet så kollade jag en hel del mått på olika loungesoffor från möbeltillverkare, och läste på lite om lämpliga vinklar för sits och ryggstöd mm. Jag utgick ifrån måtten på Ikeas dynor som är 62x62x12 i sittdynorna och 62x44x14 i ryggdynorna.

Virket är tryckimpregnerat, stommen 45x70, sits och ryggstöd 28x120, kjolen 28x95 och armstöden är klädda med 28x45.

Med måtten klara tillverkade jag en enkel mall:

[bild]

Hade glädjen att få fint väder så kunde flytta ut projektet på uppfarten. Fyraåringen hjälpte som vanligt till att skruva och kontroll mäta allting.

[bild]

Utifrån mallen skruvade jag ihop fem enheter som sedan sattes ihop med stöd av en längsgående regel.

[bild]

Snedsågningen av reglarna till ryggstöd gjordes med en simpel jigg till sågen.

[bild]

Stommen täcktes med trallvirke. Blev ca 7 mm distans mellan brädorna.

[bild]

Sedan bar jag med hjälp av brorsan upp hela ekipaget till altanen för att färdigställa det där. Borde nog ha burit upp den redan innan trallen var skruvad för det blev lite tungt nu.

Nästa dag gjorde jag armstöden. Här hämtade jag mycket inspiration från forumtråden jag länkade till ovan, all heder och tack till medlemmen som delade med sig av sin fina soffa där.

[bild]

Slutligen gjorde jag en enkel låda som är tänkt att kunna fungera som schäslong/fotpall men också som bord.

[bild]

Sedan var det bara att invänta leveransen av dynorna. Till min stora glädje hade jag inte klantat mig fullständigt vid ritbordet så dynorna passade precis.

[bild]

Nu skissar jag på ett par stolar och ett bord, kanske lägger upp det här sedan om det inte blir för skevt och vint.

Tack för den här gången!

[bild]
Snyggt. Hur lång är C? Hur långt är det mellan A och C i botten?
 
Mazen Mazen skrev:
Snyggt :D
Du har fått till riktigt bra proportioner..
J Jith skrev:
Snyggt. Hur lång är C? Hur långt är det mellan A och C i botten?
Enligt första bilden på tråden är C = 615 mm, Sittdjupet 620 mm och längden på D = 860 mm ger att framkant (mot sitsen) på C skall vara 240 mm från bakkant (där A möter B). Om jag lyckas tyda bilderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.