Hej!
VI ska renovera badrummet i maj och håller på att välja badrums inredning. Vi söker efter en fast duschvägg, rak, men det ser ut som om alla har en stång som går från duschväggen till andra väggen (se bild). Vi tycker inte det är snyggt och undrar om man kan låta bli att montera den.
Frågan vi har är om stången enbart finns där för en duschgardin eller om den fyller en stabilitetsfunktion.

Om stången krävs för stabiliteten skull lär vi välja en duschdörr istället som kan hänga fritt fast vi önskar helst en fast vägg.
 
  • Fast duschvägg i badrum med stödstång som går från väggen till den andra sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gå in och titta på INR:s sortiment-de har väggar utan stång.
 
B Bagarns28 skrev:
Gå in och titta på INR:s sortiment-de har väggar utan stång.
Hej! Har kollat men tycker mig se samma sak där på alla modeller förutom när det är dörr.
 
  • Duschvägg med öppen dörr och en stabiliseringsstång mot en vit bakgrund.
Det finns några varianter utan stång hos INR. En glasmästare kan också tillverka en glasvägg åt er.
 
1 16386 skrev:
Det finns några varianter utan stång hos INR. En glasmästare kan också tillverka en glasvägg åt er.
Om det är möjligt kan du skicka en länk då? Jag har kollat flera sidor och jag hittar enbart med stång.

Glasmästare kan tillverka ja men jag vill helt enkelt beställa via internet och få det hemlevererad. Och man får med profil/upphängning samtidigt. Verkar vara smidigast.

Men om jag tolkar era svar då är den där stången till för stabilitet annars skulle Inr inte har bilder utan stång också (även om jag inte hittar de).
 
1 16386 skrev:
[länk]
Tack för länken. Det är lite över vårt budget för en duschvägg. Det verkar inte finnas många alternativ heller:).
 
Om stången vänds uppåt och fästs i taket då?
 
1 16386 skrev:
Det är nog så att stången är för stabiliteten, och vill ni ha en fast vägg utan stång från INR blir det dyrt. Kan ni tänka er en svängbar vägg med en aluminiumprofil mot väggen blir det mycket billigare: [länk]
Tack för svaret. Om det är som du säger då tar vi en dörr istället. INR är en av många märken vi tittar på. Det lutar åt denna 'dörr' i första hand (duschbyggarna).
 
  • Modern glasdörr för dusch med minimalistiska beslag och handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om stången vänds uppåt och fästs i taket då?
Inte så snygg heller:rolleyes:
 
Det blir en djävulsk hävstångseffekt mot fästet och skruvarna ifall man lägger någon kraft mot väggen, därav att alla i princip säljs med stabiliseringsbygeln. Har man en vägg på 100cm, och avståndet från skruven till fästets kant 1cm, så blir den kraften x100.. Så skulle en dörr fungera för er så kör på det istället (y)
 
Redigerat:
ådal ådal skrev:
Det blir en djävulsk hävstångseffekt mot fästet och skruvarna ifall man lägger någon kraft mot väggen, därav att alla i princip säljs med stabiliseringsbygeln. Har man en vägg på 100cm, och avståndet från skruven till fästets kant 1cm, så blir den kraften x100.. Så skulle en dörr fungera för er så kör på det istället (y)
Förstår hur du tänker. Inne på samma spår. Också för att det måste finnas en anledning att det knappt är något utbud på fast vägg utan bygel. Vi kör nog med dörr. Tack alla ni som har svarat.
 
  • Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
  • Golvsbeslag som håller fast en glasvägg till dusch på en vit yta med mörka kakelplattor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.