Spännande projekt! Lycka till! Ett par frågor om din design:

1. Åtkomst för rengöring vid ”grus i maskineriet”? Även vanligt handdrivet pooltak av den typ som nämnts ovan måste rensas på massa löv och kvistar varje vår om det ska gå att öppna. Då är rälsen emellertid ute i det öppna och lättåtkomlig.

2. Skiftningar i det levande materialet över tid som kan påverka form och funktion av det rörliga däcket - antar du har tryckimpregnerat av bra kvalitet, men risken föreligger väl ändå? Hur tänker du kring detta?
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Spännande projekt! Lycka till! Ett par frågor om din design:

1. Åtkomst för rengöring vid ”grus i maskineriet”? Även vanligt handdrivet pooltak av den typ som nämnts ovan måste rensas på massa löv och kvistar varje vår om det ska gå att öppna. Då är rälsen emellertid ute i det öppna och lättåtkomlig.

2. Skiftningar i det levande materialet över tid som kan påverka form och funktion av det rörliga däcket - antar du har tryckimpregnerat av bra kvalitet, men risken föreligger väl ändå? Hur tänker du kring detta?
Ja, allt du nämner kan absolut bli ett problem. Jag har inte alla lösningar klart för mig men ambitionen är att förlänga skenorna någon meter förbi poolen så att jag kan ställa taket i ”serviceläge” och krypa ner bakom/under altanen för rengöring, service av motor etc.
En eller flera luckor för åtkomst och rengöring tillkommer nog också. Plus såklart. Undvika skitvirke och acceptera att jag kanske får en del underhåll på hela lösningen.

Teknikrummet där pump och värmare etc finns kommer att delvis grävas ned ca 15 meter bort på en avskild del av tomten för att slippa lyssna på pump och annat medan jag ligger där med min GT
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vad använder du för tätskikt i poolen?
 
Freddan054 Freddan054 skrev:
Teknikrummet där pump och värmare etc finns kommer att delvis grävas ned ca 15 meter bort på en avskild del av tomten för att slippa lyssna på pump och annat medan jag ligger där med min GT
Hej och lycka till med projektet .
Vad är GT du skrev ?
Mvh
 
  • Gilla
John_Anders
  • Laddar…
M Mattikoleman skrev:
Hej och lycka till med projektet .
Vad är GT du skrev ?
Mvh
Tack!
Gin & Tonic :)
 
Freddan054 Freddan054 skrev:
Har i dagarna påbörjat ännu ett tokprojekt. Efter att ha gått i många år och suktat efter pool men kommit fram till att det tar för mycket av tomten så har vi bestämt oss för att bygga en mindre pool med ett trädäck som via en knapptryck fälls in under altanen. Har inspirerats av ett antal andra projekt här på forumet så jag tänker att det kan vara uppskattat att "bjuda igen" lite med att dela med mig av detta vansinnesprojekt.

Poolen är från Tjällden och har invändigt mått 2x3 meter med ett djup om blott 1 meter.

En skiss på vad jag har tänkt mig:

[bild][bild]

Med hjälp av en grindmotor hoppas jag genom en knapptryckning kunna stänga poolen så att den blir osynlig.

Häng gärna på under projektet. Jag uppskattar folks input också och kommer behöva forumets kloka hjärnor för efter många timmars skissande har jag insett att det finns mycket som kan gå tokigt här :D
komsikt såg ett klipp på exakt det här på instagram. Tänkte samma sak att det ska byggas. Det många prata om är länge det kommer att klara sig, med alla ånger från vattnet på "locket". Vad kommer du sätta under där?
 
L luckmålare skrev:
komsikt såg ett klipp på exakt det här på instagram. Tänkte samma sak att det ska byggas. Det många prata om är länge det kommer att klara sig, med alla ånger från vattnet på "locket". Vad kommer du sätta under där?
Du kommer inte ihåg vart du hittade inlägget? :)

Jag har tänkt en Ångspärr under. PIR-isolering, dammduk eller liknande.
 
Funkar det verkligen med kaklad pool i Sverige? En pooldesigner jag pratade med nyligen sa det inte håller bra i vårt väder, det blir sprickor osv.
 
O oddan skrev:
Funkar det verkligen med kaklad pool i Sverige? En pooldesigner jag pratade med nyligen sa det inte håller bra i vårt väder, det blir sprickor osv.
Ja, alltså. Tiden får utvisa förstås. Men jag har förtroende för det system jag väljer. Går att läsa mer om det på länken längre upp i tråden.
Den största skillnaden är att plattor eller mosaik fogas med en typ av epoxifog. Vanlig fog funkar inte. Det finns många kaklade pooler i Sverige. Får jag anledning att äta upp mina ord om 5-10 år? Kanske. Men jag har gott förtroende för Tjällden och tror inte dem skulle sälja något tveksamt.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Freddan054 Freddan054 skrev:
Ja, alltså. Tiden får utvisa förstås. Men jag har förtroende för det system jag väljer. Går att läsa mer om det på länken längre upp i tråden.
Den största skillnaden är att plattor eller mosaik fogas med en typ av epoxifog. Vanlig fog funkar inte. Det finns många kaklade pooler i Sverige. Får jag anledning att äta upp mina ord om 5-10 år? Kanske. Men jag har gott förtroende för Tjällden och tror inte dem skulle sälja något tveksamt.
Tack för infon, ska läsa på om deras lösning
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Riktigt ballt projekt! Keramik i pool, jag har gjort kanske 10 pooler under min karriär so Plattsättare, en i Sthlm och resten här i norrköping. Två som är inomhus. Dom inomhus har hållit hur bra som helst, sthlmspoolen lagar vi varannat var tredje år. Även de resterande här i norrköping. Plattor runt vattenlinjen släpper. Det kan ju ha och göra med hur ägarna sköter om poolen.
Har alltid kört med mapeis system. Allt monteras i epoxi Riktigt bra men vårat klimat rimmar inte riktigt med keramik utomhus. Visst kan man ha tur och det håller. Vi ska bygga pool och drömmen är ju såklart keramik men med erfarenhet så hoppar jag över det och kör en målad ist. Håller tummarna för ditt projekt :)
 
  • Gilla
Chr3 och 2 till
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Riktigt ballt projekt! Keramik i pool, jag har gjort kanske 10 pooler under min karriär so Plattsättare, en i Sthlm och resten här i norrköping. Två som är inomhus. Dom inomhus har hållit hur bra som helst, sthlmspoolen lagar vi varannat var tredje år. Även de resterande här i norrköping. Plattor runt vattenlinjen släpper. Det kan ju ha och göra med hur ägarna sköter om poolen.
Har alltid kört med mapeis system. Allt monteras i epoxi Riktigt bra men vårat klimat rimmar inte riktigt med keramik utomhus. Visst kan man ha tur och det håller. Vi ska bygga pool och drömmen är ju såklart keramik men med erfarenhet så hoppar jag över det och kör en målad ist. Håller tummarna för ditt projekt :)
Tack för input. Ska ju erkänna att jag blir nervös när en som faktiskt har erfarenhet av det varnar mig. Men jag är envis och ovillig att kompromissa så jag kör på ändå. Hört om många under min research som inte haft några problem alls.

Fråga; Skulle du säga att det främst är frysning som gör att plattorna släpper eller andra orsaker?
 
Freddan054 Freddan054 skrev:
Tack för input. Ska ju erkänna att jag blir nervös när en som faktiskt har erfarenhet av det varnar mig. Men jag är envis och ovillig att kompromissa så jag kör på ändå. Hört om många under min research som inte haft några problem alls.

Fråga; Skulle du säga att det främst är frysning som gör att plattorna släpper eller andra orsaker?
Då ska du köra, i värsta fall får du lägga några timmar vid uppstart om dom skulle släppa. Det kan ju oxå hålla svinbra. Nu är det ett par år sedan jag gjorde en utomhuspool och materialet blir bara bättre och bättre.
Ja frostsprängning är väl det vanligaste om det inte har slarvat.
Jag gjorde min polares föräldrars pool, inne och ute för typ 7år sen. Den inne är som nu fortfarande. Den ute har jag kanske lagt 10-15h totalt på att laga. Inte hela världen men tråkig utgift då epoxi är dyrt som djävulen
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.