B Boende45 skrev:
Dessa trådar är alltid lika roliga att följa.

En massa förståsigpåare som menar att jobbet borde ha genomförts på en bråkdel av fakturerad tid.

Alla snickare, elektriker, VVS:are och plattsättare mfl arbetar medvetet långsammare vid rörligt än vid fastprisavtal.

Det vågar jag hävda efter 3 hus och en hyggligt stor erfarenhet av att ta in tjänster.

I mitt fall har det varit störst skillnad på tidsåtgång när jag haft erfarna hantverkare över säg 40- 50 års ålder. Samma person kan ha tagit nästan dubbelt så lång tid på sig på löpande som vid fast pris. Då har jag vid de flesta jobben varit närvarande så timmar på plats har stämt. Men de utför alltså momenten på ett annat sätt så att det SKA ta längre tid.

Nu refererar jag till kunniga personer som gjort ett bra arbete.

Varför skulle dom skynda sig och arbeta snabbt för att få sämre ersättning i kronor och ören?

Det finns naturligtvis en gräns för hur lång tid arbetet får ta men det är väldigt svårt att få rätt om man skulle driva ett sådant här ärende vidare.

Självklart bör TS efterfråga timspecifikation, men det han får är då timmar grovt specificerat per utfört moment vlket inte säger så mycket.

Man bör alltså efterfråga ett ungefärligt pris/tidsåtgång (skriftligt, t ex mejl) innan man accepterar.

Om inga oförutsedda händelser eller tilläggsarbeten tillkommit får då priset endast överskridas med 15%.
"Alla snickare, elektriker, VVS:are och plattsättare mfl arbetar medvetet långsammare vid rörligt än vid fastprisavtal"


Är du medvetet efterbliven eller gör du dig bara till?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Roffe_riff och 7 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
"Alla snickare, elektriker, VVS:are och plattsättare mfl arbetar medvetet långsammare vid rörligt än vid fastprisavtal"


Är du medvetet efterbliven eller gör du dig bara till?
Kan bara hålla med dig...

Jag har alltid samma tempo vilket gör att de flesta återkommande kunder väljer löpande andra gången.
Jag klarar inte att jobba saktare än normaltempo.
Sen att det går saktare för en 50+ än för en 25 åring är ganska naturligt i min värld.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vaknat på sida idag🫣
Vaknat på fel sida inte vaknat på sida
 
R
M mgold skrev:
Vaknat på fel sida inte vaknat på sida
Då förstår ja att din dag är som den är😉
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
"Alla snickare, elektriker, VVS:are och plattsättare mfl arbetar medvetet långsammare vid rörligt än vid fastprisavtal"


Är du medvetet efterbliven eller gör du dig bara till?
Jag har noterat 3 kategorier av hantverkare genom åren.
1. Dom som jobbar på, dom tar ofta nästan för lite betalt eller vad som är rimligt. Dom har ofta nöjda kunder och en stabil kundbas dom jobbar mot och är väldigt konjukturoberoende. Dom kommer också ofta enligt utlovat (då dom jobbar på och tar åt sig lagom med jobb) Dessa är det väldigt svårt att få tag i då dom inte jagar jobb och inte heller jobbar åt vem som helst.
2. Dom som maxar vinsten och inte är ute efter återkommande kunder, dyker det upp en lite okunnig kund eller kommun med bristfällig uppföljning så hugger dom till direkt och saltar, deras utmaning är att salta lagom så det inte slår stopp. Väldigt konjukturberoende då dom oftast är det dyraste alternativet, genererar mycket trådar på Byggahus då dom ofta jobbar efter devisen fort och fel.
3. Dom som försöker maxa vinsten utan att vara en röv, dom klarar sig ofta undan trots att kunden tycker det blev lite väl dyrt på att dom ändå gjort jobbet bra och hyfsat i tid. Kunden känner ofta efteråt att man inte är helt nöjd. Får ändå nya kunder på att man till sist dyker upp men är relativt konjuktberoende.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
So... first it was just laying the tiles. Then it turned out that they had prepared the walls "a little". Then they dismantled and installed "only" 5 dimmers. I'll ask: What about the sockets? What about taps, sinks, equipment? Who dismantled and assembled it? What about commuting time to work? And also it looks more than 35 m2. Maybe it was 36 packs? And why does the OP avoid answering when asked how much he was ultimately supposed to pay for this job?
 
  • Gilla
  • Älska
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
R Rejäl skrev:
Var har jag skrivit det? Men däremot så finns det gott om långsamma hantverkare och det i sig är ingett fel vi är olika snabba och duktiga..
Eftersom du anser att 2 timmar per kvadratmeter är orimligt lite men inte tycker att 5 timmar är det.
 
T tanker skrev:
32kvm 'subway tiles' inkl. fogning på en dag, då skulle jag anställa dig direkt :)
Jag har en anställning redan. Just på dom grunderna. Dock fogar jag inte samma dag så dom anställda får du behålla för dig själv :)
 
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
G
T Tomasgus skrev:
Vad trött man blir när folk kommenterar och börjar med att jag kan inget om detta, kommentera då för h_ vete inte, om man måttar lite på väggarna, vilket en normal människa kan göra, så ser det ut att stämma med 32 m2 och det är inga konstiga vinklar och vrår, så det borde inte tagit mer en 1 vecka för två personer om dom jobbade 8 timmar om dagen. Dom som gjorde detta borde syssla med nåt annat.
Kul att du måste skapa en ytterligare användare för denna kommentar, vad heter din/dina andra? 😇
 
  • Ledsen
Roffe_riff
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det hade alltså tagit lika lång tid om han var ensam eller hade hjälp av sin kompis. 😱😂
Exakt. Snabb som fan och levererar. ;) Skrev lite fel. Det hade kanske tagit honom 4 dagar själv och 2 dagar med polaren.

Om man är 2 på ett sånt jobb så fixar ju nr 2 alla skärningar. Att fakturera 160 timmar är väl okej, men om man jobbar så sakta så kanske man ska kolla efter annat jobb.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Exakt. Snabb som fan och levererar. ;) Skrev lite fel. Det hade kanske tagit honom 4 dagar själv och 2 dagar med polaren.

Om man är 2 på ett sånt jobb så fixar ju nr 2 alla skärningar. Att fakturera 160 timmar är väl okej, men om man jobbar så sakta så kanske man ska kolla efter annat jobb.
Risken är att person 2 är en pratkvarn, då kan det ta lika lång tid. :D
 
  • Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Risken är att person 2 är en pratkvarn, då kan det ta lika lång tid. :D
Hade han fått välja sin vapendragare så hade de gjort jobbet extremt snabbt och ändå kunnat tragga på som fan.

Har själv jobbat med de, och de jobbar på ordentligt. Sega jävla gubbar med arbetsmoral klarar ingen ungdom av. Helt galet uthålliga och inget gnäll.. :D

De hade ju varit på jobb 3 vid 160 timmar gångna.
 
@joba91 En fråga till :) Det verkar som om många av bilderna är tagna under arbetets gång. Tog du dem för att du började misstänka att det gick långsamt? Tror du att de myglar med hur många timmar de faktiskt varit på plats eller med att de jobbat väldigt långsamt under dessa timmar?
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
AB 04 som jag misstänker skulle gälla i detta fall.
för det första så finns det inget som säger att det är AB04, det är inte standard i branschen det är en av standarderna.

för det andra säger inte AB04 eller ABT06 att beställaren har rätt att ta del av entreprenörens dagbok.
 
O
L Liljeros skrev:
För att du argumenterade för att 5ggr så lång tid för att utföra ett ganska basic jobb var rimligt baserat på att alla är olika.

Finns inget orimligt med nybyggnadslistan, det är ändå en överenskommelse mellan fack och arbetsgivare och när byggnads är inblandade så har jag svårt att tro att dom skulle vara i överkant. Jag har inte plattsättning som proffesion men har aldrig haft problem att matcha eller vara snabbare än många övriga kategorier.

Det är ändå något osunt med en marknad där kostnaderna ökar 30% på 4år, en väldigt stor del av byggkostnaderna är löner så argumentationer kring kostnadsökningar faller ganska platt.
Visst vet du vad som hände med diverse byggmaterial när covid och ukrainakriget uppstod?
Byggmaterial ökade med 100% på några månader.
Det är inte bara potatis och frukt som blivit inflationerat. Inflationen skog extremt hårt mot bygg och metall varor under ett par år, och inte sjunker priserna ännu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.