Jag har inga problem med att alla vill ha olika lösningar på pooltäckning och ser absolut fördelar med att kunna sitta under tak och bada. Men i det här projektet har jag valt ett isolerande trädäck så diskussionen känns onödig.
Z Zodde skrev:
Måste man köra med klor i en sån liten pool?
Har själv Spa 236x236 och har kört klorfritt i nästan 10år utan problem. Aktivt oxygen i flytande å pulverform, ozonator och UV-rör funkar för mig.

Gäster MÅSTE duscha innan men slipper efter 😉
Intressant. Jag var inne på att installera uv-rening för att kunna minska mängden klor. Ska absolut läsa på lite om ozonator.
Hur ser din setup ut?
 
Freddan054 Freddan054 skrev:
Jag har inga problem med att alla vill ha olika lösningar på pooltäckning och ser absolut fördelar med att kunna sitta under tak och bada. Men i det här projektet har jag valt ett isolerande trädäck så diskussionen känns onödig.

Intressant. Jag var inne på att installera uv-rening för att kunna minska mängden klor. Ska absolut läsa på lite om ozonator.
Hur ser din setup ut?
Vattnet passerar kontinuerligt UVlampan.
Active Oxygen Liquid (långtidsverkande) och pulver/tablettform (korttidsverkande) tillföres efter varje bad (eller en gång o veckan om inget bad)
Ozonatorn är integrerad med spa badets luftfunktion å är aktiv vid bad å rengöringscyklar (2ggr per dygn blåser den fullt i 15min via alla luft å vattenmunstycken)

Fått mycket bra feedback på noll klorlukt å noll irriterad hud på känsliga personer.

Definitivt värt å ivartfall pröva.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vattnet passerar kontinuerligt UVlampan.
Active Oxygen Liquid (långtidsverkande) och pulver/tablettform (korttidsverkande) tillföres efter varje bad (eller en gång o veckan om inget bad)
Ozonatorn är integrerad med spa badets luftfunktion å är aktiv vid bad å rengöringscyklar (2ggr per dygn blåser den fullt i 15min via alla luft å vattenmunstycken)

Fått mycket bra feedback på noll klorlukt å noll irriterad hud på känsliga personer.

Definitivt värt å ivartfall pröva.
Verkligen. Stort tack. Du har gett mig nåt att fundera över. Ogillar klorlukten men vill absolut ha rostfria detaljer så salt är inget alternativ. Detta kan vara lösningen.
 
  • Gilla
Chr3 och 2 till
  • Laddar…
Freddan054 Freddan054 skrev:
Verkligen. Stort tack. Du har gett mig nåt att fundera över. Ogillar klorlukten men vill absolut ha rostfria detaljer så salt är inget alternativ. Detta kan vara lösningen.
Skillnaden mot offentliga bad är att DU kontrollerar de badande å DU kan beordra dusch innan bad med tvätt i armhålor å skrev 🤣.

Resten av kroppen mår bäst av å bara sköljas av med vatten enligt bekanta som har detta som yrke.

Det sägs att en nyduschad kropp förorenar mindre än 10% vs en ikke nyduschad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Freddan054 Freddan054 skrev:
Spännande. Jag övervägde först att köra helt på egen hand med Lecablock men efter en del kontakt med Tjällden insåg jag att dem skulle bli en bra sparringpartner att ha med sig genom projektet. Trevliga och hjälpsamma.

Hur ser dina planer ut?
Nedan är min målbild

[bild]
Har precis samma målbild som dig.

Min tanke är att köra 3x3m och 1m djup med sittbänkar på varje sida.

Tycker du gör rätt som kör med Tjällden och deras system .
Vad tänker du för ytskikt sen mosaik eller klinker?
 
A Atrium40 skrev:
Har precis samma målbild som dig.

Min tanke är att köra 3x3m och 1m djup med sittbänkar på varje sida.

Tycker du gör rätt som kör med Tjällden och deras system .
Vad tänker du för ytskikt sen mosaik eller klinker?
Tänker keramik. Liknande eller samma som på bilden. Den är grå men blir läckert grön i vattnet. Har dock inte beställt än utan planerat in ett besök på Tjälldens showroom i augusti. Ska gjuta plattan i dagarna och den ska torka i tre månader innan man kan sätta kakel så jag har tid att fundera.
Har du tänkt samma typ av tak också? Eller annan lösning?
 
Z Zodde skrev:
Måste man köra med klor i en sån liten pool?
Har själv Spa 236x236 och har kört klorfritt i nästan 10år utan problem. Aktivt oxygen i flytande å pulverform, ozonator och UV-rör funkar för mig.

Gäster MÅSTE duscha innan men slipper efter 😉
Du har ju visat att du har rätt om du har klarat dig utan klor i 10 år utan problem. Vi använder klor på den 20:e säsongen nu och har aldrig haft några problem med det. Klor är billigt och beprövat. Sköter man kloreringen så luktar det inte klor om vattnet. Det som gör att det luktar klor är klor som har reagerat med föroreningar och bildat s k kloraminer. Har man rätt nivå på fritt klor så luktar det inte klor. Vi har bra kommunalt vatten och håller ca 1 ppm fritt klor. Vattnet i vår pool luktar aldrig klor.

I ett spa håller man ofta runt 38 grader vilket är ganska annorlunda jämfört med en pool som håller 28-32 grader. 38 gradigt vatten är ganska ok att bada i även vid regn och blåst även om få gör så. Vid runt 30 grader och snålblåst är det inte många som badar i sin pool förutom vi som har pooltak 😁
 
  • Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
4774
Freddan054 Freddan054 skrev:
Har i dagarna påbörjat ännu ett tokprojekt. Efter att ha gått i många år och suktat efter pool men kommit fram till att det tar för mycket av tomten så har vi bestämt oss för att bygga en mindre pool med ett trädäck som via en knapptryck fälls in under altanen. Har inspirerats av ett antal andra projekt här på forumet så jag tänker att det kan vara uppskattat att "bjuda igen" lite med att dela med mig av detta vansinnesprojekt.

Poolen är från Tjällden och har invändigt mått 2x3 meter med ett djup om blott 1 meter.

En skiss på vad jag har tänkt mig:

[bild][bild]

Med hjälp av en grindmotor hoppas jag genom en knapptryckning kunna stänga poolen så att den blir osynlig.

Häng gärna på under projektet. Jag uppskattar folks input också och kommer behöva forumets kloka hjärnor för efter många timmars skissande har jag insett att det finns mycket som kan gå tokigt här :D
Ska bli väldigt spännande att följa 👍
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Intressant projekt. Kör du vanlig trätrall? Hade kanske varit ännu bättre med komposittrall?
 
P Pappa1986 skrev:
Intressant projekt. Kör du vanlig trätrall? Hade kanske varit ännu bättre med komposittrall?
Tänkte köra vanlig trall. Den ska byggas ihop med befintlig altan också så vill köra samma.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Är det verkligen värt besväret att bygga en så liten pool jämfört med att köpa ett färdigt spabad?
 
Z Zodde skrev:
Måste man köra med klor i en sån liten pool?
Har själv Spa 236x236 och har kört klorfritt i nästan 10år utan problem. Aktivt oxygen i flytande å pulverform, ozonator och UV-rör funkar för mig.

Gäster MÅSTE duscha innan men slipper efter 😉
Baquacil är ett annat alternativ. Har använt det i 17 år på vår 4x8 m pool. Väldigt lättskött, luktfritt och dusch efteråt behövs inte😊
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Är det verkligen värt besväret att bygga en så liten pool jämfört med att köpa ett färdigt spabad?
Ja, det tycker jag. Det är den stilen jag vill ha.
 
  • Gilla
Chr3 och 2 till
  • Laddar…
H hogge skrev:
Baquacil är ett annat alternativ. Har använt det i 17 år på vår 4x8 m pool. Väldigt lättskött, luktfritt och dusch efteråt behövs inte😊
Tack. Ska kollas upp.
 
var länge sen jag såg en kaklad pool i sverige se till att töma varje år
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.