J Johanna Carlsson1 skrev:
Och vad för typ av kondensavfuktare har du installerad? Får jag också lov att fråga vad driftkostnaden låg på när den CTR:en ni har körde på som vanligt ?
Köpte någon billig på NetOnNet, kompletterade med en en kanalfläkt och ett par rör för att få lite rotation på luften. Högst amatörmässigt. Men eftersom CTR:en ser till att "säkra" huset så gjorde jag enklast möjliga med kondensavfuktaren.

CTR:en körde uppåt 200 timmar per månad under sommaren, och runt 100 timmar per månad under vintern. Då var den dock inte inställd mot MGI utan fast fukthalt. Med MGI som styrning så sjunker antal timmar under vintern betydligt.

CTR:en drar cirka 1kw när den avfuktar, gissar att den drog runt 1500kwh per år.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Johanna Carlsson1 skrev:
Inte en aning, vi har bott här i endast 2 månader och ska nu hyra ut huset i 2 år då vi ska iväg på jobb. Vi kommer bo hemma 2 månader nästa sommsr också.
Vi vill gärna ha in en avfuktare för husets skull och vår egna så vi inte får framtida problem. Men har inte lust att betala 55 tusen.. så vi inväntar nog nästa firmas offert😝
Kan du lägga en minut på att mäta?
 
J Josth skrev:
Ja ska ni vara borta så länge och åka snart så är det lika bra att låta en firma ta hand om allt. Förmodligen kommer även andra offerter att vara på en liknande summa.
Har pratat med en annan firma som sagt max 35 inkl sorptionsavfuktare från Trygghetsvakten. Så hoppas detta stämmer även när de varit här och kikat. :)
 
D Dilato skrev:
Kan du lägga en minut på att mäta?
Inte nu, men kan se om mannen kan krypa in innan vi åker 😂😂 tveksamt efter alla bilder på spindelägg som han från fuktfirman visade idag.
 
E eigenvalue skrev:
Köpte någon billig på NetOnNet, kompletterade med en en kanalfläkt och ett par rör för att få lite rotation på luften. Högst amatörmässigt. Men eftersom CTR:en ser till att "säkra" huset så gjorde jag enklast möjliga med kondensavfuktaren.

CTR:en körde uppåt 200 timmar per månad under sommaren, och runt 100 timmar per månad under vintern. Då var den dock inte inställd mot MGI utan fast fukthalt. Med MGI som styrning så sjunker antal timmar under vintern betydligt.

CTR:en drar cirka 1kw när den avfuktar, gissar att den drog runt 1500kwh per år.
Tack så mycket! Och kul att du hittat en bra lösning för ditt hus 😀
 
  • Gilla
eigenvalue
  • Laddar…
Davidbagare
Jag såg att ni inte ville göra jobbet själva, men har ni redan plastat golv så är det superenkelt att installera själv. Och en sorptionsavfuktare kan ni hitta för 10-12000kr som är bra. Det är bara en elektriker som behöver lösa ett uttag och jfb då.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag såg att ni inte ville göra jobbet själva, men har ni redan plastat golv så är det superenkelt att installera själv. Och en sorptionsavfuktare kan ni hitta för 10-12000kr som är bra. Det är bara en elektriker som behöver lösa ett uttag och jfb då.
Ska man inte installera massa rör i grunden också? :)

Han sa att han tyckte det behövdes mer plast.
Men vi inväntar nästa firmas offert och tar beslut därifrån.
 
E EttAnvändarnamn skrev:
Ta in lite fler offerter.
Vi väntar på nästa firma som kommer hit 1 augusti. :)
 
  • Gilla
EttAnvändarnamn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.