Hej!
Vi behöver lite tips och råd angående avfuktare till vår krypgrund.
Vi hade en firma ute idag och jag tycker att denna offerten kändes väldigt hög. Tydligen samma avfuktare som Anticimex erbjuder.

Krypgrunden är i fint skick men klimatet är för högt. 21.2 procent och behöver självklart få ner detta då det finns begynnelse till mikrobiell påväxt. Det är dessutom Tryckimpregnerat virke i konstruktionen som vi också vill förebygga att det börjar lukta. Han sa att denna typ av avfuktare även skulle hålla denna lukt borta. Men gör en billigare typ av avfuktare detsamma?

/ Johanna
 
  • Offert för installation av krypgrundsavfuktare, med specificerade kostnader för avfuktare (25 500 kr), arbetstid (9 700 kr), material (7 200 kr) och resa (1 800 kr). Totalt 55 250 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Ja det var ett rejält men omfattande förslag och elektriker tillkommer som sagt. När är huset byggt? Finns det ingen plast eller annat alls på marken nu? Ingen lucka?? Hur många fack består grunden av? Var i landet pratar vi om? Ni kan själva sätta dit en trådlös fuktmätare så att ni börjar få grepp om vad det handlar om för RF%.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Här kan du läsa om avfuktaren, installation m.m.
[länk]

21,2% mätt på vad (tryckade virket)?

Hur stor är krypgrunden?
Tror det är mätt i typ trossbotten/blindbotten, eller det tryckade virket.
grunden är ca 130 kvm.
 
J Josth skrev:
Ja det var ett rejält men omfattande förslag och elektriker tillkommer som sagt. När är huset byggt? Finns det ingen plast eller annat alls på marken nu? Ingen lucka?? Hur många fack består grunden av? Var i landet pratar vi om? Ni kan själva sätta dit en trådlös fuktmätare så att ni börjar få grepp om vad det handlar om för RF%.
Hej! det ligger plast men han sa att det låg lite sand osv över.

mätte 21.2 idag och för två veckor sedan 22.4. Lucka finns ju ner i grunden så man kan gå ini va där. Vi pratar om söder om Göteborg.
 
J Josth skrev:
Ja det var ett rejält men omfattande förslag och elektriker tillkommer som sagt. När är huset byggt? Finns det ingen plast eller annat alls på marken nu? Ingen lucka?? Hur många fack består grunden av? Var i landet pratar vi om? Ni kan själva sätta dit en trådlös fuktmätare så att ni börjar få grepp om vad det handlar om för RF%.
Huset är byggt 83.
Jag vet att tidigare ägare också blivit rekommenderade avfuktare.
 
Vi har liknande lösning i vårt hus strax norr om Göteborg.

Då jag gillar smartare styrning har jag kompletterat med en kondensavfuktare som är mer energieffektiv, denna körs när vi har överskott på solel, och elen är i princip gratis.

Styrningen av CTR:en görs mot MögelIndex - alltså tillåts högre fukthalt när det är svalare.

I slutändan körs inte CTRen särskilt mycket då kondensavfuktaren tar hand om fukten (mer effektivt) när det är varmt, och när det är kallt är det inte särskilt fuktigt.

(CTR:en var installerad när vi köpte huset, jag har bara fokuserat på att minska driftkostnaden.)
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Ok. Är det alltså fuktkvoten i träet, 21.2%, du mäter? Bättre att mäta luftens relativa fukthalt RF% tycker jag nu särskilt på sommaren när det är som fuktigast. Om det finns plast men bara ligger lite sand över på vissa ställen låter det inte som något problem. Eftersom det gäller södra halvan av landet går det också bra med kondensavfuktare typ Woods. Men det behövs kanske två stycken eftersom krypgrunden är ganska stor. Beror på hur händiga och viga ni är och vad ni klarar att fixa själva. Har ni inga problem med lukt från krypgrunden så behövs ingen utsugsfläkt.

Här en länk till Woods lilla kondensavfuktare för krypgrunder: https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-dsc50fm-made-in-sweden/
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok. Är det alltså fuktkvoten i träet, 21.2%, du mäter? Bättre att mäta luftens relativa fukthalt RF% tycker jag nu särskilt på sommaren när det är som fuktigast. Om det finns plast men bara ligger lite sand över på vissa ställen låter det inte som något problem. Eftersom det gäller södra halvan av landet går det också bra med kondensavfuktare typ Woods. Men det behövs kanske två stycken eftersom krypgrunden är ganska stor. Beror på hur händiga och viga ni är och vad ni klarar att fixa själva. Har ni inga problem med lukt från krypgrunden så behövs ingen utsugsfläkt.

Här en länk till Woods lilla kondensavfuktare för krypgrunder: [länk]
Vi är inte sugna på att göra jobbet själva dessvärre.
Är det inte risk för att det börjar lukta om några år annars om man inte har utsugsfläkt?
De bilder jag sett har man mätt mot träet.
Men det har varit 3 st där nere sen i november. I novemebr låg det också på 21.3, för två veckor sedan 22.4.
 
E eigenvalue skrev:
Vi har liknande lösning i vårt hus strax norr om Göteborg.

Då jag gillar smartare styrning har jag kompletterat med en kondensavfuktare som är mer energieffektiv, denna körs när vi har överskott på solel, och elen är i princip gratis.

Styrningen av CTR:en görs mot MögelIndex - alltså tillåts högre fukthalt när det är svalare.

I slutändan körs inte CTRen särskilt mycket då kondensavfuktaren tar hand om fukten (mer effektivt) när det är varmt, och när det är kallt är det inte särskilt fuktigt.

(CTR:en var installerad när vi köpte huset, jag har bara fokuserat på att minska driftkostnaden.)
Och vad för typ av kondensavfuktare har du installerad? Får jag också lov att fråga vad driftkostnaden låg på när den CTR:en ni har körde på som vanligt ?
 
  • Gilla
eigenvalue
  • Laddar…
J Johanna Carlsson1 skrev:
Hej! det ligger plast men han sa att det låg lite sand osv över.

mätte 21.2 idag och för två veckor sedan 22.4. Lucka finns ju ner i grunden så man kan gå ini va där. Vi pratar om söder om Göteborg.
Vad har du för temperatur i utrymmet?
 
J Johanna Carlsson1 skrev:
Vi är inte sugna på att göra jobbet själva dessvärre.
Är det inte risk för att det börjar lukta om några år annars om man inte har utsugsfläkt?
De bilder jag sett har man mätt mot träet.
Men det har varit 3 st där nere sen i november. I novemebr låg det också på 21.3, för två veckor sedan 22.4.
Om huset är byggt -83 och ni inte har några problem med lukt från grunden så är det ingen direkt risk för att det börjar lukta om några år. Utsugsfläkt skulle också öka energiåtgången en del. Sätt också in en luftfuktighetsmätare med minst en men gärna två sensorer i grunden även om ni inte fixar så mycket själva.
 
D Dilato skrev:
Vad har du för temperatur i utrymmet?
Inte en aning, vi har bott här i endast 2 månader och ska nu hyra ut huset i 2 år då vi ska iväg på jobb. Vi kommer bo hemma 2 månader nästa sommsr också.
Vi vill gärna ha in en avfuktare för husets skull och vår egna så vi inte får framtida problem. Men har inte lust att betala 55 tusen.. så vi inväntar nog nästa firmas offert😝
 
J Josth skrev:
Om huset är byggt -83 och ni inte har några problem med lukt från grunden så är det ingen direkt risk för att det börjar lukta om några år. Utsugsfläkt skulle också öka energiåtgången en del. Sätt också in en luftfuktighetsmätare med minst en men gärna två sensorer i grunden även om ni inte fixar så mycket själva.
Kul med energiåtgång när man har elpanna, vilken också ska bytas ut om några år ☺️

Han som var här sa väl att om en 10 år finns risk för otrevlig doft.. och det var hemskt och höra för mig som känner minsta lilla avvikande doft.
Vi ska hyra ut huset form 1 Augusti, det borde väl inte vara nåt problem med att vänta till maj att sätta ner sensorer?
Avfuktare vill vi gärna montera under tiden vi är borta så vi kan slappna av lite.
 
Ja ska ni vara borta så länge och åka snart så är det lika bra att låta en firma ta hand om allt. Förmodligen kommer även andra offerter att vara på en liknande summa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.