Har i dagarna påbörjat ännu ett tokprojekt. Efter att ha gått i många år och suktat efter pool men kommit fram till att det tar för mycket av tomten så har vi bestämt oss för att bygga en mindre pool med ett trädäck som via en knapptryck fälls in under altanen. Har inspirerats av ett antal andra projekt här på forumet så jag tänker att det kan vara uppskattat att "bjuda igen" lite med att dela med mig av detta vansinnesprojekt.

Poolen är från Tjällden och har invändigt mått 2x3 meter med ett djup om blott 1 meter.

En skiss på vad jag har tänkt mig:

Skiss av ett hus med en trädäckterrass och en pool integrerad i altanen som kan täckas över; en person står på trädäcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av altandäck med nedfällbar pool. En person och en hund står på däcket vid ett hus. Plexiglasräcken omger däcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med hjälp av en grindmotor hoppas jag genom en knapptryckning kunna stänga poolen så att den blir osynlig.

Häng gärna på under projektet. Jag uppskattar folks input också och kommer behöva forumets kloka hjärnor för efter många timmars skissande har jag insett att det finns mycket som kan gå tokigt här :D
 
  • Gilla
Roger Fundin och 30 till
  • Laddar…
En skiss över altanens konstruktion som visar trädäcket i infällt läge, med ramverket och stommen tätt sammanfogade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En skiss över altanens konstruktion med trädäcket i infällt läge
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Freddan054 Freddan054 skrev:
Har i dagarna påbörjat ännu ett tokprojekt. Efter att ha gått i många år och suktat efter pool men kommit fram till att det tar för mycket av tomten så har vi bestämt oss för att bygga en mindre pool med ett trädäck som via en knapptryck fälls in under altanen. Har inspirerats av ett antal andra projekt här på forumet så jag tänker att det kan vara uppskattat att "bjuda igen" lite med att dela med mig av detta vansinnesprojekt.

Poolen är från Tjällden och har invändigt mått 2x3 meter med ett djup om blott 1 meter.

En skiss på vad jag har tänkt mig:

[bild][bild]

Med hjälp av en grindmotor hoppas jag genom en knapptryckning kunna stänga poolen så att den blir osynlig.

Häng gärna på under projektet. Jag uppskattar folks input också och kommer behöva forumets kloka hjärnor för efter många timmars skissande har jag insett att det finns mycket som kan gå tokigt här :D
Kul ! Kommer följa detta , har själv planer på ett liknande projekt
 
  • Gilla
David Nordgren och 1 till
  • Laddar…
A Atrium40 skrev:
Kul ! Kommer följa detta , har själv planer på ett liknande projekt
Spännande. Jag övervägde först att köra helt på egen hand med Lecablock men efter en del kontakt med Tjällden insåg jag att dem skulle bli en bra sparringpartner att ha med sig genom projektet. Trevliga och hjälpsamma.

Hur ser dina planer ut?
Nedan är min målbild

En rektangulär utomhuspool omgiven av grönskande växter, grus och en träaltan, med ett paraply i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Ska ni värma vattnet i poolen så behöver ni ha en lösning som tar hand om all kondens som bildas. Något tätt material som tål klorerat vatten behövs under locket och dessutom någon tätning runt lockets undersida så att inte varm ånga läcker ut. Klorerat vatten är väldigt aggressivt mot de flesta metaller så korrosion behöver undvikas, det är nog ett ganska svårt problem att lösa med skissad lösning. Skruv typ rostfri A4 brukar fungera. Övriga metalldelar som kan behövas är svårt att hitta i rostfri A4 eller bättre.

En enligt mig bättre lösning är att välja ett pooltak som går att bada under. Pool i vårt klimat har väldigt begränsad användbarhet utan ett bra pooltak. Pooltak i lackad aluminium och kanalplast har inga problem med korrosion.
 
Redigerat:
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Ska ni värma vattnet i poolen så behöver ni ha en lösning som tar hand om all kondens som bildas. Något tätt material som tål klorerat vatten behövs under locket och dessutom någon tätning runt lockets undersida så att inte varm ånga läcker ut. Klorerat vatten är väldigt aggressivt mot de flesta metaller så korrosion
Tack för input.
Personligen gillar jag inte den typen av pooltak. Möjligen de ultralåga men då försvinner ändå möjligheten att bada under. Sen är ju detta ingen pool i den bemärkelsen, mer ett spa.

Lösningen jag skissar på är att sätta PIR-isolering (tror jag det heter) under taket. Samma typ som används i bastu. Funkar inte det är även dammduk eller en begagnad liner ett alternativ.

Korrosionen på skruv och beslag är absolut ett orosmoln. Räknar med kortare livslängd på allt jämfört med vanlig altan.
 
  • Gilla
David Nordgren
  • Laddar…
Är man estet så kanske pooltak inte är rätt men prioriterar man poolens användbarhet så är det suveränt. Luften under pooltaket håller samma temperatur som vattnet. Vi ligger oftast på 30-32 grader vattentemperatur, det går utmärkt att bada även när det regnar och blåser.

All skruv närmast poolen är här rostfri A4 och den har stått emot utan antydan till rost. Två beslag för att öppna luckor närmast poolen kallades rostfria på Jula, troligen A2, de har lite lätt ytrost, borde vara A4.
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Vanlig Åldersbeständig plast fungerar nog utmärkt, häfta fast den under trallen med rostfria stift. Ska den inte vara värmd under vintern(?) så behöver man inte mer isolering.
 
  • Gilla
Fredrik Johansson5231
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Vanlig Åldersbeständig plast fungerar nog utmärkt, häfta fast den under trallen med rostfria stift. Ska den inte vara värmd under vintern(?) så behöver man inte mer isolering.
Grundidén var att stänga den på vintern. Mest för att elpriserna är tråkiga. Tänker dock att jag isolerar locket ändå för att det blir krångligt att göra i efterhand.
 
  • Gilla
BergmanOlsson och 2 till
  • Laddar…
Vansinnesprojekt? Det kommer att skänka stor tillfredställelse i många år när det är klart.
Det finns en liknande kommersiell lösning, Aqvisdeck. Det är ett slags modulsystem som undertill är isolerat med stora block och så kan man ha annan yta ovanpå. Där kanske du kan hitta inspiration till detaljlösningar. https://usercontent.one/wp/aqvis.se...3/Aqvisdeck-katalog-2021.pdf?media=1648916095
Trädäck med integrerad pool framför ett vitt hus. Pooldäckets modulära system liknar Aqvisdeck med isolering undertill och olika ytor ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Vansinnesprojekt? Det kommer att skänka stor tillfredställelse i många år när det är klart.
Det finns en liknande kommersiell lösning, Aqvisdeck. Det är ett slags modulsystem som undertill är isolerat med stora block och så kan man ha annan yta ovanpå. Där kanske du kan hitta inspiration till detaljlösningar. [länk]
[bild]
Haha. Vansinnesprojekt är mer min sambos första kommentar när jag presenterade det. Men helt klart en investering i välmående.

Jag kollade på aqvisdeck och tog även in en offert. 70 tusen ville de ha och då förlorar jag ju dessutom nöjet att klura ut en egen lösning.
Eftersom min pool kommer att vara förhållandevis liten har jag en förhoppning om att klara spännvidder rätt bra. Har sett folk som byggt egna däck till 4*8 pool och då blir det genast lite klurigare med stålbalkskonstruktioner mm.
Jag tror att jag kommer kunna undan med 15 tkr för pooltaket inkl. motordrift.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Byggarbetsplats med grävd mark för plintar, flera plintar synliga i marken, hus i bakgrunden och träaltan med parasoll. Gul elkabel på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har grävt för plintar för altanen idag. Bara sten överallt så min gamla Cat fick jobba hårt.
Imorgon är det gjutning och sen ska jag schakta ca 75 cm djupt för poolen. Poolen har ett djup på 1 meter och ca 60 cm skall vara nedgrävt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Förstår inte argumentet att en pool utan tak har "begränsad användning". Jag badar ofta i min och hade inte badat en minut mer bara för att det funnits ett tak till den.
 
  • Gilla
Sthlm_ och 2 till
  • Laddar…
Moana Moana skrev:
Förstår inte argumentet att en pool utan tak har "begränsad användning". Jag badar ofta i min och hade inte badat en minut mer bara för att det funnits ett tak till den.
Några tolkningar:
Begränsad användning - funkar bara att hålla varmt mellan Juni-September utan pooltak, med tak kan man få en månad till åt varje håll (svealand)
Begränsad användning - allergisk mot regnvatten i håret, då begränsar vädret när man kan bada utan pooltak

1) kan lösas genom att skaffa större plånbok och köpa en starkare värmekälla
2) är svårlösligt
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Klorerat vatten är väldigt aggressivt mot de flesta metaller så korrosion behöver undvikas, det är nog ett ganska svårt problem att lösa med skissad lösning.
Måste man köra med klor i en sån liten pool?
Har själv Spa 236x236 och har kört klorfritt i nästan 10år utan problem. Aktivt oxygen i flytande å pulverform, ozonator och UV-rör funkar för mig.

Gäster MÅSTE duscha innan men slipper efter 😉
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.