TRJBerg TRJBerg skrev:
Som jag ser det i den av TS beskrivna situationen, om man inte har mycket kraftig AC, att ha en mycket kraftig genomventilation nattetid och stänga av all ventilation dagtid plus ha tjocka gardiner eller hellre markiser för alla fönster (dagtid).
Vi har markiser idag, och de behöver användas för fullt. Dock är de inte så snygga😅 samt kommer inte passa efter renoveringen.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har kylbatteri till mitt FTX kopplat till LVVP. Körde AC kyla med den första sommaren, det ger ju mer effekt än nattkyla men allt detta är bara massa krångligt tjafts som inte ger så mycket så jag använder inte kylan för FTX ändå. Det räcker inte så vädra rummet innan läggdags så har man det fixat.

Lägg pengarna på en separat fläktkonvektor, på övervåning om man har öppet så rinner den kalla luften ner okej. Sen är det lite onödigt med AC i sverige om man inte byggt heltokigt, fixa lite solavskärmning med skärmtak eller markiser så slipper man att det blir övervarmt från första början
Okej! Nej att skaffa av är nog inte på kartan. Finns ju inge fulare att ha på väggen. Vad gör en fläktkonvektor?
 
H halj skrev:
Det är inte så jättestor effekt då det är relativt små luftflöden och tempskillnader. Säg att du kör 80 l/s. Vilket innebär ett massflöde på
80/1000*1,2 = 0,096 kg/s

Energin = massflöde*specifik värmekapacitet* temperaturdifferens

Vi antar att du skickar in luft som är 10c kallare än inomhus
0,096*1,004*10= 0,96kW

Kyleffekten blir alltså 0,96kW fördelat på hela huset.

Skulle vilja påstå att en luftvärmepump till sovrummet är en mycket bättre lösning!
Okej jag förstår. Har fattat att det krävs mer kraft för att flytta värme. Nja, undviker helst ac, fullaste som finns. Måste ju finnas bättre och snyggare lösningar idag än att sätta in en lvp.
 
F fsn skrev:
Har ni ordentligt svalt i källaren så kanske nu skulle fundera på att komplettera FTX med en vanlig simpel värmetransportör?
Jo det var lite det jag tänkte. Att jämna ut tempen i huset överlag då det är mycket svalare i källaren.
 
R Runnis skrev:
FTX ska du bara se som bra ventilation. Googla FTX ventilation och läs på.
Behöver du värme någonstans som t.ex. i källaren så får du ha något som värmer källaren.
Vill du ha 21°C inne ställer du FTX på 18°C för att få en bra luftblandning. Detta gäller vintertid. Det är din inomhusluft som värmer tilluften. Aggregatet kan inte återvinna 100% så tilluften blir naturligt lite svalare än rumsluften och så ska det vara.
Behöver du kyla på sommaren köp luftvärmepumpar.
Yes, har läst på gmsks mycket ju, förstår att det huvudsakligen är till ventilation. Inte så mycket att jag vill ha värme i källaren, den är inredd och isolerad, håller ca 18 grader. Utan snare bli av med lite värme på markplan och ovanplan det handlar om.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
K Kulibertikus skrev:
Har testat lite olika varianter i vårat hus för att få ner temperaturen på somrarna. Vår FTX ger mycket liten skillnad på temperaturen. Fördelen med FTX är att det blir en bra luftkvalitet inomhus och att inkommande luften körs genom ett pollenfilter som man lätt kan byta. Det som ger mycket större temperatursänkning är att installera markiser på utsidan av fönstren mot söder och öster. Detta funkade riktigt bra faktiskt, över förväntan. Men det bästa är såklart en luft-luft-värmepump som går som AC. Den drar inte så mycket ström heller, tycker jag. Vi har en typisk Mitsubishi och jag tror den drar typ 300 kWh/månad under sommaren. Den är inte på hela tiden, såklart, men jag tycker elräkningen inte blir särskilt lidande.
Jo, vi har markiser idag, men tycker inte det är det snyggaste som finns precis... Men kanske får bli det.

300KWh i månaden! Herregud, det är vad vi ligger på i månaden för hela huset i snitt över året... 😅 Skämt å sidor så har vi fjärrvärme, så elförbrukningen är inte så hög. Problemet med ac är ju att de behövs väll flera för att få en bra kyla över hela huset, och stänger du en dörr till något rum, försvinner ju effekten helt. Sen är det rätt fult 😅
 
Redigerat:
Sätt ett AC-aggregat på övervåningen som håller hela huset svalt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Aha okej, smart. Ta vara på att det är lite svalare på natten. Dock kanske lite som att öppna fönsterna eller?
Ja, men att öppna flera fönster ger bättre temperatursänkning om luften rör sig jämfört med FTXens ganska begränsade flöde. Vi stänger fönstren när vi sover för att slippa insekter och eventuellt buller och då fortsätter FTXen att dra in svalare luft.

Edit: AC och då helst i form av frikyla blir ju såklart bäst men i väntan på det så kan man klara sig ganska hyfsat med vädring på kvällen och FTXen på full fart hela natten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Ja, men att öppna flera fönster ger bättre temperatursänkning om luften rör sig jämfört med FTXens ganska begränsade flöde. Vi stänger fönstren när vi sover för att slippa insekter och eventuellt buller och då fortsätter FTXen att dra in svalare luft.

Edit: AC och då helst i form av frikyla blir ju såklart bäst men i väntan på det så kan man klara sig ganska hyfsat med vädring på kvällen och FTXen på full fart hela natten.
Frikyla fungerar men en luftvärmepump som AC är svårslagen.
Fick en fin Mitsubishi installerad i sovrummet nu i juni. Den är riktigt tyst på lägsta fläkthastighet.
Förbrukningen ligger på 24 kWh under juni och 14 kWh hittills i juli. Det är bara marginellt mer än vad fläkten och cirkulationspumpen till frikylan drog.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
F
S Spidertotz skrev:
Jo det var lite det jag tänkte. Att jämna ut tempen i huset överlag då det är mycket svalare i källaren.
Bygg då en separat värmetransportör.
 
T TommyC skrev:
Ja, men att öppna flera fönster ger bättre temperatursänkning om luften rör sig jämfört med FTXens ganska begränsade flöde. Vi stänger fönstren när vi sover för att slippa insekter och eventuellt buller och då fortsätter FTXen att dra in svalare luft.
Förutsätter dock att ingen i huset är allergisk mot pollen. FTX system har ju fördelen att man filtrerar all inkommande luft.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Okej! Nej att skaffa av är nog inte på kartan. Finns ju inge fulare att ha på väggen. Vad gör en fläktkonvektor?
Fläktkonvektor är en radiator med fläkt. Innedelen till en LLVP är en variant på fläktkonvektor, men det finns integrerade takvarianter, slimmade väggvsrianter och golvmodeller.

Kör man frikyla eller med en LVVP kan du koppla in en fläktkonvektor (eller fläktelement) precis som en klassisk konvektor och köra fläkten manuellt på/av. Det finns massor av olika varianter
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har precis satt igång vår FTX ( Swegon R5h) i vårt nybygge. Har den givetvis inte för kyla utan för att få bra ventilation. Den har ett automatiskt nattläge som kyler ner huset genom forcering när ute temperaturen blir lägre än inne temperaturen. Får se hur bra det kommer att funka. Vi satte vårat in/utblås på öst sidan som lär vara något svalare vid varmt väder.
En FTX är fantastisk om den är installerad korrekt, renare inomhus, sköter fukt i våtrum, tvätt i grovköket torkar snabbt. Mitt nya är nästan ljudlöst vid normal drift.
Givetvis också bra om du är allergiker.
Tycker personligen att värmesystem med en FTX är bättre än ett frånlufts värme system då man har bättre kontroll på hur luften rör sig i huset fast det kostar nog lite mer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P PeGeCo skrev:
Har precis satt igång vår FTX ( Swegon R5h) i vårt nybygge. Har den givetvis inte för kyla utan för att få bra ventilation. Den har ett automatiskt nattläge som kyler ner huset genom forcering när ute temperaturen blir lägre än inne temperaturen. Får se hur bra det kommer att funka. Vi satte vårat in/utblås på öst sidan som lär vara något svalare vid varmt väder.
En FTX är fantastisk om den är installerad korrekt, renare inomhus, sköter fukt i våtrum, tvätt i grovköket torkar snabbt. Mitt nya är nästan ljudlöst vid normal drift.
Givetvis också bra om du är allergiker.
Tycker personligen att värmesystem med en FTX är bättre än ett frånlufts värme system då man har bättre kontroll på hur luften rör sig i huset fast det kostar nog lite mer.
Var uteluftintaget sitter har mycket liten inverkan på temperaturen.
 
FTX i kombination med en AC är iaf kungligt. Under värmeböljan i slutet av Maj hade vi 28 grader utomhus men ventilationen blåste in väsentligt mer beskedliga 22 grader. ACn behövde inte arbeta särskilt hårt för att sen ta ner temperaturen ytterliggare ett par grader.

Östberg ventilationskontroll med skärm som visar temperaturer för utomhusluft (28°C), rotor (22°C), tilluft (22°C), frånluft (21°C), avgaser (27°C) och rum (19°C).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Synergin med FTX+AC är grym.

1. När utomhusluften är svalare än inomhus så öppnar FTXen för full blåst och svalkar huset i princip gratis, från sen kväll till soluppgången. Man kan förstås öppna fönster och vädra på det viset, men ventilationen sköter det automatiskt, släpper inte in insekter eller pollen och funkar även vid vindstilla och oväder.

2. Så fort solen går upp startar ACn och börjar bekämpa instrålningen som annars gör vårt vardagsrum och sovrum till växthus. ACn håller också nere fuktigheten på kvalmiga dagar.

3. FTXen återvinner kylan. Ventilationen kan vara igång hela dagen utan att dra in massa varmluft. ACns jobb blir lite lättare och den svala luften kommer hela huset till godo.

FTXen flyttar inte tillräckligt med energi för att kunna kyla (eller värma) rum på egen hand, men i kombination med en AC så blir de stora utrymmena (vardagsrum, hall, kök) mycket svalare och den upplevda värmestressen lägre. Inget rum blir olidligt varmt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.