rubus arcticus rubus arcticus skrev:
Kan ju också tycka att ett städföretag som varit verksam i åtminstone 15-20 år bör ha kunskap, men tydligen inte...
Är det ett "vanligt" städföretag (typ som: hemfrid.se ) som främst tillhandahåller vardagsstädtjänster, så förvänta dig inte att de ska kunna flyttstäda som är en djupare form av städning. Även om det har det som tjänst, så tänk dig det som en "grövre form av vardagsstäd" och inte en äkta form av flyttstäd.

Så mycket handlar också om vad man väljer för firma. De kommunala bolagen har ibland löpande avtal med flyttstädtjänster som är riktigt professionella, men är det en mindre upphandlad hyresvärd (som egentligen inte är kommunal), så kanske han googlat "flyttstäd" och bara tagit första bästa firma.

Men sedan, är lägenheten så nersunkad som du beskriver så är det ju inte flyttstäd man ska ha, utan en ordentlig sanering likt hur man sanerar en inrökt lägenhet.

Det finns också olika varianter av flyttstäd. Oftast innebär många former av flyttstäd att du själv måste göra lite grundstäd åtminstonde, så det ser någorlunda ut.

Sedan finns det saneringstjänster där man sanerar olika former av vanvård (som det verkar vara i det här fallet).

Sedan att du som privatperson lyckas städa bättre än flyttstädet beror ju såklart på att ni lagt mycket mer tid på det, kanske städat väldigt ineffektivt (väldigt lite städ/timme) och därmed kanske fått till ett riktigt bra resultat på 40 timmar, medans en professionell saneringsfirma hade gjort det på 8 timmar.

Vem som helst kan ju städa egentligen, allt handlar bara om hur många timmar man lägger per kvadratmeter så att säga.

Sedan har ju en del folk kommit på en del städtips själv. T.ex. mitt tips för spisrengöring är ju att hälla CIF cream Lemon utblandat med en liten skvätt vatten, i en sådan där svampborste (diskborste med ihåligt handtag med skruvkork) och sedan köra hårt. Biter bra på bränt fett på spisen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Är det ett "vanligt" städföretag (typ som: hemfrid.se ) som främst tillhandahåller vardagsstädtjänster, så förvänta dig inte att de ska kunna flyttstäda som är en djupare form av städning. Även om det har det som tjänst, så tänk dig det som en "grövre form av vardagsstäd" och inte en äkta form av flyttstäd.

Så mycket handlar också om vad man väljer för firma. De kommunala bolagen har ibland löpande avtal med flyttstädtjänster som är riktigt professionella, men är det en mindre upphandlad hyresvärd (som egentligen inte är kommunal), så kanske han googlat "flyttstäd" och bara tagit första bästa firma.

Men sedan, är lägenheten så nersunkad som du beskriver så är det ju inte flyttstäd man ska ha, utan en ordentlig sanering likt hur man sanerar en inrökt lägenhet.

Det finns också olika varianter av flyttstäd. Oftast innebär många former av flyttstäd att du själv måste göra lite grundstäd åtminstonde, så det ser någorlunda ut.

Sedan finns det saneringstjänster där man sanerar olika former av vanvård (som det verkar vara i det här fallet).

Sedan att du som privatperson lyckas städa bättre än flyttstädet beror ju såklart på att ni lagt mycket mer tid på det, kanske städat väldigt ineffektivt (väldigt lite städ/timme) och därmed kanske fått till ett riktigt bra resultat på 40 timmar, medans en professionell saneringsfirma hade gjort det på 8 timmar.

Vem som helst kan ju städa egentligen, allt handlar bara om hur många timmar man lägger per kvadratmeter så att säga.

Sedan har ju en del folk kommit på en del städtips själv. T.ex. mitt tips för spisrengöring är ju att hälla CIF cream Lemon utblandat med en liten skvätt vatten, i en sådan där svampborste (diskborste med ihåligt handtag med skruvkork) och sedan köra hårt. Biter bra på bränt fett på spisen.
Nej, detta företag jobbar både med hemstäd och flyttstäd och har gjort det under många år, på hemsidan skriver de även att de utför "enklare saneringar" - vad nu det kan betyda.

Företaget är även anställd ute i olika verksamheter, bl.a. inom industrin och i en av skolorna. Men det är klart, "vardagsstäd" i exempelvis skolan är ju inte samma sak som att städa en sanitär olägenhet.

Exempelvis fetthärden i köket. Överskåpens undersida var täckta av en tjock gul kaka av fett. Vi fotograferade både innan och efter. Det var ingen som hade rört fettkakan. Vi tog en svamp och Cif cream och gnuggade lite lätt, och fettet lossnade. Hur svårt ska det vara för ett företag?! Det var så många punkter där de inte ens försökt.

Bostadsförvaltaren var åter från sin semester och hörde av sig idag. Han kommer på besök i lägenheten på onsdag. Vi kommer kräva gratis hyra denna månad, samt kompensation för de timmar vi städat och inköp av städprodukter, ozonmaskin etc.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
sysmali
Fick du tag i någon ansvarig idag (den 22 juli)?
 
sysmali sysmali skrev:
Fick du tag i någon ansvarig idag (den 22 juli)?
Förvaltaren hörde av sig innan vi hann ringa/maila, han har väl sett alla mail vi skickat med fotodokumentation och beskrivningar av läget. Medan han varit på semester så har en administratör varit på plats som tagit emot våra meddelanden. Administratören har dock ingen befogenhet till att hantera dessa typer av ärenden.

Han kommer kommer hem till oss för besök på onsdag. I samband med det kommer vi ta upp samtliga frågor och synpunkter, samt fråga hur de ska kompensera oss.
 
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
rubus arcticus rubus arcticus skrev:
...
Nåväl. Det närmaste isopropylalkohol vi kunnat finna här jag bor är Dax ytdesinfektion plus, som innehåller både alkohol, samt en rengörande tensid som även återfinns i bl.a. diskmedel = smuts-/fettlösande.
Kjell &Company säljer ren isopropanol på literflaska.

/Höghus
 
  • Gilla
McHolm och 2 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Kjell &Company säljer ren isopropanol på literflaska.

/Höghus
Såg det, tyvärr går det inte att beställa och jag bor 2h ifrån närmaste butik. Känner mig hoppfull avseende lukten efter den rigorösa moppningen med Lysol och Dax ytdes. plus.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
rubus arcticus rubus arcticus skrev:
Kan inte fatta hur de kunde hyra ut detta stinkhål utan föregående sanering!
Det är ju inte säkert att de ens kollat på lägenheten.

När jag hade hyreslägenhet så stod det specifikt i kontraktet att jag vid inflytt skulle besiktiga lägenheten, om jag hittade några fel, exempelvis trasigt handfat eller liknande, så skulle jag anmäla det till hyresvärden, om inte, så skulle jag bli betalningsskyldig för det vid utflytt även om felet orsakats av den tidigare hyresgästen eftersom det då inte kan bevisas vem som orsakade felet.

Troligtvis så många hyresvärdar kör idag, litar på att nästa hyresgäst "anmäler" för att slippa besiktning. Bara kör det byråkratiska, och tar istället besiktning när utflyttande hyresgäst begär detta för att ha "torrt på fötterna".
 
S sebastiannielsen skrev:
Det är ju inte säkert att de ens kollat på lägenheten.

När jag hade hyreslägenhet så stod det specifikt i kontraktet att jag vid inflytt skulle besiktiga lägenheten, om jag hittade några fel, exempelvis trasigt handfat eller liknande, så skulle jag anmäla det till hyresvärden, om inte, så skulle jag bli betalningsskyldig för det vid utflytt även om felet orsakats av den tidigare hyresgästen eftersom det då inte kan bevisas vem som orsakade felet.

Troligtvis så många hyresvärdar kör idag, litar på att nästa hyresgäst "anmäler" för att slippa besiktning. Bara kör det byråkratiska, och tar istället besiktning när utflyttande hyresgäst begär detta för att ha "torrt på fötterna".
Lägenheten besiktigades 1 vecka innan föregående hyresgäst hade flyttat ut. I protokollet har de anmärkt på 3-4 "skador/slitagedelar", men i övrigt ingenting. Det står även en kommentar i protokollet "vi har påtalat för hyresgästerna vikten av flyttstädning" samt "vi har inte kunnat besiktiga lägenheten fullt ut då lägenheten var fullmöblerad vid inspektion". Städning eller övrig besiktning har alltså inte gjorts när förra hyresgästen flyttade ut.

Jag och sambon bodde i lägenhet för många år sedan (samma hyresbolag), innan vi köpte hus, och då såg proceduren helt annorlunda ut. Det fanns ett tydligt protokoll över allt slitage eller skador (t.ex. 4 plugghål i sovrum 1, repa i parkettgolvet i vardagsrum), eventuella andra skador/slitage etc. Detta protokoll checkades av i samband med att vi flyttade ut och flyttade till hus. Även vår städning kontrollerades vid utflytt. Allt från damm på lister och rengöring av frånluftsdon, till hur väl ugnen var städad etc.

Trist att denna förändring verkat ske både här och på andra ställen. Det drabbar ju oskyldiga individer (dvs. vi/andra hyresgäster) som får tillträde till en sanitär olägenhet. Majoriteten av hyresgästerna är nog normalt funtade och förstår vikten av städning, men tydligen inte alla...

När förvaltaren kommer på onsdag kommer han dokumentera alla hål i väggar, repor, slitage etc. Men vi kommer som sagt även påtala, och återigen visa fotodokumentation över det obefintliga städet.
 
  • Gilla
Håkanen67 och 1 till
  • Laddar…
Bara för att en firma ska vara en renodlad städfirma innebär det inte att de kan städa.
Jag anlitade en firma, de kunde inte dammsuga eller torka av köksbänken.
Så bara för att de jobbar med att städa så är de inte säkert att de gör det bra! Tråkigt sånt. Det var ett företag som var bra men som spårade ut.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Bara ett städtips... Amoniak. Blanda "lagom" starkt med vatten, använd handskar, akta ögonen och ventilera ordentligt. Använder alltid det när jag målar ytor som varit i närheten av "stekfett". Man behöver sällan överdriva doseringen, det blir rent ändå.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Bara för att en firma ska vara en renodlad städfirma innebär det inte att de kan städa.
Och bara för att en sommarjobbare i företaget inte klarar av att städa behöver det inte betyda att samtliga på företaget är dåliga. Så man kan ju klaga och be att de skickar någon annan.
 
MultiMan
rubus arcticus rubus arcticus skrev:
Såg det, tyvärr går det inte att beställa och jag bor 2h ifrån närmaste butik. Känner mig hoppfull avseende lukten efter den rigorösa moppningen med Lysol och Dax ytdes. plus.
Finns på många olika ställen och till bra priser, t ex här https://www.isopropanol.se/

Kjell och company gillar överpriser. Personligen svårt att förstå varför de rekommenderas.
 
  • Gilla
rubus arcticus och 2 till
  • Laddar…
Jag bor i ett miljonprogramsområde där majoriteten av boende har utomnordisk härkomst och detta är inte helt ovanligt. Nu vet ju inte jag hur ventilationssystemet är utformat i TS betydligt modernare hus men i husen i mitt område så är problemet primärt att hyresgäster själva fipplar med ventilationen t.ex. genom att sätta för ventiler etc. Kanske en del av förklaringen i mitt område också ligger i att det generellt är trångbott med betydligt fler boende än vad lgh. är avsedda för. Men jag är ingen fastighetstekniker så det kan jag inte ta gift på.

Det är det som är huvudproblemet men det faktum att man i andra kulturer både har en helt annan matkultur och andra kryddor, råvaror etc. hjälper inte till.

Det som däremot är ovanligt är att skicket på lgh. inte upptäcks och åtgärdas innan ny hyresgäst tillträder, speciellt hos allmännyttiga bolag. Hos slumlords som t.ex. Victoriahem är det däremot lite high chaparall i största allmänhet.

EDIT: städfirmans bristande jobb kan mycket väl förklaras med att beställningen från hyresvärden var felaktig. Beställningen kanske var en vanlig flyttstädning när det låter på TS som att det borde beställts en sanering.
 
Redigerat:
  • Gilla
rubus arcticus
  • Laddar…
Jag befarar tyvärr att du börjat i fel ände. Ni skulle tagit in på hotell i väntan på åtgärd i stället för att utföra diverse sanering själva. Risken är att hyresvärden kommer och inspekterar och tycker att det nu inte är "tillräckligt illa" för att sätta in ordentliga åtgärder. Och saneringsutgifter som ni haft på eget initiativ får ni antagligen ingen ersättning för.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
T röd finns överallt och och är billigt, löser fett likt all annan sprit.
Avfettning för bilar ger en lukt, inget att ha innomhus.
 
  • Gilla
rubus arcticus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.