Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har en hemsk gängsats som nästan tvingar mig att köpa en citroän ...
Vad ska jag göra för att undkomma mitt fasansfulla öde?
PMa så får du min adress och kan skicka över den hemska gängsatsen..
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
[bild]
Har räddat mig minst 2 gånger - dock att tänka på är att kolsyreflaskorna tillsammans räcker knapp för att få bildäcket rullbar utan risk för att köras sönder på vägen till närmaste mack med tryckluft, 2 st sådana kit så har man mer marginaler - dock tar det tid att fylla då flaskorna blir typ -70 grader kalla och och svårt att veta om man tömt hela vägen (och det är kolsyreis invändigt) om man inte ser att frosten börja tina igen - att ha med sig en fotpump är en bra förstärkning - och efter en stund med denna så förstår man varför dessa kolsyreflaskor inte förslår speciellt långt när det gäller att fylla däcket. Det är j***a massa luft i en bildäck.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Ja som sagt dels en kostnad och sen tar det närmare 3 h med bilen med småbarn. Superkul är det. Går dessutom inte in i vår egen bil så får låna. Nej jag sätter upp den, är bara ett extra rum och två små 5mm hål. Kanske köper en ny dörr om några år när jag glömt bort vad den kostade..
😒
Sent svar och det kanske är löst nu men .........

Min salig far gjorde en liknande tabbe (men skyllde på mig) och det löstes genom att spackla hålen och tapetsera dom två luckorna med samma tapet som satt på väggen. Eller ja, inte exakt samma eftersom det var ett år senare och inte samma färgbad men eftersom det inte var på väggen så syntes det inte. Det blev toppenbra!

Eller spegelfilm?
 
X xxargs skrev:
Har räddat mig minst 2 gånger - dock att tänka på är att kolsyreflaskorna tillsammans räcker knapp för att få bildäcket rullbar utan risk för att köras sönder på vägen till närmaste mack med tryckluft, 2 st sådana kit så har man mer marginaler - dock tar det tid att fylla då flaskorna blir typ -70 grader kalla och och svårt att veta om man tömt hela vägen (och det är kolsyreis invändigt) om man inte ser att frosten börja tina igen - att ha med sig en fotpump är en bra förstärkning - och efter en stund med denna så förstår man varför dessa kolsyreflaskor inte förslår speciellt långt när det gäller att fylla däcket. Det är j***a massa luft i en bildäck.
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...0zLbNZU4TAXSb8VFZ9ZQR3xyjm0j1yoRoCd_UQAvD_BwE

12V uttag finns i de flesta bilar och många nyare bilar utan reservhjul har oftast däcklagning på burk (skitprodukt!) och en kompressor liknande den i länken.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hade en sådan med batterier i också vid första händelsen - batterierna var nära helt döda när jag behövde den trots att det bara hade legat i typ något år, och även om man skulle ha fräscha batterier så tar den tid på sig att få i någon luft då slagvolymen är som det heter minimal.

Det som fungerar är varianten med kolsyrapatroner (tillräckligt många) och kompletterad med en fotpump om man vill ha en lösning som fungerar efter +5 år utan tillsyn i bilen.

Alternativet är sådan med lång cigarett-kabel men har också problemet att de gärna blir överhettade när det börja bli lite mottryck och tar man isär en sådan så börja man ana varför... man får vad man betalar för och definitivt inget som är tänkt att klara mer än max något timme i produktens totala livslängd till det kasseras.
 
hsd
Klart att man har meden sådan och reparationsverktuget
Verktyg och material från Biltema för att reparera däck, inklusive gaspatroner, två T-handtag, gummilösning, skärverktyg och pluggar, exkl. moms 269 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen jag skaffade dessa har jag inte haft en en enda punka 😀
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Klart att man har meden sådan och reparationsverktuget
[bild]
Sen jag skaffade dessa har jag inte haft en en enda punka 😀
Samma för mig. Likaså med cykeln, sedan jag skaffade kolsyrepump till den - ingen punktering.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Hade länge en 450 grams sodastreampatron med adapter, tryckregulator med manometer (köps typisk hos de som säljer tillbehör för ölbryggning) och en kort slang med luftpåfyllare som kunde kopplas in - då räcker det till mer än 1 däck och kan ställa in önskad tryck noga - men sist jag tittade på den så hade packningen i adapter mot sodastreem flaskan till slut gett sig efter rätt många år och den modellen fanns inte längre kvar - summa summarum - köp mer än 1 packning i reserv när man köper sådana sodastreamadptrar - fick inte en enda punktering så länge jag hade den i bilen - ungefär som helregnstället man tog på sig när man körde motorcyckeln för att säkra att det är soligt och varmt hela vägen utan en droppe vatten...

Själva tryckregulatorn med manometern är typiska sådana för kolsyra/argon-flaskor och kvävgas (samma flaskfattning)
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
GAAAAAH
Skulle byta remmar på gräsklipparen (3st) för att kunna klippa gräset.
Bytte remmarna, justerade spännhjul, bytte en remskiva.

Hinner klippa 50m² (av ca 3700) innan det rasslar till i klippbordet.
Den enda remmen jag inte bytte gav nu med sig, och tog med sig sin remspännare i plast samt ena knivaxeln (multiclip).

Jaja, tur jag har remspännare och rem.
Ska bara svetsa knivaxeln. Då slutar matningen på svetsen att fungera...
Byter munstycke utan resultat. Ger upp.

Tar fram trimmern och förbereder mig på en lång klippsession. Då har jag köpt fel trimmertråd sist? 3mm istället för 2mm. Fungerar inte alls.

Så vi har numera naturtomt.
GAAAAAH
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
nino och 7 till
  • Laddar…
Det är av just den anledningen man alltid får räkna med 3*normaltiden när man skall trimma/klippa/såga osv

I våras när jag kapade ett träd så hoppade sågkedjan när det skjuvade och vinklarna på ett par tänder förstördes samt att kedjan klämde på svärdet, det var bara att köpa ny kedja (jag köpte två), men det tog en stund.

I förrgår när jag trimmade med röjsågen så drog jag in så mycket åkervinda mellan huvud och skaft att det blev nästintill helt stopp. Fick lossa på huvudet och rensa upp ordentligt. Åkervindan tar sig verkligen in överallt och blir en gegga. Till skillnad från gräset så går det inte bara att dra ut den heller, Hann bara börja trimma igen så gick tråden av inne i huvudet, den svetsade fast i den upprullade tråden, så det blev till att ta fram en kniv och skära loss den. Men nu var ju den tråden skadad så tråden gick av flera gånger på samma sätt, till slut virade jag av tråden och virade på ny. Alla dessa stoppen tar så sjukt mycket tid. När det väl börjar jävlas så...
...och som grädde på moset så hann jag inte färdigt. Det drog ut så mycket på tiden och blev så sent att en granne kom och klagade på att jag trimmade i middagstid när det var fint väder ute. Då var det bara att sluta. Tar resten med batteritrimmern till helgen, det är enklare med färre strulfaktorer, men det går ju inte alls lika snabbt...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är av just den anledningen man alltid får räkna med 3*normaltiden när man skall trimma/klippa/såga osv
2ggr på två års tid har jag kunnat klippa hela gräsmattan utan stopp.
Har än så länge bytt
*Tändrelä
*Startmotor
*Startkrans
*Remmar (3ggr)
*Remhjul klippbord (2ggr)
*Knivaxlar 2ggr med denna gång)
*Tändningslåset
*Knivar (63729825 ggr känns det som)
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
2ggr på två års tid har jag kunnat klippa hela gräsmattan utan stopp.
Har än så länge bytt
*Tändrelä
*Startmotor
*Startkrans
*Remmar (3ggr)
*Remhjul klippbord (2ggr)
*Knivaxlar 2ggr med denna gång)
*Tändningslåset
*Knivar (63729825 ggr känns det som)
Just denna typ av problem ledde till att jag skaffade robotklippare för snart 15 år sedan. Jag utökade gräsmattan på tomten kraftigt och var på väg att köpa åkgräsklippare, men noterade att en robotklippare kostade ungefär samma pengar. Några överslag i huvudet och sedan hade jag bestämt mig. Har inte ångrat mig en enda gång.

Visst, robotklippare strular också ibland, men i en helt annan skala och man kan lösa problemet när det passar en själv.
 
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Just denna typ av problem ledde till att jag skaffade robotklippare för snart 15 år sedan. Jag utökade gräsmattan på tomten kraftigt och var på väg att köpa åkgräsklippare, men noterade att en robotklippare kostade ungefär samma pengar. Några överslag i huvudet och sedan hade jag bestämt mig. Har inte ångrat mig en enda gång.

Visst, robotklippare strular också ibland, men i en helt annan skala och man kan lösa problemet när det passar en själv.
*Muttrar osammanhängande*
Glad för din skull 👍
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det är inte nu jag ska säga att jag handlade ny rem till klippdäcket 2018-2019 men gamla håller fortfarande ;) Dock inte så vacker, men klippdäcket är skottsäkert, så byts först vid brott eller annat krångel, såg ut såhär i höstas men vägrar ge upp 😎

Sliten rem på ett rött klippdäck med gräsrester, visar skada och slitage men fungerar fortfarande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
M Myckling skrev:
Blir ju inte bättre med råttor i kattstorlek som man ser lite här och där.🙄 Gaaaaahhh.
En enkel match för en riktig stockholmare till katt 😄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.