Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det är ju inte tidsfaktorn som avgör utan hur mycket fett som sugs in i den. D v s hur ofta man lagar mat och vilken mat man lagar.

Jag brukar t ex woka en del och det är som en ren ondska mot dylika fläktar. Vattenångan bär upp små oljedroppar och fettfiltren har inte en chans så detta fastnar i kolfiltren och de börjar så småningom droppa olja, d v s de inre filter som ni inte har installerat eftersom ni har imkanal istället.
Jag förstår.
Lite konstigt att man inte behöver kolfilter även vid installation på imkanal enligt mig då kolfiltret bör ju också samla lite fett på sig innan det når fläkten. Varför rekommenderas inte kolfilter då? Är det någon som vet?
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Har en Franke och brukar diska allt som går att ta loss från motorn och har även skruvat isär motorn för rengöring då garantin är slut! Brukar behöva torka av innuti fläkthuset också. Bild på hur man delar din fanns i manualen på hemsidan. ;)
Fast den bilden visar hur kolfilter byts inte hur fläkten tas ut för rengöring. Jag har tittat på all dokumentation och där står inget om det.
 
  • Gilla
Maz0n
  • Laddar…
hsd
Skitdålig konstruktion, har en liknande och det blir en massa fett i fläktkåpan och motorn, kolfiltret är värdelöst och dyrt
Hade en Husqvarna kolfilterfläkt tidigare som var 1000 gånger bättre, tyvärr böt vi ut den eftersom de hade blivit repig och ful på utsidan efter många års användande
 
  • Gilla
Maz0n och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mili1983 skrev:
Fast den bilden visar hur kolfilter byts inte hur fläkten tas ut för rengöring. Jag har tittat på all dokumentation och där står inget om det.
Jag har en annan Ikea-fläkt och där bryter jag strömmen till den sen köra jag bilavfettning när den börjar droppa olja. Sen några varv med mildare rengöringsmedel och vatten. Körde ugnsrengöring en gång också med stor framgång.

Eller så kan man ju gå full hemskunskapslärare och gegga på såpa och låta det sitta några timmar å att fettet har en chans att läsa sig och sen torka bort det med enorma mängder med varmt vatten.
 
Hur gick det? Tänkte rengöra idag men vettetusan hur jag får av de där ”locken” på sidorna enklast?
Ser ju ut att vara helt stumt på bägge sidor? Vet inte vad jag ska vrida på för att dela den
 
Insåg nu att jag inte heller har några filter på sidan, men om man nu vill rengöra själva motorn. Hur går man till väga? Finns inget i instruktionen hur detta kan göras
 
Är också nyfiken hur man skall gå tillväga. Tvättar fettfiltren i diskmaskin när systemet säger till men skall man verkligen behöva ta ut och tvätta av motorn? Förmodar att man bör stänga av strömmen när man gör detta? Finns det något sätt att fälla upp glasskivan så den är horisontell så man kommer åt allt lite bättre?
 
  • Gilla
Maz0n
  • Laddar…
Y younso skrev:
Är också nyfiken hur man skall gå tillväga. Tvättar fettfiltren i diskmaskin när systemet säger till men skall man verkligen behöva ta ut och tvätta av motorn? Förmodar att man bör stänga av strömmen när man gör detta? Finns det något sätt att fälla upp glasskivan så den är horisontell så man kommer åt allt lite bättre?
Ah den går att haka ur, men ta ner hela motorn känns ju märkligt. Borde ju gå fixa på annat sätt. Men hela konstruktionen känns märklig att det ska komma fett inuti den utan att kunna göra rent. Värdelös fläkt också för övrigt
 
  • Gilla
younso
  • Laddar…
Y younso skrev:
Är också nyfiken hur man skall gå tillväga. Tvättar fettfiltren i diskmaskin när systemet säger till men skall man verkligen behöva ta ut och tvätta av motorn? Förmodar att man bör stänga av strömmen när man gör detta? Finns det något sätt att fälla upp glasskivan så den är horisontell så man kommer åt allt lite bättre?
Ikea's Finsmakare är jag nöjd med förutom rengöringen som är ett h-vete. Motorn går inte att plocka ner som Franke's verkar gå att göra. Har inte heller lyckats vika undan glasskivan som är så mycket i vägen! Vet inte hur "Ikea" tänkte där....
 
M Maz0n skrev:
Ikea's Finsmakare är jag nöjd med förutom rengöringen som är ett h-vete. Motorn går inte att plocka ner som Franke's verkar gå att göra. Har inte heller lyckats vika undan glasskivan som är så mycket i vägen! Vet inte hur "Ikea" tänkte där....
har hört att man skulle kunna lossna på dom 2 skruvar som håller fast den hydrauliska armen....
 
Någon som lyckats ännu? Fläkten förutom att den låter som ett reaplan är ju totalt värdelös. Ångrar mig att vi inte lämna tillbaka den när den möjligheten fanns fortfarande.
Är riktigt nära på att köpa någon ny bättre variant. Helt sjukt det kan samlas fett i motorn och det inte ska gå rengöra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.