P
F Fideliox skrev:
Så när servern stängs ner kan man kasta roboten då?

Känns som man vill ha en lokallösning som för robotdammsugare.
[länk]
Jag ska nog hålla liv i vår gamla Roomba så länge som möjligt. Den har inget WiFi-interface.
 
U
P pmd skrev:
Den blir väl även oanvändbar för ägaren?
Ja om man vill göra om klippytan på tomten så är det ju svårt.
Men samtidigt är det lite oklart eftersom de slänger ut uppdateringar hela tiden. Så det kan ju ändras. De hänger mycket på redit och verkar lyssna av vad användarna vill ha för funktionalitet. Nu senast la de ju till så man kan köra den manuellt och klippa genom att använda mobilen som kontroll, kopplat via blåtand.
 
  • Gilla
HR
  • Laddar…
HR HR skrev:
bra fråga , ska kolla med tillverkaren.
Återkoppla gärna här om du får svar 🙏
 
  • Gilla
HR
  • Laddar…
P
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja om man vill göra om klippytan på tomten så är det ju svårt.
Om det bara är det man behöver vara kopplad till server för så är det inget stort problem. Då kopplar man helt enkelt upp vid behov. Det går alltså normalt att köra gräsklipparen utan internetuppkoppling?
U Utsliten och utdömd skrev:
Men samtidigt är det lite oklart eftersom de slänger ut uppdateringar hela tiden. Så det kan ju ändras. De hänger mycket på redit och verkar lyssna av vad användarna vill ha för funktionalitet.
Samma sak där. Man uppdaterar programvaran vid behov efter eget val.
U Utsliten och utdömd skrev:
Nu senast la de ju till så man kan köra den manuellt och klippa genom att använda mobilen som kontroll, kopplat via blåtand.
Det är ju bra, men en robotgräsklippare vill man nog helst att den ska klippa utan förare.
 
U
P pmd skrev:
Om det bara är det man behöver vara kopplad till server för så är det inget stort problem. Då kopplar man helt enkelt upp vid behov. Det går alltså normalt att köra gräsklipparen utan internetuppkoppling?

Samma sak där. Man uppdaterar programvaran vid behov efter eget val.

Det är ju bra, men en robotgräsklippare vill man nog helst att den ska klippa utan förare.
Ja de har en chattfunktion på hemsidan så ställde frågan och fick till svar
”Hi. Wifi connection is necessary to create a map. Once the map is created, the Luba can work autonomously without the need for Wi-Fi.”
”The WiFi is intended to assist you in checking the status of LUBA and receiving messages remotely on your cell phone.”

Nya Luba 2 har tydligen 4G, för de tipsade om att köpa ett SIM och stoppa in om jag inte hade Wi-Fi.

Däremot är ju det stora problemet som jag ser det om mammotion konkar eller servrarna försvinner av någon anledning. Då går den inte flytta eller göra om klippytan.
 
P
U Utsliten och utdömd skrev:
Däremot är ju det stora problemet som jag ser det om mammotion konkar eller servrarna försvinner av någon anledning. Då går den inte flytta eller göra om klippytan.
Ja, det är ett problem som många moderna produkter har. Jag undrar om det kan beror på bristande tankeverksamhet som gör att många grejer inte kan användas utan internet.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Kunderna kräver det inte, och finns ingen uppsida för företaget att bygga så det fungerar offline
 
P
Ja, kanske, men de måste nästan lägga till saker som hindrar klipparen att fungera offline. All nödvändig kommunikation mellan klipparen och referensstationsstationen går väl inte via en server? Det vore ett väldigt slöseri med bandbredd.
 
Att bygga upp kartan är antagligen lättare att implementera och uppgradera som en applikation på en server i molnet, än att försöka utföra beräkningarna på en liten inbyggda system cpu med kod som är svår att uppdatera efter tillverkning
 
P
Ja, så är det säkert, men kartan behöver ju bara byggas en gång (och kanske uppdateras om man ändrar sin trädgårdsgeografi).
 
P
Mycket intressant! Jag citerar från webbsidan:
"Connection to Internet via WiFi is not necessary"

Den skulle kanske fungera på vår tomt som är långsmal, och inte har WiFi-täckning för alla gräsmattorna.
Frågan är ock om den klarar våra terränggräsmattor med alla gropar, stenar och backar.
Trettio dagars provperiod utan kostnad är frestande …
 
F
A ajn82 skrev:
Att bygga upp kartan är antagligen lättare att implementera och uppgradera som en applikation på en server i molnet, än att försöka utföra beräkningarna på en liten inbyggda system cpu med kod som är svår att uppdatera efter tillverkning
Jag tänker på min robotdammsugare som gör allt lokalt utan problem. Den har ju en AI modell som redan är tränad från fabrik så att säga.


Är lite för höga priser för mig så blev en med slinga tyvärr. Kan inte motivera 30k på en slinglös.
 
Största utmaningen är inte precisionen. Det är priset. En bra maskin med slinga går för under 8000kr. GPS-maskiner är enbart intressanta för de med stor, komplex tomt, om man går efter priset. Villor i Danderyd exempelvis?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.