Blomer Blomer skrev:
Japp, lite stort men inget att bråka om.
Jag hade inte skippat att skruva då allt flexar när man har en större konstruktion, det rör sig lite när det blåser. Inte mycket men jag ville inte chansa på vår altan som har 33 paneler i U-form.
Sedan tänker jag att om det är skruvat i trall så kommer trallen att krympa/växa efter årstider och temperatur. Kan bli spännande på 5? års sikt.
Har köpt fotskydd till stolparna och dessa låser glasen i nederkant. Vill inte ha skavmärken på stolparna i onödan
 
Kapar tråden men vad hade ni för skruvar att sätta fast stolparna i trallen med? Ser i Julas film på youtube att man borrar och sätter dit några stora skruvar medan jag på stan i helgen kunde konstatera att man satt fast med en typ trallskruv fast grövre - dvs ingen förborrning alls ju.
 
R Ro36 skrev:
Kapar tråden men vad hade ni för skruvar att sätta fast stolparna i trallen med? Ser i Julas film på youtube att man borrar och sätter dit några stora skruvar medan jag på stan i helgen kunde konstatera att man satt fast med en typ trallskruv fast grövre - dvs ingen förborrning alls ju.
Jag struntade i att förborra och använde denna skruven, återstår att se hur det håller men känns stabilt
 
  • ESSVE träskruv, 6 mm diameter, WAF, CorrSeal, silverfärgad, produktbild på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jeppan skrev:
Jag struntade i att förborra och använde denna skruven, återstår att se hur det håller men känns stabilt
Vi kommer köra den franska och förborra precis som man visar på videon, men har du varje skruv i de bärande delarna eller någon som bara går i trallen om man säger så? Vi kommer tror jag få någon skruv som inte hamnar i de bärande men ska då sätta en till bit trall under golvet och dra ned den långa franska skruven iaf så hela drar, borde bli nog stabilt iaf tänker ja?
 
R Ro36 skrev:
Vi kommer köra den franska och förborra precis som man visar på videon, men har du varje skruv i de bärande delarna eller någon som bara går i trallen om man säger så? Vi kommer tror jag få någon skruv som inte hamnar i de bärande men ska då sätta en till bit trall under golvet och dra ned den långa franska skruven iaf så hela drar, borde bli nog stabilt iaf tänker ja?
Jag hade två olika skruvar. Långa som gick ner i reglarna och korta ca 40 mm som gick ner i trallen
 
Blomer Blomer skrev:
Jag hade två olika skruvar. Långa som gick ner i reglarna och korta ca 40 mm som gick ner i trallen
Jag var inne på detta idag att köpa några kortare skruvar men tänkte att de inte kommer bli så stabilt och kommer ändå ha lite spillvirke över så då kör vi samma längd överallt men skönt de finns dom som även skruvat fast i trall redan.
 
R Ro36 skrev:
Vi kommer köra den franska och förborra precis som man visar på videon, men har du varje skruv i de bärande delarna eller någon som bara går i trallen om man säger så? Vi kommer tror jag få någon skruv som inte hamnar i de bärande men ska då sätta en till bit trall under golvet och dra ned den långa franska skruven iaf så hela drar, borde bli nog stabilt iaf tänker ja?
Var inte så noga kring detta, det blev stabilt och håller det inte får jag bara justera. Hade såklart varit mer noggrann om staketet skulle skydda mot fall från höjd men lågt i vårt fall
 
J Jeppan skrev:
Var inte så noga kring detta, det blev stabilt och håller det inte får jag bara justera. Hade såklart varit mer noggrann om staketet skulle skydda mot fall från höjd men lågt i vårt fall
Ja vårt är väl mittemellan på höjd men vissa partier lite högre än så men jo känner de även ja att de går alltid att göra de ännu bättre säkert - man är alltid nybörjare i början. 😀
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
Som sämst hade jag 2 + 2, alltid 4 st. Alla 35 panelerna står kvar än så länge 😁
 
Blomer Blomer skrev:
Som sämst hade jag 2 + 2, alltid 4 st. Alla 35 panelerna står kvar än så länge 😁
Hur länge har du haft dom? Vi ska ”bara” upp med 25 glas imorgon…
 
1 år.
 
Håller på att monterar stolparna just nu. Kan tipsa om Gunnebo skruv istället för fransk träskruv. Den har en konisk avslut för just 8mm istället för plant avslut som fransk träskruv har. Korta där jag bara går igenom trallen och långa där jag går ner i regel. Förvirrar för att få ner skruven rakt.
Två öppnade lådor med skruvar, lossa skruvar på träyta, byggprojekt utomhus, soligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Använde dessa från Beijer Bygg
 
  • Två lådor med konstruktionsskruvar på trägolv, olika storlekar och förpackningar, märkta för utomhusbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blomer Blomer skrev:
Japp, lite stort men inget att bråka om.
Jag hade inte skippat att skruva då allt flexar när man har en större konstruktion, det rör sig lite när det blåser. Inte mycket men jag ville inte chansa på vår altan som har 33 paneler i U-form.
Sedan tänker jag att om det är skruvat i trall så kommer trallen att krympa/växa efter årstider och temperatur. Kan bli spännande på 5? års sikt.
Har också haft lite problem med dom medföljande skruvar. Funderera på dom från Biltema men fick du borra upp hålen först eller var helt enkelt Biltemas skruv bättre med avseende på befintliga hål?
 
J Jeppan skrev:
Har köpt fotskydd till stolparna och dessa låser glasen i nederkant. Vill inte ha skavmärken på stolparna i onödan
Vi bara skruvade in Biltemas, hålen anpassar sig om man säger så.
 
  • Gilla
Blomer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.