Jag hjälper en kollega med ett ärende jag har lite svårt att förstå.

Han köpte en flera fönster och ytterdörrar från dem. De monterades omgående men de har inte använts så mycket på grund av pandemin. Nu har skruv som håller gångjärnen på plats i dörrkarmen har ätit sig ur karmen. Om det fortsätter kommer dörrbladet att falla ur karmen. Felet upptäckte det eftersom dörren blev svår att stänga, så antar att det redan håller på att hända.
Felet upptäcktes inom garantitiden.

Det jag försöker förstå om det är en engångshändelse eller om det är en strategi från tillverkaren är att de inte alls hanterar reklamationen. Först har kollegen ringt till dem och mailat och de svarade först efter flera påstötningar. Deras förslag inkluderade då spackel hålen och skruva i skruvarna igen. När han ifrågasatte om det var ett bra sätt att reparera något som i praktiken var en bärande del slutade bolaget att svara.

Jag håller med honom om att om flera skruvar äter sig ur karmen trots att dörren knappt har använts så tyder det på tillverkningsfel. Jag har svårt att se att det kan uppstå om trä och infästnng varit av bra kvalite från början. Jag gissade att de som tillverkare borde man vara aktivt intresserad i att ta reda på varför ett så pass allvarligt fel uppstår. Tänker jag fel?

Någon som har någon erfarenhet av reklamationshantering från dem?
 
Jag berör inte reklamationen utan föreslår en lösning på reparation.
Är det träfönster?
Normalt använder jag rampamuff om det inte finns något för en gångjärnsskruv att dra i, om det inte är trä så kanske nitmutter är ett alternativ.
 
1 123abc skrev:
Jag berör inte reklamationen utan föreslår en lösning på reparation.
Är det träfönster?
Normalt använder jag rampamuff om det inte finns något för en gångjärnsskruv att dra i, om det inte är trä så kanske nitmutter är ett alternativ.
Dörren (trä i både blad och karm) sitter i ett murat hus.så lite svårt att komma åt karmen från utsidan.
Fungerar rampamuff bra även om karmen är av trä i mjukare sort?
 
B BrunoS skrev:
Dörren (trä i både blad och karm) sitter i ett murat hus.så lite svårt att komma åt karmen från utsidan.
Fungerar rampamuff bra även om karmen är av trä i mjukare sort?
Rampamuff är en större och grövre skruv som skruvas in som sedan är invändigt gängad så man kan fästa en gängad skruv i.
Rampamuff fungerar i allt trä och just det att den är större och grovgängad på utsidan gör att den sitter bättre än en mindre skruv.
https://www.byggahus.se/renovera/montera-rampamuff
 
Redigerat:
Har tittat på sparfönster men uppfattar att deras träramar är väldigt breda- Blir så liten glasyta då.

Någon som vet? Är sparfönster och bonusfönster sammankopplade på något sätt?
 
N Nils2018 skrev:
Har tittat på sparfönster men uppfattar att deras träramar är väldigt breda- Blir så liten glasyta då.

Någon som vet? Är sparfönster och bonusfönster sammankopplade på något sätt?
Ursäkta sent svar. Blev det något köp för dig? Instämmer, ramarna är 110 mm på sidorna och 104 mm över/under, själv tycker jag att 80 mm är lagom. Det verkar vara samma ägare och det är märkligt att man får mer rabatt hos Bonusfönster 55% och Sparfönster 40%. Någon som har förklaring på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.