Men magiskt! Ser riktigt bra ut!

Hur är krypvenen på övervintring och resistans mot sjukdomar?
 
He vet inte egentligen. Tog samma krypven som golfklubben har valt att stödså med, från jordelit. Tro nog att den är känslig o kräver sin skötsel. Där jag fått krypven att tagit sig så är den fortfarande trots vinter löjligt tät. Det är dock ett antal områden som en dessert fat och sedan har en mörkgrön lågkrypande variant, dock inte lika tät. Tyvärr har jag inte tillgång till antisvampmedel, som jag tror krävs. Kanske det finns någon magisk kur med vanliga medel/kemi som kombineras. Ser att i min iver att hålla ytan fuktig lyckas ge den för mycket vatten på ett ställe ca 2 m2, där gräset glesat ut sig o blivit åt det bruna hållet.

Vet inte om du har sett hur ESJ senaste youtube-klipp, där han sådde med krypven hela tomten för två år sedan, men idag såg det inget vidare ut. Nu är det Uddevalla-området och hösten vinter var ju tuff med mycket regnande. Han har visst inte haft tid att sköta sin egen tomt pga av allt för mycket arbete i firman.
 
Tog tre bilder på det gräs som jag har, säkert ännu mer sorter. Så här definierarjag dem, vad tror ni?

Kärrgröe eller vanligt vitgröe, ser inte i denna miljö, men på vanliga gräsmattan är det stor skillnad i grönt.


Tät krypven av gräs i olika gröna nyanser med några glesa områden och enstaka löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tät krypven
Närbild av olika grässorter i en trädgård med synliga typer av krypven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gles krypven
Närbild på ett område med blandade grässorter och några löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
31 maj, det tätar ihop sig, som vanligt. Här i södra Skåne har vi bara få knappt 10 mm under senaste månaden, vilket är lite för litet.
Välskött gräsmatta framför vit husfasad med röd tegeltak i södra Skåne, lite nederbörd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
apsvensson och 3 till
  • Laddar…
Drygt 4 mm och hålkopparna är på plats. Krypvenen har gjort att den del som får mycket sol har tätat ihop sig, ordentligt.
En välskött gräsmatta med en golfhålkopp och flagga, omgiven av växtlighet och ett vitt hus med tegeltak i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
blaxx och 1 till
  • Laddar…
Här har en liten gräsplanta etablerat sig på ute platsen. Ser ut att vara kärrgröe, men lite spädare i karaktären. vad tror ni?


Liten gräsplanta, möjligtvis kärrgröe, med rötterna kvar, placerad på ett vitt trädgårdsbord av metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten gräsplanta som liknar kärrgröe ligger på en vit trädgårdsstol av metall med detaljerat mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Härlig bild på green, snart puttbart- 3,8 mm.

Golfgreen med en gul flagga på hålet, jämn och vältrimmad gräsyta redo för putting, klipphöjd 3,8 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino och 5 till
  • Laddar…
Uppdatering, 3,4 mm stimp 8,3 med enkelklippning. Insådden med krypven har gett resultat. Här kommer en bild också. Gulflaggade hål på en nyinsådd krypven-gräsyta med en sprinkler som vattnar området. Bakgrund med bebyggelse och staket i kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plutus och 3 till
  • Laddar…
Ser ut o ha tagit sig riktigt bra med krypvenen! Starkt jobbat!
 
Riktigt coolt projekt. Jag har inte läst igenom hela tråden men vad för grässort är basen i greenen?
Jag är själv lite sugen på att prova att stödsså min matta med krypven men det finns inte speciellt många exempel på hur den fungerar med andra grässorter i ”hemmamiljö”.
 
Det var en helt vanlig sydsvensk gräsmatta, med mest vitgröe och en del rödsvingel, dvs vanlig villagräsmatta. Sedan finns också en del kärrgröe. Jorden är sandlermorän. Sedan har vi, mest jag, dressat mest med sand (0,2-2,0 mm), en del kompost, gött, sått in krypven, mekaniskt arbetat med jorden genom hålpipning, luftning och vertialskärning. Första åren sådde jag in med Skånefrös krypvensblandning, men som tyvärr inte tog sig så bra (kanske tillfälligheter). I år provades krypven från jordelit (crystal blue) och detta tog sig bra- tror jag- året inte slut och vet inget om övervintringsegenskaperna.
 
  • Gilla
MickeTyr
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Det var en helt vanlig sydsvensk gräsmatta, med mest vitgröe och en del rödsvingel, dvs vanlig villagräsmatta. Sedan finns också en del kärrgröe. Jorden är sandlermorän. Sedan har vi, mest jag, dressat mest med sand (0,2-2,0 mm), en del kompost, gött, sått in krypven, mekaniskt arbetat med jorden genom hålpipning, luftning och vertialskärning. Första åren sådde jag in med Skånefrös krypvensblandning, men som tyvärr inte tog sig så bra (kanske tillfälligheter). I år provades krypven från jordelit (crystal blue) och detta tog sig bra- tror jag- året inte slut och vet inget om övervintringsegenskaperna.
Spännande. Ska blir intressant att följa! Jag kommer troligtvis invänta ditt resultat efter första vintern innan jag ger mig på en eventuell stödsådd, krypven till 300m2 är inte direkt gratis…men dens självläkande förmåga är helt klart intressant.
 
Krypven är lite dyrt, skånefrö tar väl 1000kr/kg för sin DCC men då är den dryg med sina 1kg/100kvm om jag inte minns galet.

Kanske man skulle provat göra en riktigt green själv också, nackdelen är då att jag antingen måste ställa om höjden mellan greenen och resten eller köra rotorklipparen på övriga gräsmattan.
 
crystal blue kostade ca 7000 kr för 11 kg och har använt ca 5 kg i två omgångar med sådd under våren.
 
MickeTyr MickeTyr skrev:
Spännande. Ska blir intressant att följa! Jag kommer troligtvis invänta ditt resultat efter första vintern innan jag ger mig på en eventuell stödsådd, krypven till 300m2 är inte direkt gratis…men dens självläkande förmåga är helt klart intressant.
Jag funderar på vad ditt mål är med gräsmattan? Du får gärna berätta. Hade jag börjat på nytt så hade jag fräst upp skiten, grävt ur mer o fyllt på med sand och därefter sått med krypven. Nu valde göra som många golfbanor byggdes innan 80-talet, men har inte 40 år av skötsel bakom mig, utan bara 5 år. Kämpar fortfarande med att det befintliga gräset är lite för grovbladigt ännu (hoppas jag), min tro är att gräset omvandlas till ännu finbladigare genom skötsel o klippning nästan varje dag med profsscylinderklippare.
 
  • Gilla
MickeTyr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.