H HenrikHuslöse skrev:
Vad är det för anpassning under mark för småhus? 10 cm betong, 30 cm EPS och sedan ett lagom tjockt lager grus.
kan vara oändligt olika på hur marken ser ut som du nog förstår.
går inte använda samma grundläggningsmetod alltid tex.

I bland platta på mark, kompensationsgrundläggning, spetsburen pålning, kohsionspålning, stålpålar, skruvpålar, injektering, errosionsskydd typ geonät eller liknande, KC-pelare, grundvattenhantering, dränering, radonspärr, radonsug, sanering, tätningar osv

går mer eller mindre att fortsätta i oändlighet sedan finns det oändligt med varianter av ovanstående
 
  • Arg
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag påstår att varje tomt är unik med specifika förutsättningar att ta hänsyn till.
Även om tomterna kan variera lyckas prefabtillverkare ((som till exempel Älvsbyhus (med några tiotal modeller?)) ha en villa i sitt standard sortiment som kan och får byggas på de allra flesta tomter.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
går inte använda samma grundläggningsmetod alltid tex.
Inte alltid, men Sveriges (såvitt jag vet)största småhustillverkare kör alltid med sin standardgrund och har byggt så i årtionden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Inte alltid, men Sveriges (såvitt jag vet)största småhustillverkare kör alltid med sin standardgrund och har byggt så i årtionden.
ja men självklart går det inte på alla ställen utan ska man använda sig av deras hus så måste man välja en fastighet som passar det.
dessa småhustillverkare är ju deras affärside att tillverka ett standardsortiment för att få ner priserna men självklart fungerar inte de husen överallt.
själva husen ser säkert likadana ut men under marken så gör det inte det.
 
  • Arg
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Inte alltid, men Sveriges (såvitt jag vet)största småhustillverkare kör alltid med sin standardgrund och har byggt så i årtionden.
Det är ju bara små enkla variationer som @oliven1 nämner. Såg nyligen ett Älvsbyhus byggas i grannskapet på lera. En gubbe med traktorgrävare löste hela markarbetet ensam. Han hade med sig nån pålningsgrej som han hängde på traktorgrävaren och slog ned pålarna på en dag. Sen ställde han Älvsbyhusgrunden på dessa pålar på betongplintar (gamla återanvända ståltunnor som plintform!). Detta är så enkelt att det är obegripligt att det alls kräver byråkratisk hantering från kommunens sida. Andra äldre hus har lagts på makadam på samma lera och även det har fungerat utan sättningar men idag duger det inte - man vill ha hängsle och livrem numera. Vi lever i en riskavers tid.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju bara små enkla variationer som @oliven1 nämner. Såg nyligen ett Älvsbyhus byggas i grannskapet på lera. En gubbe med traktorgrävare löste hela markarbetet ensam. Han hade med sig nån pålningsgrej som han hängde på traktorgrävaren och slog ned pålarna på en dag. Sen ställde han Älvsbyhusgrunden på dessa pålar på betongplintar (gamla återanvända ståltunnor som plintform!). Detta är så enkelt att det är obegripligt att det alls kräver byråkratisk hantering från kommunens sida. Andra äldre hus har lagts på makadam på samma lera och även det har fungerat utan sättningar men idag duger det inte - man vill ha hängsle och livrem numera. Vi lever i en riskavers tid.
du kan väll inte på allvar mena att nedan är små enkla variationer?
det är otroligt stora skillnader på nedan och kostnader, ofta går den ena metoden inte att göra och man måste välja en annan och det kan även innebära att man måste lägga ner projektet.
grundläggningen är nog än av dom vanligaste orsaken att vi inte räknar hem ett projekt.

sedan skiljer ju spetsburen pålning från spetsburen pålning också osv. kan vara super enkelt och otroligt avancerat.


"I bland platta på mark, kompensationsgrundläggning, spetsburen pålning, kohsionspålning, stålpålar, skruvpålar, injektering, errosionsskydd typ geonät eller liknande, KC-pelare, grundvattenhantering, dränering, radonspärr, radonsug, sanering, tätningar osv"
 
  • Arg
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
du kan väll inte på allvar mena att nedan är små enkla variationer?
det är otroligt stora skillnader på nedan och kostnader, ofta går den ena metoden inte att göra och man måste välja en annan och det kan även innebära att man måste lägga ner projektet.
grundläggningen är nog än av dom vanligaste orsaken att vi inte räknar hem ett projekt.

sedan skiljer ju spetsburen pålning från spetsburen pålning också osv. kan vara super enkelt och otroligt avancerat.


"I bland platta på mark, kompensationsgrundläggning, spetsburen pålning, kohsionspålning, stålpålar, skruvpålar, injektering, errosionsskydd typ geonät eller liknande, KC-pelare, grundvattenhantering, dränering, radonspärr, radonsug, sanering, tätningar osv"
Men hur ofta bygger forummedlemmarna höghus? Det är klart att förberedelserna är ett jättejobb om du ska bygga ett nytt Turning Torso. Ett småhus på platta väger mycket mycket mindre än en lastbil och har lägre yttryck än en människa som står upp.

Grundvattenhantering är inte en typisk fråga för enfamiljshus. Jag har dock en gång konstruerat ett system för att fylla på vatten under husen för att hålla en jämn nivå när man grävde tågtunnlar under Stockholm. Hade det blivit torrt riskerade man skador på träpålarna som bär husen.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Men hur ofta bygger forummedlemmarna höghus? Det är klart att förberedelserna är ett jättejobb om du ska bygga ett nytt Turning Torso. Ett småhus på platta väger mycket mycket mindre än en lastbil och har lägre yttryck än en människa som står upp.

Grundvattenhantering är inte en typisk fråga för enfamiljshus. Jag har dock en gång konstruerat ett system för att fylla på vatten under husen för att hålla en jämn nivå när man grävde tågtunnlar under Stockholm. Hade det blivit torrt riskerade man skador på träpålarna som bär husen.
alla dessa saker kan du självklart behöva göra även för småhus.
så du har aldrig hört talas om ett villa med fribärande platta?
 
  • Arg
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
du kan väll inte på allvar mena att nedan är små enkla variationer?
Jag tänker att det ligger i betraktarens öga. I kontexten småhus har jag svårt att se det som annat än rätt enkla variationer. Annars skulle enmansföretaget Svennes gräv AB inte kunna lösa det snabbt och enkelt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
alla dessa saker kan du självklart behöva göra även för småhus.
så du har aldrig hört talas om ett villa med fribärande platta?

ok
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att det ligger i betraktarens öga. I kontexten småhus har jag svårt att se det som annat än rätt enkla variationer. Annars skulle enmansföretaget Svennes gräv AB inte kunna lösa det snabbt och enkelt.
men vem säger att Svennes gräv kan det?

det kan vara otroligt avancerat och långt i från enkla variationer.

om du tror att vanlig platta på mark och en fribärande platta med kohesions pålning, grundförsträkning med geonät och grundvatten justering är en enkel variation så har du ingen aning om var du pratar om.
 
  • Arg
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
R
O oliven1 skrev:
men vem säger att Svennes gräv kan det?

det kan vara otroligt avancerat och långt i från enkla variationer.

om du tror att vanlig platta på mark och en fribärande platta med kohesions pålning, grundförsträkning med geonät och grundvatten justering är en enkel variation så har du ingen aning om var du pratar om.
Åter igen hur många sådana grundläggningar görs per år på småhus jag gissar långt under 1% så det är helt orelevant diskussion..
 
R Rejäl skrev:
Åter igen hur många sådana grundläggningar görs per år på småhus jag gissar långt under 1% så det är helt orelevant diskussion..
skulle säga att ganska många villor har olika grundläggningar vilket var det jag sa.
och fribärande plattor är en vanlig sådan.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
men vem säger att Svennes gräv kan det?

det kan vara otroligt avancerat och långt i från enkla variationer.

om du tror att vanlig platta på mark och en fribärande platta med kohesions pålning, grundförsträkning med geonät och grundvatten justering är en enkel variation så har du ingen aning om var du pratar om.
Du får naturligtvis tycka att detta är väldigt komplicerad teknik, jag vill inte ta den känslan ifrån dig. Men jag tycker inte det objektivt beskriver grundläggning av småhus på ett bra sätt.

Och visst är det Svennes gräv AB som på ett alldeles utmärkt sätt löser grundläggningen av de flesta småhus. Småhusen poppar upp kring mig på olika mark t ex berg, lera, blandad morän o s v och de lokala smålirarna som har fått sina kunskaper genom livets hårda skola och egenföretagande löser schakt och grundläggning elegant.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
R
Ja platta på mark olika slags torpagrund ink. Varmgrund är dom absolut vanligaste och täcker säkert 95% av nyproduktionen av småhus, sedan kan dessa behöva pålas men det är fortfarande samma grund fast pålad..
Du har så låg kunskap i alla trådar när det kommer till småhus, fattar inte att du orkar det är ingen som är intresserad av stora byggen i dess trådar..
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.