H hellem skrev:
Så du tycker man bör strunta i att räkna med vissa kostnader när man kör "extra" mil?

Hur bestämmer man vilka mil som är extra?
Om ekonomiska faktorer ska vägas in: Uppstår det inte extrakostnader om det är fullt med "utsocknes" på bussarna i huvudstaden och extratrafik måste sättas in för att den mindre bemedlade lokalbefolkningen ska kunna ta sig till sina arbeten?

(Om kollektivtrafiken är billig och smidig kan jag tänka mig att använda den, i många fall är den privata bilen dock överlägsen då de extra milen förenklat bara kostar bränslet)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är ni 3 stycken och bara ska röra er lokalt i Stockholm är det nog ofta mycket smidigare med Bolt eller Uber. Möjligtvis att det på vissa sträckor är några kronor dyrare.
Och missa inte apostlahästarna. Stockholms innerstad är litet, det mesta går att nå promenadvägen på kort tid. Staden har t o m satt upp kartor på gatorna med tidsangivelser för gångavstånd för att försöka få besökande turister att förstå hur nära allt är. Nackdelen med tunnelbanan är ju att besökare blir lurade avseende hur stans storlek.

Rör man sig i förorterna är det ju inte så - där är istället distanserna svenskt långa.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är ni 3 stycken och bara ska röra er lokalt i Stockholm är det nog ofta mycket smidigare med Bolt eller Uber. Möjligtvis att det på vissa sträckor är några kronor dyrare.
Jag vet inte exakt hur Bolt eller Uber fungerar men jag antar att jag måste skaffa en app och spara mitt betalkort i? Eller kan man betala direkt till chauffören?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är ni 3 stycken och bara ska röra er lokalt i Stockholm är det nog ofta mycket smidigare med Bolt eller Uber. Möjligtvis att det på vissa sträckor är några kronor dyrare.
Fast får man inte en bättre känsla av en stad av att gå och åka kollektivt jämfört med att sitta i baksätet på en bil?

Oavsett vad man tycker i saken ska man nog räkna det mer än bara kronor och ören i alla fall.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Visst kan man gå och det kommer vi göra. Men att släpa på väskor blir snabbt tråkigt. Vi har också sträckor som kommer ta för länge att gå.

Vi har bott i Stockholm så hittar ganska bra. Men det var 20 år sedan så en del har ju ändrat. Tex just hur man köper biljetter på SL.
 
S
Du kan köpa 7-dagars kort för 290kr till ungdomarna. Kanske blir billigare om ni är där flera dagar.
 
S Strontus skrev:
Om du räknar med t ex skatten, på vilket sätt ökar den för att du kör fler mil?

Extra mil kan man se som allt man kör som annars inte skulle ha gjort för att man tittar på total milkostnad, eller egentligen alla mil om man vill det.

Den totala milkostnaden, dvs alla kostnader delat med antal mil körda är ett bra värde för att t ex jämföra vad olika bilar kostar, men är ett dåligt värde för att se vad varje mil kostar att köra.

Och ju fler mil du kör desto högre blir totalkostnaden men milkostnaden minskar (då t ex skatten fördelas på fler mil). Om du t ex köper en ny bil och bara kör en mil så kommer milkostnaden att bli astronomisk, men om du kör två mil så fördubblas inte din totala kostnad men milkostnaden halveras.
Eh, ja? Förstår inte riktigt din poäng. Om man jämför kostnaden mellan olika sätt att transportera sig så är den faktiska kostnaden det enda rättvisande. Att hitta på att det är bara är "extra" som inte omfattas av de faktiska kostnaderna blir bara snurrigt
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om ekonomiska faktorer ska vägas in: Uppstår det inte extrakostnader om det är fullt med "utsocknes" på bussarna i huvudstaden och extratrafik måste sättas in för att den mindre bemedlade lokalbefolkningen ska kunna ta sig till sina arbeten?

(Om kollektivtrafiken är billig och smidig kan jag tänka mig att använda den, i många fall är den privata bilen dock överlägsen då de extra milen förenklat bara kostar bränslet)
Det kostar rätt mycket i parkering i en storstad. Dessutom är det sannolikt att du behöver lägga ca 30 minuter vid varje stopp för att hitta parkering, kolla regler, försäkra dig om vem som ska ha betalt för den och eventuellt ladda ner och registrera konto i en app.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ok tack för all hjälp.
Måste nog klargöra lite för våra förutsättningar..
Det kommer vara en vuxen och 2 tonåringar. Betalkort finns men vi är bosätta i Finland och kan troligen inte registrera några betalkort för reducerat pris då det kräver bank-id. Vill inte heller registrera betalkortsuppgifter.

Jag antar att appen kräver att man lägger in sitt betalkort?

Enklast verkar vara att använda betalkortet direkt.

Är dom flesta tunnelbane/pendeltågsstationer bemannade ännu så man kan köpa enkla biljetter till ungdomar där?
Antingen får du registrera betalkort i appen som genererar en qr kod du håller mot spärren eller så får du registrera betalkort direkt i spärren. Det hänger ihop i samma system. De får in dina kortuppgifter i sitt system hur du än gör
 
D Dilato skrev:
Gammal bil är nästan gratis.
Min bil är en 2011 med typ 22k mil på mätaren och i princip avskriven, skatt & försäkring har man oavsett om man kör eller inte.
Betalda bilar är rätt billiga att åka "extramil" med oavsett om de är 3 eller 13år gamla
H hellem skrev:
Det kostar rätt mycket i parkering i en storstad.
Du har en poäng, dock anser jag inte Sthlm vara nån "storstad"
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Är dom flesta tunnelbane/pendeltågsstationer bemannade ännu så man kan köpa enkla biljetter till ungdomar där?
Ja, de är nästan alltid bemannade. Är de inte det ta rygg på någon annan genom spärrarna och undvik biljettkontrollanter.
 
F fribygg skrev:
Betalda bilar är rätt billiga att åka "extramil" med oavsett om de är 3 eller 13år gamla

Du har en poäng, dock anser jag inte Sthlm vara nån "storstad"
I Sverige är det en storstad. I världen en liten stad. Tillräckligt stor för att kunna vara anonym när man vill, tillräckligt liten för att kunna "råka" stöta på bekanta när man vill. Tillräckligt stor för att det är synnerligen dumt att med flit köra bil inne i stan som transportmedel.

Det här med"extra mil" trycker jag är löjligt. Man kör de antal mil man kör, punkt. Känns som ett sunken cost fallacy fälla.
 
  • Arg
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Eh, ja? Förstår inte riktigt din poäng. Om man jämför kostnaden mellan olika sätt att transportera sig så är den faktiska kostnaden det enda rättvisande. Att hitta på att det är bara är "extra" som inte omfattas av de faktiska kostnaderna blir bara snurrigt
Exakt, och de faktiska kostnaderna är ju den rörliga kostnaden när man kör, de fasta och delvis fasta konstnaderna ökar ju inte för att du kör, som t ex skatten. På vilket sätt ökar skatten för att du kör bilen?
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Exakt, och de faktiska kostnaderna är ju den rörliga kostnaden när man kör, de fasta och delvis fasta konstnaderna ökar ju inte för att du kör, som t ex skatten. På vilket sätt ökar skatten för att du kör bilen?
Vem har påstått att den kostnaden ökar?
Jag påstår att den kostnaden måste räknas med om du ska jämföra sl, taxi och egen bil
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
H hellem skrev:
Vem har påstått att den kostnaden ökar?
Jag påstår att den kostnaden måste räknas med om du ska jämföra sl, taxi och egen bil
Det blir ju effekten om du räknar in den i milkostnaden när du jämför alternativ. Om skatten är t ex 1 kr/milen och du jämför alternativ för att åka 50 mil så skulle då skatten bli 50 kr för den resan, men den kostnaden har du ju ändå även om du låter bilen stå.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.