H hellem skrev:
Om man inte räknar med parkering, trängselavgift, försäkring, slitage och andra kapitalkostnader.
Gammal bil är nästan gratis.
Min bil är en 2011 med typ 22k mil på mätaren och i princip avskriven, skatt & försäkring har man oavsett om man kör eller inte.

Den stora styrkan med att använda bil är om man åker flera och en länge sträcka.

4 vuxna personer i bil från Göteborg C till Stockholm C.

Billigaste med tåg t&r är ca 3032 kronor.

94 mil t&r, bil som drar 0.7 = 66 liter
66 liter bensin á 18.5 kr =1221 kronor
3032 - 1221 =1811 kronor.

Låt oss säga 20 mil resor inne i staden.
20 * 0.7*18,5=360 kronor.

Återstår då 1451 kronor till trängselavgifter och att parkera för, plus friheten att åka vart du vill när du vill...

Exemplet ovan är beräknat på absolut bästa pris på tågresan, den kan bli dubbelt ellet trippelt så dyr beroende på resdag och tid.

Bilen kostar däremot samma hela tiden.

Tänk om man gör samma resa 2 ggr eller 5 ggr per år eller ändå oftare..🤔🤓
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Man måste väl i princip ha ansträngt sig för att ha något annat enbart?
Vem pratar om enbart? Men det är oekonomiskt att inte kunna använda lämpligt kreditkort.
 
RoTe
N Niq skrev:
Hej vi har tänkt resa en sväng till den svenska huvudstaden och behöver använda oss av SL. Deras nätsida är väldigt oduglig det mesta man klickar på möts av sidan finns inte.

Det jag undrar är
Var och hur och med vad kan man köpa biljetter?
Får ungdomar åka gratis nu under somarlovet.
Finns det några biljettkiosker nuförtiden?
Du kan ju inte döma ut SL då världens största IT-fuckup skett. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/internetexperten-det-har-ska-inte-kunna-handa
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Niq skrev:
hur /…/ kan man köpa biljetter?
Beroende på hur mycket man tänkt åka kan man köpa 1-, 3- eller 7-dagarsbiljetter, alternativt betala resorna styckevis.

Periodkorten köper man enklast i SL-appen eller pressbyrån. Styckevisa resor kostar lika mycket hur man än betalar, så dem kan man lika gärna blippa kreditkortet för – notera dock att kortet måste reggas för reducerat pris om någon under 18 ska använda det.

Du behöver göra fyra, tre respektive två resor (inklusive byten inom 75 minuter) om dagen för att det ska löna sig med periodkort, så oftast är det nog enklast att bara betala per resa när man väl åker.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ok tack för all hjälp.
Måste nog klargöra lite för våra förutsättningar..
Det kommer vara en vuxen och 2 tonåringar. Betalkort finns men vi är bosätta i Finland och kan troligen inte registrera några betalkort för reducerat pris då det kräver bank-id. Vill inte heller registrera betalkortsuppgifter.

Jag antar att appen kräver att man lägger in sitt betalkort?

Enklast verkar vara att använda betalkortet direkt.

Är dom flesta tunnelbane/pendeltågsstationer bemannade ännu så man kan köpa enkla biljetter till ungdomar där?
 
RoTe RoTe skrev:
Du kan ju inte döma ut SL då världens största IT-fuckup skett. [länk]
Ok kanske det inte är SLs fel
 
N Niq skrev:
Är dom flesta tunnelbane/pendeltågsstationer bemannade ännu så man kan köpa enkla biljetter till ungdomar där?
SL säger "de flesta" men varje gång jag rest har personalen varit på toabesök (och de flesta betyder väl alltså 50% chans att det inte finns någon).

Jag skulle tro att appen är enklast. Man kan köpa gruppbiljett med X personer fullt pris och Y personer rabatterat och behöver då bara fixa en biljett / ha en telefon med batteri.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vill inte heller registrera betalkortsuppgifter.
Då rekommenderar jag att det skaffas ett SL-kort för dem med reducerat pris och att det laddas med X antal resor. De pengarna går nog inte att få tillbaka på färre resor; det är kostnaden/risken med att inte välja en modernare lösning.

Jag skulle inte lita på att det finns spärrvakter överallt, men då jag dels inte åker så mycket tunnelbana, dels inte tittar efter spärrvakter vet jag inte.
 
Ladda ner sl-appen. Där kan du köpa gruppbiljett med både vuxna och ungdomar.
 
D Dilato skrev:
Gammal bil är nästan gratis.
Min bil är en 2011 med typ 22k mil på mätaren och i princip avskriven, skatt & försäkring har man oavsett om man kör eller inte.

Den stora styrkan med att använda bil är om man åker flera och en länge sträcka.

4 vuxna personer i bil från Göteborg C till Stockholm C.

Billigaste med tåg t&r är ca 3032 kronor.

94 mil t&r, bil som drar 0.7 = 66 liter
66 liter bensin á 18.5 kr =1221 kronor
3032 - 1221 =1811 kronor.

Låt oss säga 20 mil resor inne i staden.
20 * 0.7*18,5=360 kronor.

Återstår då 1451 kronor till trängselavgifter och att parkera för, plus friheten att åka vart du vill när du vill...

Exemplet ovan är beräknat på absolut bästa pris på tågresan, den kan bli dubbelt ellet trippelt så dyr beroende på resdag och tid.

Bilen kostar däremot samma hela tiden.

Tänk om man gör samma resa 2 ggr eller 5 ggr per år eller ändå oftare..🤔🤓
"skatt & försäkring har man oavsett om man kör eller inte." Är väl inte ett argument för att inte räkna in den kostnaden tillsammans med värdeminskning?

Scenariot jag kommenterade på var för turistande i Stockholms stad. Jag skulle inte rekommendera att försöka köra runt med egen bil mellan museum, restauranger och andra sevärdheter i Stockholms stad. I vissa lägen vid vissa tider är det billigare att åka taxi än att ta SL, särskilt om du inte tänkt åka fler gånger på samma biljett. Går jag och respektive ut för att äta middag så kostar enkelbiljetter 84kr för oss på vägen hem. Relativt ofta kan det finnas taxierbjudande i appbolagen för omkring just det priset och ibland en skvätt mindre. Är vi 3 eller 4 personer som ska till samma område blir det nästan alltid värt det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hellem skrev:
"skatt & försäkring har man oavsett om man kör eller inte." Är väl inte ett argument för att inte räkna in den kostnaden tillsammans med värdeminskning?
Jodå. Skatt och försäkring blir knappast dyrare för att du kör t ex 50 mil extra, och värdeminskningen för de extra milen lär vara försumbar. Det är ju de kostnader som man faktiskt har om man kör fler mil som man vill räkna med, som bensin, däckslitage etc.
 
  • Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Jodå. Skatt och försäkring blir knappast dyrare för att du kör t ex 50 mil extra, och värdeminskningen för de extra milen lär vara försumbar. Det är ju de kostnader som man faktiskt har om man kör fler mil som man vill räkna med, som bensin, däckslitage etc.
Så du tycker man bör strunta i att räkna med vissa kostnader när man kör "extra" mil?

Hur bestämmer man vilka mil som är extra?
 
H hellem skrev:
Så du tycker man bör strunta i att räkna med vissa kostnader när man kör "extra" mil?

Hur bestämmer man vilka mil som är extra?
Om du räknar med t ex skatten, på vilket sätt ökar den för att du kör fler mil?

Extra mil kan man se som allt man kör som annars inte skulle ha gjort för att man tittar på total milkostnad, eller egentligen alla mil om man vill det.

Den totala milkostnaden, dvs alla kostnader delat med antal mil körda är ett bra värde för att t ex jämföra vad olika bilar kostar, men är ett dåligt värde för att se vad varje mil kostar att köra.

Och ju fler mil du kör desto högre blir totalkostnaden men milkostnaden minskar (då t ex skatten fördelas på fler mil). Om du t ex köper en ny bil och bara kör en mil så kommer milkostnaden att bli astronomisk, men om du kör två mil så fördubblas inte din totala kostnad men milkostnaden halveras.
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det kommer vara en vuxen och 2 tonåringar.
Är ni 3 stycken och bara ska röra er lokalt i Stockholm är det nog ofta mycket smidigare med Bolt eller Uber. Möjligtvis att det på vissa sträckor är några kronor dyrare.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.