T Tara1979 skrev:
Tack för svar och tips, har också tänkt på ozonbehandling. Har barn och läst att det inte är helt ofarligt. Lukten känner man inte av direkt, utan när man har näsan vid sockel. Jag funderar hur andra människor i hus som är byggda på 1970 talet upplever deras hus och lukt i huset.
Måste du gå och lukta vid golvet? 😉
Känner du lukten i övrigt? Är det något som någon av er mår dåligt av?
Prickarna ser inte ut som mögel för övrigt. Prova att tvätta bort det, vanlig såpa funkar. Kommer det tillbaks kan ni börja fundera mer. Går att ta prov och skicka iväg om ni vill veta säkert.
Vad är det för typ av ventilation i badrummen? Kan göra mycket om det är gläntan som går ständigt, och ventilerar med luften som ni nu har i tillluftsventilerna.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det måste till en fuktskada för att impregnerade syllar ska börja lukta. Det borde du ha känt redan på visningen.
Vi kände ingen lukt när bi var på visning. Vi var även hemma hos säljarna efter visning och ingen lukt. Enligt besiktningsprotokollet så var fuktkvot mellan 10-12 %. Dock så står det ” en svagt avvikande lukt” borde ha reagerat mer på detta. Dock tänkte jag att så länge fuktvärde är under gränsen är det bra. Dumt nu i efterhand. Den lukten jag upplever vid sockel liknar lukten i förrådet som vi har utan huset. Och enligt besiktningsprotokollet var fuktkvot där 25 % och träskyddsbehandlade syllar är i kontakt med betongplatta. Lukt av kemisk karaktär. Så står det i besiktningsprotokollet. Om jag upplever samma lukt vid sockel, innebär detta att vi har fuktkvot över gränsvärde och syllar luktar?
 
K kedjehus1973 skrev:
Måste du gå och lukta vid golvet? 😉
Känner du lukten i övrigt? Är det något som någon av er mår dåligt av?
Prickarna ser inte ut som mögel för övrigt. Prova att tvätta bort det, vanlig såpa funkar. Kommer det tillbaks kan ni börja fundera mer. Går att ta prov och skicka iväg om ni vill veta säkert.
Vad är det för typ av ventilation i badrummen? Kan göra mycket om det är gläntan som går ständigt, och ventilerar med luften som ni nu har i tillluftsventilerna.
Jag vet, jag skulle ge allt för att inte vara jag just nu☹️ jag tar en bild på vad det är för ventilation vi har. Den runda har vi i badrummet och tvättstugan och övriga i alla rum
 
  • Rektangulärt ventilationsgaller monterat på en vägg, med en något snedställd design och enkel utformning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund ventilationsventil installerad i taket. Denna typ av ventil används i badrum och tvättstugor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tara1979 skrev:
Vi kände ingen lukt när bi var på visning. Vi var även hemma hos säljarna efter visning och ingen lukt. Enligt besiktningsprotokollet så var fuktkvot mellan 10-12 %. Dock så står det ” en svagt avvikande lukt” borde ha reagerat mer på detta. Dock tänkte jag att så länge fuktvärde är under gränsen är det bra. Dumt nu i efterhand. Den lukten jag upplever vid sockel liknar lukten i förrådet som vi har utan huset. Och enligt besiktningsprotokollet var fuktkvot där 25 % och träskyddsbehandlade syllar är i kontakt med betongplatta. Lukt av kemisk karaktär. Så står det i besiktningsprotokollet. Om jag upplever samma lukt vid sockel, innebär detta att vi har fuktkvot över gränsvärde och syllar luktar?
Väldigt svårt att svara på. Ni får undersöka vidare helt enkelt.
 
T Tara1979 skrev:
Jag vet, jag skulle ge allt för att inte vara jag just nu☹️ jag tar en bild på vad det är för ventilation vi har. Den runda har vi i badrummet och tvättstugan och övriga i alla rum
Suger det luft ur ventilerna i badrum osv?
 
T Tara1979 skrev:
Enligt besiktningsprotokollet så var fuktkvot mellan 10-12 %
Genomfördes besiktningen av eran besiktningsman eller av säljarens?
Om det senare så kan det vara värt att ta in en egen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
trenchcoat trenchcoat skrev:
Genomfördes besiktningen av eran besiktningsman eller av säljarens?
Om det senare så kan det vara värt att ta in en egen.
Hej! Av säljarens besiktningsman☹️
 
T Tara1979 skrev:
Hej! Av säljarens besiktningsman☹️
Ok, det är ju bra att någon har besiktigat men jag hade i ditt läge anlitat någon själv. Kan vara skönt att få protokoll på nuläget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.