Nissens
E Erik JS skrev:
Ingenting stoppar barnen från att flytta med oss eller hälsa på när de så önskar. Chansen är dessutom stor att de själva flyttar en dag. De är hyfsat stora och har fått perspektiv efter alla våra resor och börjar inse att inte de heller vill bo här för all framtid. Vi har redan ett hus utomlands, så steget är inte särskilt stort egentligen.

Att stanna bara för andras skull fast man egentligen inte är 100% lycklig här tror jag inte på.
Vilken narcissistisk inställning. Varför skulle de ha lättare än du hade att flytta i yngre ålder?
Låter verkligen som att du har noll känslor för din familj…

Jag menade inte att ni skulle stanna enbart för någon annans skull. De flesta uppskattar att vara inte allt för långt ifrån sina barn och barnbarn. Jag har rest så mycket i många år så jag har kanske lite distans till andra geografiska platser. Alla har sina för och nackdelar.
 
  • Haha
Erik JS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilken narcissistisk inställning. Varför skulle de ha lättare än du hade att flytta i yngre ålder?
Låter verkligen som att du har noll känslor för din familj…

Jag menade inte att ni skulle stanna enbart för någon annans skull. De flesta uppskattar att vara inte allt för långt ifrån sina barn och barnbarn. Jag har rest så mycket i många år så jag har kanske lite distans till andra geografiska platser. Alla har sina för och nackdelar.
Herregud vad du tar i 😂 Du låter oerhört kränkt av någon anledning.

Jag vill inte bo här, mina barn kommer förmodligen inte heller vilja bo här. Cope with it ;)

Den enda narcissisten här är du 👍
 
  • Gilla
  • Haha
Boende45 och 3 till
  • Laddar…
E Erik JS skrev:
Herregud vad du tar i 😂 Du låter oerhört kränkt av någon anledning.

Jag vill inte bo här, mina barn kommer förmodligen inte heller vilja bo här. Cope with it ;)
Du vänjer dig, han är på hugget ibland;)
 
  • Haha
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Bygg en vinkällare och samla på vin och whisky.
 
  • Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
S
E Erik JS skrev:
Herregud vad du tar i 😂 Du låter oerhört kränkt av någon anledning.

Jag vill inte bo här, mina barn kommer förmodligen inte heller vilja bo här. Cope with it ;)

Den enda narcissisten här är du 👍
Vart är du sugen att flytta?
 
Nissens
E Erik JS skrev:
Herregud vad du tar i 😂 Du låter oerhört kränkt av någon anledning.

Jag vill inte bo här, mina barn kommer förmodligen inte heller vilja bo här. Cope with it ;)

Den enda narcissisten här är du 👍
Haha, jag är absolut inte kränkt. Men ditt svar bekräftar ju det jag skrev. 😊

Du verkar ju inte ens förstå problematiken. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Haha, jag är absolut inte kränkt. Men ditt svar bekräftar ju det jag skrev. 😊
Nähä ok, krya på dig :)
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Vart är du sugen att flytta?
Mina vänner har flyttat till länder som Malta, Estland, Monaco, Schweiz, Cypern, Gibraltar, Ungern och Kroatien (varav några med judiskt ursprung som upplever att de inte kan bo här längre av säkerhetsskäl).

Vi har tillgång till familjehus i ett av dessa länder och kan i teorin flytta imorgon. Känns redan halvt som hemma. Kommer som sagt helt säkert bli så när barnen är självständiga och uppmuntrar även dom att flytta.

Jag kan inte längre se mig själv leva i Sverige som det ser ut i dag. Jag kunde tolerera de höga skatterna förr (även vädret) när Sverige fortfarande var ett trevligt och tryggt land, men inte när det ser ut som det gör idag. Betalar hundratusentals kronor i skatt varje månad, för vad? Till bidragssökare? Kriminella? Dessutom allt sämre sjukvård (skaffat privat sjukvård istället), sämre skola, rån, skjutningar, skiftande demografi med kraftig utomeuropeisk invandring och ett land jag inte längre känner igen. Nej tack. Har fått nog.

Jag tror inte längre på att sitta och vänta på en förändring. Man måste ta tag i det själv. Livet är för kort. Det är den bästa långsiktiga investeringen jag kan göra för mig och min familj som jag ser det. Så vad gäller trådskaparens frågeställning är mitt svar - har man pengar är Sverige inte längre ett av de bättre länderna att leva i längre. Det finns trevligare alternativ.

Vissa tycker säkert allt detta låter jättekontroversiellt, men det kanske är lite typiskt svenskt. Många vill fortfarande gärna tro att detta är världens bästa land och kan inte förstå att det finns folk som jag som vill flytta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bygg en vinkällare och samla på vin och whisky.
Der blir nog inte så mycket samlande men destå mer provsmakande 🥳🍺🤩😋
 
C
S Staffan-N skrev:
Av ren nyfikenhet. Hur många är det som besitter ett större kapital än en vanlig hobbysparare, som på riktigt tror att det går att detaljstyra placeringarna efter tidsandan? Typ "nu blir det krig så jag sätter alla mina miljoner på försvarsindustrin"?
Hur menar du, varför skulle inte detta gå?
Om det är framgångsrikt är en annan femma.
 
P pmd skrev:
Skänk överskottet till en bra organisatio som hjälper Ukraina att bli kvitt ryssarna. T.ex. Power Up Ukraine eller OperationAid.

Ingenting är viktigare just nu än att Ukraina vinner kriget.
Det kan diskuteras.

Mitt hjälpfokus har alltid varit på djur i nöd. Allt från Sengångare, koalor, valar, katter, åsnor, flygande hundar (fladdermöss "Vagina volante") etc. Det är väl bara fästingar som inte fått mig att tömma pungen.
Så, mitt överskott har jag redan skänkt, även när jag inte hade något. För det har alltid funnits ett djur som har behövt mina pengar bättre än jag men självklart har jag sett till att ha till livets nödtorft och lite till. Jag är på inget vis en självplågare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nissens
E Erik JS skrev:
Mina vänner har flyttat till länder som Malta, Estland, Monaco, Schweiz, Cypern, Gibraltar, Ungern och Kroatien (varav några med judiskt ursprung som upplever att de inte kan bo här längre av säkerhetsskäl).

Vi har tillgång till familjehus i ett av dessa länder och kan i teorin flytta imorgon. Känns redan halvt som hemma. Kommer som sagt helt säkert bli så när barnen är självständiga och uppmuntrar även dom att flytta.

Jag kan inte längre se mig själv leva i Sverige som det ser ut i dag. Jag kunde tolerera de höga skatterna förr (även vädret) när Sverige fortfarande var ett trevligt och tryggt land, men inte när det ser ut som det gör idag. Betalar hundratusentals kronor i skatt varje månad, för vad? Till bidragssökare? Kriminella? Dessutom allt sämre sjukvård (skaffat privat sjukvård istället), sämre skola, rån, skjutningar, skiftande demografi med kraftig utomeuropeisk invandring och ett land jag inte längre känner igen. Nej tack. Har fått nog.

Jag tror inte längre på att sitta och vänta på en förändring. Man måste ta tag i det själv. Livet är för kort. Det är den bästa långsiktiga investeringen jag kan göra för mig och min familj som jag ser det. Så vad gäller trådskaparens frågeställning är mitt svar - har man pengar är Sverige inte längre ett av de bättre länderna att leva i längre. Det finns trevligare alternativ.

Vissa tycker säkert allt detta låter jättekontroversiellt, men det kanske är lite typiskt svenskt. Många vill fortfarande gärna tro att detta är världens bästa land och kan inte förstå att det finns folk som jag som vill flytta.
Ett tips till dig är att det är väldigt många fler utlänningar utanför Sverige, och som den invandrare du snart blir är det mycket jobb med att integreras i samhället, allt ifrån nytt språk till ny kultur med allt vad det innebär. 😊
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
erik_83 och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ett tips till dig är att det är väldigt många fler utlänningar utanför Sverige, och som den invandrare du snart blir är det mycket jobb med att integreras i samhället, allt ifrån nytt språk till ny kultur med allt vad det innebär. 😊
Tack för tipset! Jag ser fram emot att lära mig ett nytt språk och uppleva en ny kultur. Det är alltid en utmaning att anpassa sig till något nytt, men jag tror att varje ny erfarenhet gör en rikare som person. Integration är en tvåvägsgata, och jag hoppas kunna bidra positivt till samhället jag blir en del av, samtidigt som jag lär mig mycket av dem som redan bor där. Till skillnad från de som importeras hit från tredje världen är inte mitt mål att förvandla mitt nya land till en bananrepublik och leva på bidrag hela livet :)

Det börjar dock blir komiskt uppenbart att du är rejält kränkt av någon anledning. Kanske för att du sitter fast här och ruttnar och egentligen också önskar att du hade möjlighet och råd att flytta. Eller så är du bara ensam. Oavsett tycker jag lite synd om dig lilla gubben. Du får kämpa på ♥️
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Sthlm_ och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hur menar du, varför skulle inte detta gå?
Om det är framgångsrikt är en annan femma.
Idén är att företagsvärderingarna på en spekulativ marknad sätts av en kollektiv tro på vad som kommer hända i framtiden. Rheinmetalls aktie stiger inte när ordrarna på nya stridsvagnar trillar in, utan den stiger omedelbart när kriget bryter ut och spekulanterna förstår att de kommande åren kommer präglas av upprustning. För att kunna dra nytta av kursökningen så behöver man således få informationen före alla andra så att man kan agera först. Eller så behöver man konsekvent kunna förutse framtiden med större pricksäkerhet än andra, baserat på samma information som de andra har.

Det är min förståelse att i princip hela den gammelrika sfären tänker så. Istället har man väl spridda risker genom breda portföljer och att inte agera förhastat på nyheter om världsläget. "Time in the market beats timing in the market". Min teori är att det bara är nyrika och hobbysparare som försöker köpa rätt instrument med rätt timing. Men jag kan ha fel, så det var än ärlig fråga :)
 
I Intet skrev:
Der blir nog inte så mycket samlande men destå mer provsmakande 🥳🍺🤩😋
Japp, man beställer och även del för provsmakning. Och sedan i nödfall
Serieklipp från Hagbard Handfaste visar en viking som först låter ett fint vin "andas", sedan konstaterar att det inte andas, och till sist dricker det direkt från flaskan.
 
  • Haha
  • Gilla
yoaqim och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.