M
Börja med travhästar, skall vara ett fantastiskt sätt att "investera" bort sina pengar på har jag hört!

Enklaste sättet att få en liten förmögenhet är som bekant att börja med en stor...
 
MultiMan
Det kommer bli världskrig så jag hade satsat pengar i all form av försvarsindustri och se till att bo i ett land med låg risk att bli ockuperat. USA är tveksamt då risken för någon form av nytt inbördeskrig är uppenbar och även om militärförmågan är på topp så är man största målet.

Det rustas maximalt i princip överallt så egentligen skulle du gått in redan för 4-5 år sedan, men iaf, med så mycket vapen i omlopp kommer de användas för eller senare och det finns så många konflikthärdar av olika, helt nya slag just nu att kalla kriget bleknar. Överlever du WW3 så har du hela byggindustrin och dess leverantörer som kommer få en enorm boom att försöka bygga upp det som är raserat.
 
Intet Intet skrev:
Varsågod. Nästan åttahundratusen fick jag förmånen att bidra med. Så inihelvetes djävla sexigt, hade nog Mona tyckt.
Är jobbet så roligt? Om inte är det ju lämpligt att dra ner på det, byta eller sluta...
 
Intet Intet skrev:
Ja. Detta enkla faktum bekymrar mig lite.

Förutsättningarna är följande.

- Inga lån.
- tredubblad lön + lite till.
- äger mitt hus + ett halvt till.
- stark tro att en kraftig lågkonjunktur nosar oss i hälarna.
Så vad göra med överskottet när värdepapper krockar med min magkänsla.
Vad har ni gjort som har samma angenäma problem. Grävt ner pengarna i trädgården?

Intet
Du är på fel forum. Testa RikaTillsammans.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det rustas maximalt i princip överallt så egentligen skulle du gått in redan för 4-5 år sedan, men iaf, med så mycket vapen i omlopp kommer de användas för eller senare och det finns så många konflikthärdar av olika, helt nya slag just nu att kalla kriget bleknar.
Gick man in i försvarsindustrin för 4-5år sen skulle jag säga att det är hög tid att sälja och ta hem vinsten.
 
Redigerat:
F fribygg skrev:
Gick man in i försvarsindustrin för 4-5år sen skulle jag säga att det är högtid att sälja och ta hem vinsten.
Absolut inte.

Kolla orderingången på Rheinmetall, Saab, Kongsberg osv.
Kolla tillväxten på dito bolag.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
F fabian2000 skrev:
Absolut inte.

Kolla orderingången på Rheinmetall, Saab, Kongsberg osv.
Kolla tillväxten på dito bolag.
Gissar att du inte lyckades köpa i tid?
 
F fribygg skrev:
Gissar att du inte lyckades köpa i tid?
Det är väl inte läge att sälja nu när kriget står för dörren. Menar inte att dörren kommer öppnas men de facto att osäkerheten är så stor gör ju att många länder står inför en stor upprustning. Nato har många länder som Sverige som i dagsläget inte lever upp till kravet på att avsätta 2% av BNP till sitt försvar, var av 20% ska vara på hårdvara. USA sätter ju hård press på oss att leva upp till detta om vi ska förvänta oss assistans och just nu känns det ju troligast att Trump sitter vid spakarna och han är ju den som klagar mest på oss.
 
Av ren nyfikenhet. Hur många är det som besitter ett större kapital än en vanlig hobbysparare, som på riktigt tror att det går att detaljstyra placeringarna efter tidsandan? Typ "nu blir det krig så jag sätter alla mina miljoner på försvarsindustrin"?
 
P
T TypRätt skrev:
Nato har många länder som Sverige som i dagsläget inte lever upp till kravet på att avsätta 2% av BNP till sitt försvar, […]
Sverige avsätter numera 2.2 % av BNP till försvaret, men det finns mycket riktigt en hel del NATO-medlemmar som inte har nått det målet.
 
P
Intet Intet skrev:
Så vad göra med överskottet när värdepapper krockar med min magkänsla.
Skänk överskottet till en bra organisatio som hjälper Ukraina att bli kvitt ryssarna. T.ex. Power Up Ukraine eller OperationAid.

Ingenting är viktigare just nu än att Ukraina vinner kriget.
 
  • Gilla
  • Älska
erik_83 och 9 till
  • Laddar…
Cheesen
Intet Intet skrev:
Ja. Detta enkla faktum bekymrar mig lite.

Förutsättningarna är följande.

- Inga lån.
- tredubblad lön + lite till.
- äger mitt hus + ett halvt till.
- stark tro att en kraftig lågkonjunktur nosar oss i hälarna.
Så vad göra med överskottet när värdepapper krockar med min magkänsla.
Vad har ni gjort som har samma angenäma problem. Grävt ner pengarna i trädgården?

Intet
Om du känner att det är ett problem så kan jag hjälpa dig med att ta hand om en del av din lön...
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Skänka pengar till de som kan förvalta dem bättre till de som faktiskt behöver.
Ganska svårt dock.

Ett väldigt tydligt exempel på när det går fel är donationer av mat till Afrika.

En afrikansk bonde försörjer sig på sitt lantbruk, in kommer massvis av gratis eller kraftigt subventionerad mat. Alla får mat, bonden lyckas inte få ekonomin att gå runt på grund av låga matpriser och blir av med sitt arbete. En period senare strömmar inte maten längre in från utlandet, kanske på grund av dåliga veteskördar i europa. Den lokala produktionen är vid det laget kraftigt begränsad - svält är ett faktum.

Samma scenario gäller även exempelvis kläder då lokala producenter inte kan konkurrera med containers från medelålders kvinnor i Europa.

Ska man hjälpa Afrika gör man det med utbildning, kamp mott korruption och investeringar i deras industri och infrastruktur genom lokal arbetskraft. Afrika är trots allt den rikaste kontinenten med olja, guld, bra jordbruksmark, sällsynta jordartsmetaller så problemet är inte brist på naturresurser.

Nu till tråden, äe det någonting historien visar är det att vi är generellt kassa på att förutspå börsen. Indexfonder går ofta lika bra eller bättre ön aktivt förvaltade. Bankernas prognoser över bostadspriser och räntor har jag väldigt svårt att lita på. Investera brett i olika indexfonder fördelade över olika kontinenter, guld brukar vara en dålig investering. Möjligen att det behåller sitt värde.
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Kan du inte passa på att köpa lite förstånd för överskottet? Eller har du inte råd?
Alltså. Så gott om pengar har jag inte.
 
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
G
Jag hade 800Mkr men skänkte bort 799,9Mkr
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.