Nu är sommarfukten ett faktum.

Vi har en inredd källare och luften blir märkbart sämre nu på sommaren. Fuktig och dålig lukt. Jag har så klart tänkt ställa ner en eller två avfuktare men jag är tveksam till om det gör någon skillnad då källaren är öppen via en trappa mot boningsplan. Det går inte att stänga ner till källaren.

Källaren har många rum och några går att stänga. Mekanisk frånluft med några ventiler i källaren.

Kommer avfuktaren att höra någon skillnad eller kommer den försöka avfukta atmosfären?
 
Jag har nog ungefär samma förutsättningar. Köpte för ett par år sedan en avfuktare till tvättstugan, även om jag nog främst torkar ute större delen av året.
Kör den i alla fall periodvis så här års. Tycker absolut det gör skillnad. När den går är det definitivt skillnad och håller nog i sig ett tag med, upplever jag det i alla fall som. Har en garderob som gärna blir lite fuktig som jag torkar ur lite ibland annars flyttar jag runt lite mellan rummen. Blir ju lite cirkulation och känns som det torkar upp en del ändå.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Funkar bra i vår källare trots att dörren ner brukar stå öppen rätt mycket. Det är ganska lite luftväxling mellan källare och markplan eftersom vår källare är flera grader kallare än markplan. Vi har en ganska rejäl maskin och den sänker luftfuktigheten i hela vår 125 kvm källare så länge dörrarna mellan rummen står öppna.

Ett tips: vi har märkt att det blir fuktigare i källaren så här års om vi öppnar källarfönster eller ventiler ut. Speciellt nattetid när det är kallare ute än i källaren väller det in fuktig luft utifrån då.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja det är ett problem med öppna källartrappor. Tyvärr är det många som renoverat bort källardörren när det blev trendigt med gillestuga på 70-talet. Den varma luften stiger uppåt till bostadsvåningen och den kalla luften samlas i källaren så det blir kyligt att sitta där. På sommaren när det är rejält varmt på bostadsvåningen kan man sätta hyfsat kraftiga utsugningsfläktar i källaren som vänder på luftströmmen i huset så den varma luften också sugs ner i källaren och sedan ut och gör det skönare att vistas i källaren. Har man stängda dörrar till vissa fuktiga rum i källaren passar det bra med avfuktare i de rummen. Får man upp temperaturen i källaren några grader så sjunker RF% snabbt.
 
LLVP gör skillnad. Den behöver inte ens köra särskilt ofta. Vi kör vår på nedkylning/torkning en dag varannan vecka ungefär och det räcker för oss. Kall luft stannar ju nere så länge man inte rör om i den.

Vi har alla våra sovrum på "källarvåningen" (suterräng) och även ett badrum.
 
K KNoro skrev:
Nu är sommarfukten ett faktum.

Vi har en inredd källare och luften blir märkbart sämre nu på sommaren. Fuktig och dålig lukt. Jag har så klart tänkt ställa ner en eller två avfuktare men jag är tveksam till om det gör någon skillnad då källaren är öppen via en trappa mot boningsplan. Det går inte att stänga ner till källaren.

Källaren har många rum och några går att stänga. Mekanisk frånluft med några ventiler i källaren.

Kommer avfuktaren att höra någon skillnad eller kommer den försöka avfukta atmosfären?
JA absolut det gör mycket med riktig avfuktare använder woods 28 själv + en mitsubishi
 
J Josth skrev:
Ja det är ett problem med öppna källartrappor. Tyvärr är det många som renoverat bort källardörren när det blev trendigt med gillestuga på 70-talet. Den varma luften stiger uppåt till bostadsvåningen och den kalla luften samlas i källaren så det blir kyligt att sitta där. På sommaren när det är rejält varmt på bostadsvåningen kan man sätta hyfsat kraftiga utsugningsfläktar i källaren som vänder på luftströmmen i huset så den varma luften också sugs ner i källaren och sedan ut och gör det skönare att vistas i källaren. Har man stängda dörrar till vissa fuktiga rum i källaren passar det bra med avfuktare i de rummen. Får man upp temperaturen i källaren några grader så sjunker RF% snabbt.
Är det inte så att varm luft har högre RF än kall?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ska man ventilera en källare så ska det göras när det är kallare ute än i källaren. Fukten kondenseras i källaren om man ventilerar en varm sommardag, bättre att göra det på natten när om det är kallare ute.
 
H hiaokk skrev:
Är det inte så att varm luft har högre RF än kall?
kall luft kan binda mer fuktighet
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
returen returen skrev:
kall luft kan binda mer fuktighet
Kan den?
Varm luft kan innehålla mer vattenånga än kall luft så därför ökar den relativa fuktigheten när temperaturen går ner.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
returen returen skrev:
kall luft kan binda mer fuktighet
Nej, tvärt om.
Varm luft kan binda mer (absolut) fuktighet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kan den?
Varm luft kan innehålla mer vattenånga än kall luft så därför ökar den relativa fuktigheten när temperaturen går ner.
det var det jag menade
 
returen returen skrev:
det var det jag menade
Är du politiker? 😉
 
  • Gilla
  • Haha
elpaco och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kan den?
Varm luft kan innehålla mer vattenånga än kall luft så därför ökar den relativa fuktigheten när temperaturen går ner.
alltså när behöver jag ventilera en fuktig källare, när det är kallt ute och på natten? Inte när den är varmt ute och solen skiner?
 
H hiaokk skrev:
alltså när behöver jag ventilera en fuktig källare, när det är kallt ute och på natten? Inte när den är varmt ute och solen skiner?
Om du skall ventilera grunden skall luften du tar in ha samma eller lägre temp än luften du har i grunden. Men du skall inte skaffa avfuktare i stället?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.