Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag är inte den som är den. Efter att ha läst domen som jag fick så kan jag bara inse att jag har haft fel PUNKT. Man skall aldrig tro att man är fullärd.
😉👍
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
I grund och botten är ju problemet att det vi allmänt pratar om som "Altan" inte är per automatik samma sak som man pratar om i samband med bygglov eller bygglovsbefriade altan.

Det är ju helt enkelt ett trädäck, så länge det håller sig under 120cm över marken.
Ett trädäck får man bygga hela vägen fram till tomtgräns om man så önskar.
Det är inte mer kontroversiellt än att man får lägga asfalt, sten eller rent utav gräsmatta hela vägen fram till tomtgräns, även om just trädäcket får ligga ovanför marken.

(Och som många sagt tidigare, man kan ju kreativt höja marken upp till 50cm utan marklov om man vill tänja på gränserna, men jag är inte övertygad om att det kommer att gå hem om man göra båda operationerna samtidigt. :) )

Gränsen 120cm är baserad på ett antal domar, några som länkats till tidigare i tråden.
Egentligen kan den vara högre, men senast jag såg något så finns det ett antal domar som bekräftar att 120cm är okej och att 180cm *inte* är okej. Exakt var gränsen går däremellan finns inte definierat och än så länge finns det inga domar som letat sig in i mellanskiktet för att avgöra om det är just 120, 130 eller rent utav 150cm som är den övre gränsen. Därför är många kommuners riktlinje 120cm, då man *vet* att det är okej, inte för att det *inte* är okej med ett högre trädäck (under 180cm givetvis)

Det vore kanon om @Claes Sörmland eller någon annan kunde skriva ihop någon bra summering som kan ligga som FAQ och pekas mot nästa gång, för det är ju inte första gången någon blandar samman trädäck med lovbefriad eller lovpliktig altan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag försökte ju med den här för en tid sedan:

Flödesschema över bygglovsregler för altan. Frågor om detaljplan, altanens höjd, läge vid huset, tillbyggnad och godkännande från grannar avgör om bygglov behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
jliljeha och 25 till
  • Laddar…
Nissens
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
senast jag såg något så finns det ett antal domar som bekräftar att 120dm är okej och att 180cm *inte* är okej. Exakt var gränsen går däremellan finns inte definierat och än så länge finns det inga domar som letat sig in i mellanskiktet för att avgöra om det är just 120, 130 eller rent utav 150cm som är den övre gränsen. Därför är många kommuners riktlinje 120cm, då man *vet* att det är okej, inte för att det *inte* är okej med ett högre trädäck (under 180cm givetvis)

Det vore kanon om @Claes Sörmland eller någon annan kunde skriva ihop någon bra summering som kan ligga som FAQ och pekas mot nästa gång, för det är ju inte första gången någon blandar samman trädäck med lovbefriad eller lovpliktig altan.
Nja, 120dm är nog inte ok. Gissar på att det är en felskrivning?
 
  • Haha
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag försökte ju med den här för en tid sedan:

[bild]
Tanken är god, men den kan ju vara lägre än 1,2 m utan att man behöver bygglov, den måste inte vara 1,2m…
 
  • Wow
  • Gilla
Simmeman och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tanken är god, men den kan ju vara lägre än 1,2 m utan att man behöver bygglov, den måste inte vara 1,2m…
Sitter ett 'mindre än' tecken framför 🙄
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Tanken är god, men den kan ju vara lägre än 1,2 m utan att man behöver bygglov, den måste inte vara 1,2m…
Därav <
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, 120dm är nog inte ok. Gissar på att det är en felskrivning?
Tror du att de märker något om man testar? :)
 
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tanken är god, men den kan ju vara lägre än 1,2 m utan att man behöver bygglov, den måste inte vara 1,2m…
Ett par såna här 👓 hade hjälpt.🤓
En man med stora, komiska glasögon stirrar in i kameran med ett allvarligt ansiktsuttryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vad får man Inte göra angående altanbygge?
Får man måla en altan i grälla färger?
Får man göra det extra mysigt genom att klä in alla ytor med speglar?


Jag är mest nyfiken på hur långt man kan ta det, ohälsosamt eller ej.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
F fabian2000 skrev:
Vad får man Inte göra angående altanbygge?
Får man måla en altan i grälla färger?
Får man göra det extra mysigt genom att klä in alla ytor med speglar?


Jag är mest nyfiken på hur långt man kan ta det, ohälsosamt eller ej.
Gränsen i PBL går vid väsentlig olägenhet för grannen. Och praxis visar att betoningen ska vara på väsentlig, olägenhet får grannskapet tolerera. Sen finns trafiksäkerheten i området också som kan ge ingripande från byggnadsnämndens tillsyn.

Och miljöbalken, du får inte skada människors hälsa och miljö.

Möjligen också räddningstjänstens tillsyn gällande brandskydd. Men jag har nog aldrig hört om ett sådant ingripande ens på detta forum.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Sitter ett 'mindre än' tecken framför 🙄
My bad. Sorry. Slarvigt av mig.

Stor pudel! 🐩

Edit:
det borde väl vara ”<” ändå?
 
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
I mina ögon, och med det fotot, påminner bygget mer om en balkong än en altan.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
MultiMan
Bortsett från reglerna, hade jag varit grannen hade absolut inte velat ha ett 8 meter långt skyltfönster inklämt mellan det mycket begränsade utrymmet mellan husen. Jag förstår om grannen försöker stoppa det.
 
  • Gilla
  • Haha
datja och 4 till
  • Laddar…
S
MultiMan MultiMan skrev:
Bortsett från reglerna, hade jag varit grannen hade absolut inte velat ha ett 8 meter långt skyltfönster inklämt mellan det mycket begränsade utrymmet mellan husen. Jag förstår om grannen försöker stoppa det.
Jäkla tur att det finns regler så att grannarna inte behöver lägga sig i allt för mycket. Grannen borde i så fall köpt granntomten om de vill kontrollera vad som sker där.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.