N novon skrev:
Kuvertskärningen borde väl ha involverat mer än bara en platta? Både för symmetrin och för att fallet skulle bli något bättre. Ritade lite i Paint:
[bild]
Hur skulle du lösa fallet i det här fallet? Den lilla triangelbiten till vänster exempelvis.
 
tensiden tensiden skrev:
Hur skulle du lösa fallet i det här fallet? Den lilla triangelbiten till vänster exempelvis.
I vårt badrum lutar triangelbitarna något ner mot den diagonala fogen som löper till brunnen. Dessa fogar blir då som rännor mot brunnen. Vi har dock 30x60 cm plattor och inte 60x60. Plattsättaren har skurit i 4 st plattor för att få till fallet.
 
N novon skrev:
I vårt badrum lutar triangelbitarna något ner mot den diagonala fogen som löper till brunnen. Dessa fogar blir då som rännor mot brunnen. Vi har dock 30x60 cm plattor och inte 60x60. Plattsättaren har skurit i 4 st plattor för att få till fallet.
Så triangeln lutar, men inte den stora plattan den är skuren ur? Blir det inte fula och irriterande nivåskillnader? Kan inte se hur man får ihop lutningen på ett vettigt sätt med den skärningen, jämfört med ”vanlig” kuvertskärning som ts har nu, om än osymmetriskt i förhållande till plattan.
 
  • Gilla
Kirka75 och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Så triangeln lutar, men inte den stora plattan den är skuren ur? Blir det inte fula och irriterande nivåskillnader? Kan inte se hur man får ihop lutningen på ett vettigt sätt med den skärningen, jämfört med ”vanlig” kuvertskärning som ts har nu, om än osymmetriskt i förhållande till plattan.
Inte någon irriterande nivåskillnad, men visst kan man känna det om man står på den. Nu är de triangulära bitarna dels där duschdörren finns i utfällt läge och dels vid väggen, så man står nästan aldrig där ändå. Ser ut så här:
Golvplattor med triangulära bitar i duschområdet, där en nivåskillnad kan kännas, men vanligtvis inte påverkar eftersom man sällan står där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@novon hur ser helheten med fallet ut?

Har svårt att föreställa mig den där skärningen (eller att det är särskilt estetiskt tilltalande)
 
På allmän begäran, här är hela kuvertskärningen i mitt badrum.
Badkarsgolv med mörka, våta plattor (30x60 cm) och en kvadratisk avlopp i mitten. Fogarna har diagonala skärningar, två par med samma längd och vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är detta på något sätt en ovanlig skärning? Plattorna är 30x60 cm. Det viktiga för symmetrin tycker jag är att de diagonala fogarna har ungefär samma vinkel och längd. I det här fallet kan ju inte alla fogar ha samma längd, utan det blir två par med samma längd.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
N novon skrev:
På allmän begäran, här är hela kuvertskärningen i mitt badrum.
[bild]
Är detta på något sätt en ovanlig skärning? Plattorna är 30x60 cm. Det viktiga för symmetrin tycker jag är att de diagonala fogarna har ungefär samma vinkel och längd. I det här fallet kan ju inte alla fogar ha samma längd, utan det blir två par med samma längd.
Ovanlig vet jag inte, men tycker personligen inte att den är så mycket bättre än TS. Kan också bero på att golvbrunnen inte är centrerad mot duschutrymmet. Blir osymmetriskt ändå och går inte att rädda upp.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Ovanlig vet jag inte, men tycker personligen inte att den är så mycket bättre än TS. Kan också bero på att golvbrunnen inte är centrerad mot duschutrymmet. Blir osymmetriskt ändå och går inte att rädda upp.
Smaken är som baken men min plattsättare var i alla fall inte lat utan fixade ett intressant geometriskt mönster. 😉
Golvkakel i dusch med geometriskt mönster och markerade fogar i rött. I mitten finns en kvadratisk brunn, vattenstänk syns på klinkern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
N novon skrev:
Smaken är som baken men min plattsättare var i alla fall inte lat utan fixade ett intressant geometriskt mönster. 😉
[bild]
Tycker det var ett bra sätt att få till det efter förutsättningarna. Svårt med stora plattor.
 
  • Gilla
novon
  • Laddar…
För de som var nyfikna på hur resten av plattsättningen såg ut runtomkring.
Han har bytt nu till 5x5 plattor på duschdelen, mycket finare. Får lägga upp en bild här när badrummet står klart om några dagar.

Summa kardemumma - stora plattor blev svårt att jobba med men plattsättaren var snäll och gjorde om jobbet
 
  • Kakel lagda på golv i ett badrum under renovering, vita fyrkantiga plattor runt en golvbrunn. Verktyg och kakelplattor ligger på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta det raka svaret: hur kan man vara så dum att lägga jättestora klinkers/kakel i ett litet badrum? Det blir fult på ala sätt och vis. Lägg bort inredningstidningarna!
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ursäkta det raka svaret: hur kan man vara så dum att lägga jättestora klinkers/kakel i ett litet badrum? Det blir fult på ala sätt och vis. Lägg bort inredningstidningarna!
Vet inte om jag skulle kalla ett 5-6kvm badrum för litet, men det beror väl på hur man ser på saken.
 
A asgardian skrev:
Vet inte om jag skulle kalla ett 5-6kvm badrum för litet, men det beror väl på hur man ser på saken.
Inte alls litet. Mitt är bara hälvten så stort. Men dina plattor stora som kylskåpsdörrar passar inte på något golv pga den ökade halkrisken. Fogar ger fäste!
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ser inte heller det som ett problem men man måste ju lägga lite energi på framförallt brunnsplaceringen vilket ju absolut inte gjorts här.

Här är också ett litet badrum med 60x60 men denna lösningen blev kanonbra.

Badrum med ljusgrå kakelgolv i 60x60 cm storlek och brunnsplacering i mitten. Också synliga rörinstallationer på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Elsparv och 2 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Inte alls litet. Mitt är bara hälvten så stort. Men dina plattor stora som kylskåpsdörrar passar inte på något golv pga den ökade halkrisken. Fogar ger fäste!
Lite skämt och lite allvar men du skulle kanske ha sockiplast på dig om du är rädd för att halka för där är få fogar i badrummet. 😱😉😂

Man strävar ju idag på 2000-talet efter så få fogar som möjligt som samlar smuts och blir fula fort. 🙏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.