Heij83
A ajn82 skrev:
Känns som det borde finnas pengar att tjäna på att hyra ut sådana hissar till nybyggen
Bara att starta, jag hade lätt hyrt en vecka för 20 000kr när det begav sig, det borde finnas fler.
 
Heij83 Heij83 skrev:
En granne som skulle bygga nytt fick ett krav av handläggaren att huset skulle vara rätt med vita knutar, trotts att det inte är någon norm i byggden.
Det du beskriver är ju inte en BBR grej utan tvärtom ett område kommunen/handläggaren har utrymme att tycka fritt inom.

Heij83 Heij83 skrev:
Skulle jag sen bli handikappad så får jag då välja att anpassa eller flytta för egen räkning.
Exemplet med hiss är riktigt vansinnigt. Vi fick krav på hiss pga. halvplan ner till vardagsrum.
Fast det är inte så det funkar. Frågan är då en hel omställning av våra trygghetssystem. Något som inte har med BBR att göra.

Hissgrejen är dum det håller jag med om även om jag förstår skälen. En arkitekt skulle förmodligen ha löst det redan i planskisserna utan att dra på sig så stora omkostnader.
 
  • Gilla
kaningetva
  • Laddar…
P
makhno_ makhno_ skrev:
Ledsen men det är du som är ett pucko. I Sverige måste vistelserum ha dagsljus. Köket måste också kunna avskiljas. Detta gäller alltid har inget med din handläggare att göra.

Det är absolut en sådan regel man skulle kunna stryka men problemet är att professionella byggherrar inte har några skrupler över huvudtaget och skulle bygga med Timbroregler om de fick.
Det är väl bara att sätta dit en regelvägg, ej bärande, för att avskilja köket.
När Slutbeskedet är mottaget river man regelväggen.
 
O oliven1 skrev:
Vad har placering av ugn i din bygglovsansökan med detta att göra?
Mänskliga fel kommer alltid att finnas.

följer man normala standarder så kommer självklart ingen att neka det däremot kan man som byggherre lösa problemet på nya sätt, det är det positiva.
alltså ingen kommer neka en dörr enligt 2,1m men det finns nu möjlighet att argumentera för en annan typ av dörr.
Det har väl att göra med att det är handläggaren i det här fallet själv hade hittat på krav, vilket blir just det som handläggaren ska göra enligt dem nya reglerna.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Det har väl att göra med att det är handläggaren i det här fallet själv hade hittat på krav, vilket blir just det som handläggaren ska göra enligt dem nya reglerna.
nä, blir inte alls det handläggaren ska göra.
man kommer utgå från funktionskrav precis som idag.
 
P Peter787 skrev:
Det är väl bara att sätta dit en regelvägg, ej bärande, för att avskilja köket.
När Slutbeskedet är mottaget river man regelväggen.
Väggen behöver inte byggas. Strecka in i planritningen så kan handläggaren se att mått och dagsljus funkar.

Ibland funkar det med hissar och angöring också. Har gjort det för att slippa entreramp vid en ombyggnation. Förberedde elen men hiss byggdes aldrig.

Har aldrig hört talas om att någon kommit undan kravet på att de ska gå att bo på entrevåningen dock.
 
  • Gilla
HCg
  • Laddar…
O
O oliven1 skrev:
så det är bättre nu när allt blir exakt likadant. och det inte finns någon bedömningsmån?
Precis så vill jag ha det. Jag vill att byggreglerna endast behandlar egenskaper som är relevanta för byggnaden funktion och som kan bedömas objektivt. Så jag ser helst att handläggarna fråntas alla möjligheter till individuella bedömningar av andra icke relevanta aspekter såsom färg, form och gestaltning. Att få bygga skall inte vara en subjektiv bedöminingssport utövad av tjänstepersoner. Att bygga skall vara en rent ingenjörsmässig aktivitet.

O oliven1 skrev:
för en trappa är alltid en trappa spelar ingen roll om det är förskola, kontor eller gammalt slott.
De fysikaliska egenskaper som avgör om trappan klarar den förväntade lasten är alltid det samma. Därmed är en trappa alltid en trappa. Så varför tror du att det är någon skillnad på vart den monteras? Är det möjligtvis så att du vill lägga dig i hu saker ser ut och ta hänsyn till en massa estetiska värden som är högst subjektiva?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Precis så vill jag ha det. Jag vill att byggreglerna endast behandlar egenskaper som är relevanta för byggnaden funktion och som kan bedömas objektivt. Så jag ser helst att handläggarna fråntas alla möjligheter till individuella bedömningar av andra icke relevanta aspekter såsom färg, form och gestaltning. Att få bygga skall inte vara en subjektiv bedöminingssport utövad av tjänstepersoner. Att bygga skall vara en rent ingenjörsmässig aktivitet.


De fysikaliska egenskaper som avgör om trappan klarar den förväntade lasten är alltid det samma. Därmed är en trappa alltid en trappa. Så varför tror du att det är någon skillnad på vart den monteras? Är det möjligtvis så att du vill lägga dig i hu saker ser ut och ta hänsyn till en massa estetiska värden som är högst subjektiva?
nä en trappa ska uppfylla funktionskrav och den kan man göra med massa olika tekniska lösningar
 
O oliven1 skrev:
nä, blir inte alls det handläggaren ska göra.
man kommer utgå från funktionskrav precis som idag.
Jo, nu finns det vissa någorlunda tydliga regler kring tex handikappanpassade badrum. Med dem nya regler kanske Bosse godkänner 1,2 meter mellan toa och vägg och Anders tycker att det duger med 1 meter. Funktionskraven lyder att det ska gå att gå på toaletten som rullstolsburen person. Jag ser det som en bra sak att behålla vissa föreskrifter. Kanske det är bra att tillägga något om alternativa lösningar, men jag ser inte fördelen med att ta bort möjligheten att välja lösningar som garanterar bli godkänd.
 
J J Vos skrev:
Jo, nu finns det vissa någorlunda tydliga regler kring tex handikappanpassade badrum. Med dem nya regler kanske Bosse godkänner 1,2 meter mellan toa och vägg och Anders tycker att det duger med 1 meter. Funktionskraven lyder att det ska gå att gå på toaletten som rullstolsburen person. Jag ser det som en bra sak att behålla vissa föreskrifter. Kanske det är bra att tillägga något om alternativa lösningar, men jag ser inte fördelen med att ta bort möjligheten att välja lösningar som garanterar bli godkänd.
Va menar du?

Vi har i dagens regler nästan enbart funktionskrav gällande tillgänglighet.
Man hänvisar till funktionskrav och även olika standarder etcetera.

Ytterst få tekniska lösningar som är angivna, skulle gissa på att du kan räkna dom på en hand i princip.
 
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
SKR menar att Boverkets nya byggregler som förväntas komma nästa år kommer att leda till hot mot bygglovshandläggare. BBR ska på sikt helt avskaffas.

SVT nyheter:
[länk]
Problemet är helt uppenbarligen inte reglerna för bygglov utan reglerna för vilka som får vistas och bo i det här landet!
 
makhno_ makhno_ skrev:
Det du beskriver är ju inte en BBR grej utan tvärtom ett område kommunen/handläggaren har utrymme att tycka fritt inom.


Fast det är inte så det funkar. Frågan är då en hel omställning av våra trygghetssystem. Något som inte har med BBR att göra.

Hissgrejen är dum det håller jag med om även om jag förstår skälen. En arkitekt skulle förmodligen ha löst det redan i planskisserna utan att dra på sig så stora omkostnader.
Man skulle ju kunna lösa det med ett system där en byggare får fondera kapitalet som behövs för att tillgänglighetsanpassa huset vid behov. Då kan man bygga hur tokigt man vill och det offentliga kan använda de fonderade pengarna den dagen det ska anpassas.

För visst är det ju så att även om ägaren IDAG kan anpassa så kan ägaren imorgon ha helt andra ekonomiska förutsättningar och då ska det offentliga betala. Men det brukar vara så när folk på forumet skriker över hur korkade handläggarna är (vilket de förvisso ibland ÄR). De har själva på grund av inkompetens och okunnighet tagit fram något de vill bygga eller ibland redan byggt. Sen är de förbannade på det offentliga.

Ju mer fel man själv har gjort desto mer förbannad brukar man vara!
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Man skulle ju kunna lösa det med ett system där en byggare får fondera kapitalet som behövs för att tillgänglighetsanpassa huset vid behov. Då kan man bygga hur tokigt man vill och det offentliga kan använda de fonderade pengarna den dagen det ska anpassas.

För visst är det ju så att även om ägaren IDAG kan anpassa så kan ägaren imorgon ha helt andra ekonomiska förutsättningar och då ska det offentliga betala. Men det brukar vara så när folk på forumet skriker över hur korkade handläggarna är (vilket de förvisso ibland ÄR). De har själva på grund av inkompetens och okunnighet tagit fram något de vill bygga eller ibland redan byggt. Sen är de förbannade på det offentliga.

Ju mer fel man själv har gjort desto mer förbannad brukar man vara!
fast det går emot allt man eftersträvar med hela byggbranschen.
 
O oliven1 skrev:
Va menar du?

Vi har i dagens regler nästan enbart funktionskrav gällande tillgänglighet.
Man hänvisar till funktionskrav och även olika standarder etcetera.

Ytterst få tekniska lösningar som är angivna, skulle gissa på att du kan räkna dom på en hand i princip.
Jag menade precis det jag skrev.
 
J J Vos skrev:
Jag menade precis det jag skrev.
Men det är ju funktionskrav idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.