N
Har sedan sep 2006 renoverat ett gammalt utslitet hus helt själv och jag undrar hur alla ni andra får tiden att räcka till? vid sidan av projektet skall bilen lagas och barnet (3år) ges tid till.inte nog med det,man ska hinna med sina vänner o släktingar oxså....sen jobbar man helttid på det,kom presis på att veden skall börjas jobba på med...:eek:
puh! ja man får inte ha bråttom inte.:cool:
Bara drömmer om att få flytta till huset nån gång...:(
 
Nej, man får nog inte vara alltför lättdrabbad av dåligt samvete för allt man borde när man är i bygga/renovera-hus stadiet.

Jag bygger inte själv nytt utan låter folk göra det åt mig på delad entreprenad men det räcker till när man tågpendlar två timmar om dagen till ett heltidsjobb som ofta kräver mer och tre ungar med två års mellanrum varav den minsta kom en månad innan stomleverans, och dessutom har ett stort kontrollbehov och vill helst ha koll på vad byggarna gör varje sekund. Men jag kan inte påstå att jag inte valt det själv :).
Det är bara att bita ihop och få det överstökat :cool:

Som min morfars mor sa (hon hade fjorton ungar): "Vila får man göra i grava"
 
tid är något man mitt i livet har för lite och när man är gammal så är där för mycket av ;)
ta de lungt för f*n !

allt går men de tar sin tid. visst vill man men den tiden du förlorar me ungar o familj nu
får du ALDRIG igen men hus bygget kommer vara där för EEEVER!

lite av min filosofi :)
 
Slopat vänner, släkt, TV och fritidsintressen/semesterresor.
Hyr en vedmaskin. Då gör vi hela veden på en helg.
Med motorsåg och vanlig stor vedklyv så tog det hela våren.

Fördelen är att hela familjen kan bygga vilket underlättar ordentligt.
Så jag, frugan och den 15-årige jobbar ihop.
 
Tiden räcker inte, men mina tips är att skippa tv och dagstidning, och justera förväntningarna på vad som ska hinnas med. Jag försöker också effektivisera allt trist hushållsarbete (tvätta, diska, handla osv). Alla räkningar går på autogiro/efaktura.

TVn är värst. Genomsnittssvensken ser 3 timmar tv varje dag, och en stor del av det som sänds är innehållsfattigt skräp designat för att hålla dig framför skärmen och exponera dig för reklam.
 
  • Gilla
gusvo085 och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
skippa tv
Kan bara instämma. Det gnälls ofta "har aldrig tid". Märker på mina arbetskamrater hur mycket tid det läggs på TV:n. Inte konstigt att det inte finns tid. För mig är det helt ofattbart hur man kan följa all sk_t som sänds på bästa sändningstid.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tv och internet är de stora bovarna där man kunde göra något minst 2 timmar per dag... Får kanske säga upp alla kanaler utom Barnkanalen för barnen... ;)

men en annat sätta upp mål med dagen, sedan om man blir klar efter 5 min eller 5 timmar, tja då har man oavsett uppnått målet :)
 
Glädjande att se att fler insett tevens fördärv. Själv skippade jag teven när dom började med dom där digital-lådorna för några år sedan.

Ser en del på youtube dock.

Hur man än gör så räcker tiden inte till - men det beror ju på att man har mycket idéer!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
sir_daniel skrev:
Tv och internet är de stora bovarna där man kunde göra något minst 2 timmar per dag... Får kanske säga upp alla kanaler utom Barnkanalen för barnen... ;)

men en annat sätta upp mål med dagen, sedan om man blir klar efter 5 min eller 5 timmar, tja då har man oavsett uppnått målet :)
2 timmar om dagen blir 730 timmar på ett år.
Sitter man sen båda två och glor så tappar man 1460 timmar/året.
Vilket är en jäkla massa timmar.
Fast när jag kollade in ditt byggprojekt så verkar det i alla fall som ni inte har suttit hela tiden framför TV/dator.;)
Snyggt jobbat!
 
Hehe, nej inte alltid det blir tv eller internet :)
när man håller på så kör man tills målet för dagen är uppnått (eller så långt man hinner)
 
Chaly
Ja, gott om tid är det ont om. Men undrar hur många timmar per år som man lägger på det här forumet... :)
 
  • Gilla
tullemannen och 1 till
  • Laddar…
sir_daniel skrev:
Hehe, nej inte alltid det blir tv eller internet :)
när man håller på så kör man tills målet för dagen är uppnått (eller så långt man hinner)
Du har ju en fördel som gammal bilbyggare. Du är van vid att driva projekt och vet om att allt tar mycket längre tid än man tror. Du vet också att man måste ha riktiga verktyg för att kunna göra jobbet själv.
Ser folk i min närhet som köper hus och sedan skall dom renovera. Då köper man en fogsvans och en hammare på Rusta. Sen räcker det med verktyg. Dom lyckas riva på några dager men sedan blir dom aldrig klara. Jag har massor av verktyg och maskiner. Vilket gör att man kan hålla en hög arbetstakt och man tröttnar inte heller eftersom det går framåt hela tiden. Skrattade när jag såg att du hade köpt en traktorgrävare. Själv så har jag en minigrävare och en traktor med tippkärra.
 
Chaly skrev:
Ja, gott om tid är det ont om. Men undrar hur många timmar per år som man lägger på det här forumet... :)
Skulle precis säga det samma. Nu sitter jag här istället för att göra färdigt tvättstugan..
 
lordi, jaså har du också en tvättstuga som skall göras klart, likadant här. :)

Tid är något man tar, det jag inte hinner med här hemma idag hinner jag imorgon eller någon annan dag det har jag alltid sagt. Säger likadant till min arbetsgivare som inte har något invända på det måttot.

Mvh
 
Redigerat:
Totalrenoverar 370 kvm på egen hand och för timdagbok på allt sedan början. Huvudmomenten enligt plan beräknas ta 5 år. Satsar på att få färdigt som mkt som möjligt innan barn kommer in i bilden.

Jobbade i början efter mottot "göra så mkt jag hinner varje dag". Det blev snart okontrollerbart för man jobbar sent och får ändå ångest över hur lite man fått gjort under dan och allt som är kvar och ändå hann man inte göra något annat (vänner, familj, släkt, bil etc) under helgen.

Sedan började vi sätta upp ett veckoschema som innehåller timmar för hus, städning, studier, fri tid tillsammans, fri egen tid etc. Kör ett bestämt antal timmar på huset (4 tim tis, 4 tim tors samt 6 tim lör, och 6 tim sön). Frun har också schema men lite färre timmar på huset. Målet är inte längre att göra "så mkt som möjligt" varje vecka utan att jobba ett visst antal timmar på huset i veckan.

Trodde aldrig det skulle funka med att hålla tider osv (har alltid varit en person som vill slutföra moment innan jag slutar och gör något annat) men det fungerar faktiskt rktigt bra med lite invänjning. Dels får vi en garanti att vi lägger ca 36 timmar i veckan på huset så att vi kommer någonvart och ändå får timmar över som är fredade för andra saker som att åka iväg tillsammans osv. Mindre ångest då jag kan känna mig nöjd för dagen eftersom målet är att göra mitt fyratimmars pass idag snarare än att bli färdig med moment X.

Huset får sedan ta så lång tid som det tar med det planerade antal timmar vi lägger i veckan. Men vi gör sexmånadersplaner över delmål där jag bockar av allteftersom momenten blir utförda. Det är bra för att planera in när elektriker och rörmokare ska komma. En psykologisk grej är att det känns också bra att se hur mycket som är avbockat på listan och hur det ökar sakta.

Har även med en tidsprognos på listan för hur många timmar jag räknar med att varje moment tar (som jag i början fick multiplicera med två). Ibland blir jag färdig snabbare med ett moment än beräknat vilket känns bra och ibland inte (dvs det tog mer än dubbelt så lång tid jag räknat med). Nu behöver jag inte längre multiplicera med två för jag börjar bli bättre på att beräkna hur lång tid saker faktiskt tar.

Bra verktyg är A och O för att jobba snabbt med bra resultat. Har ökat farten rejält sedan jag slutade vara dumsnål och istället började köpa eller hyra rätt verktyg och maskiner för uppgiften. En inte så oäven del av den arbetskostnad man sparar in på GDS är det sunt att ligga på rätta verktygen.

Och tv kan jag titta på när renoveringen närmar sig slutet. Allt går ju i repris ändå så man missar ju inget om man börjar titta om 10 år. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.