C
Alfredo Alfredo skrev:
Har du Sveriges tråkigaste jobb? 😉😂
Inte osannolikt 😆
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Självklart, v90 är ju en rätt dyr bil och går ofta som firmabil. Men de flesta som kör de är ju de här snåljåparna som snyltar på alla =) Och sen vid långresor nyttjas elen inte så värst mycket.

En "kollega" kör utomlands nu, 0 mil el.
Jo, rent hypotetiskt borde ett krav på viss andel el finns för att få reducerat förmånsvärde. Förstår samtidigt att detta är svårt att följa upp.
 
A Avemo skrev:
Några jag känner jobbar på ett företag som fattat något beslut om att alla bilar skall vara miljöbilar i någon mening. De har skåpbilar som firmabilar. Och där finns inte så mycket att välja på. Det blir Ford Transit som är en ren seriehybrid. Ingen av dem har lust att ladda bilen hemma med sin egen el i stället för att tanka på macken. Alla har inte ens möjligheten. Så de kör med en miljöbil som drar 1,3 liter/mil och har en toppfart på 120 km/h. I det fallet hade det nog varit bättre för miljön med en diesel. Detta så länge förarna inte kan eller vill ladda hemma.
Varför skulle man inte kunna ladda hemma om man får ersättning? Skulle säga att det bästa hade varit om dom kört rena elbilar.

Det är väldigt få personer i Sverige som yrkesmässigt har ett körmönster där tillgängliga elbilar inte klarar av räckvidden under en dag. Dom flesta håller sig inom kommun eller grannkommun.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Vår nya bilpolicy förbjuder laddhybrider, elbil ska väljas. Går dock att söka dispans om tjänsten kräver många timmar i bil, så ser ut som att efter 8 år med laddhybrid blir det diesel igen 😄
Vad har man för jobb där tillgängliga elbilar inte har räckvidd nog? Det finns ju alternativ som klarar runt 40mil? Gör man inget annat än att köra bil? Vid så mycket mil blir ju dessutom besparingen som högst. Till och med taxibilar kör ju el?
 
Redigerat:
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Vad har man för jobb där tillgängliga elbilar inte har räckvidd nog? Det finns ju alternativ som klarar runt 40mil? Gör man inget annat än att köra bil? Vid så mycket mil blir ju dessutom besparingen som högst. Till och med taxibilar kör ju el?
Säljare .. hybriden har varit en bra kompromiss. Blir långa dagar redan idag nät man vill hem för att undvika övernattning så att addera upp mot en timme laddstopp det orkar jag inte. Men du har rätt att det kommer kosta i soppa ..
 
P PåLandet skrev:
Säljare .. hybriden har varit en bra kompromiss. Blir långa dagar redan idag nät man vill hem för att undvika övernattning så att addera upp mot en timme laddstopp det orkar jag inte. Men du har rätt att det kommer kosta i soppa ..
Så under en hel dags arbete öppnas inte någon gång för att stanna till 15-20min och skicka några Mail och ladda ? För då är man helt plötsligt uppe i 60-70 mils räckvidd?
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
Har en budget att hålla mig till, lyckas få in en model Y LR eller en Polestar 2 tex. Finns det något i denna prisklass med bättre räckvidd? Gratulerar till er som har betald övertid och får betalt för att sitta vid laddstationen
 
L Liljeros skrev:
Så under en hel dags arbete öppnas inte någon gång för att stanna till 15-20min och skicka några Mail och ladda ? För då är man helt plötsligt uppe i 60-70 mils räckvidd?
Jodå, men får ju köra hemifrån en halvtimme tidigare såklart. Samt komma hem en halvtimme senare
 
  • Ledsen
EdwinG84
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Jodå, men får ju köra hemifrån en halvtimme tidigare såklart. Samt komma hem en halvtimme senare
Varför skulle man behöva 1 timme extra per dag? Man startar ju dagen med fulladdad bil, med en timmes laddning kommer jag kanske 90-100mil då jag har ganska litet batteri…

Om det rör sig om säljare betvivlar jag inte heller att det skulle finnas pappersarbete som också behöver göras under dagen.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Varför skulle man behöva 1 timme extra per dag? Man startar ju dagen med fulladdad bil, med en timmes laddning kommer jag kanske 90-100mil då jag har ganska litet batteri…

Om det rör sig om säljare betvivlar jag inte heller att det skulle finnas pappersarbete som också behöver göras under dagen.
Får se om jag får dispans, ska skriva här sen om det blev en elbil. Självklart finns det arbete att göra vid laddstopp, men detta arbete föredrar jag att göra en annan dag på kontoret. Är inte emot elbil på något sätt men jag vill inte ha längre arbetsdagar än vad jag redan har
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Några jag känner jobbar på ett företag som fattat något beslut om att alla bilar skall vara miljöbilar i någon mening. De har skåpbilar som firmabilar. Och där finns inte så mycket att välja på. Det blir Ford Transit som är en ren seriehybrid. Ingen av dem har lust att ladda bilen hemma med sin egen el i stället för att tanka på macken. Alla har inte ens möjligheten. Så de kör med en miljöbil som drar 1,3 liter/mil och har en toppfart på 120 km/h. I det fallet hade det nog varit bättre för miljön med en diesel. Detta så länge förarna inte kan eller vill ladda hemma.
Varför inte "lust" att ladda hemma. Om du har den möjligheten så är det ju väldigt lättförtjänta pengar.
 
Mikael_L
lilytwig lilytwig skrev:
Varför inte "lust" att ladda hemma. Om du har den möjligheten så är det ju väldigt lättförtjänta pengar.
Är det?
Är det inte så att för det mesta betalar arbetsgivaren när man tankar eller laddar "ute på stan", med företagets kort.
Men när man laddar hemma får man väl betala elen själv?
 
L Liljeros skrev:
Varför skulle man inte kunna ladda hemma om man får ersättning?
Man kanske saknar grundläggande praktiska förutsättningar som exempelvis en parkeringsplats och då naturligtvis även ett ladduttag.
 
Har samma fundering, hur hanteras det med ersättning från arbetsgivare att ladda företagsbil hemma och även skattemässigt för arbetstagare?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det?
Är det inte så att för det mesta betalar arbetsgivaren när man tankar eller laddar "ute på stan", med företagets kort.
Men när man laddar hemma får man väl betala elen själv?
Finns 2 sätt och båda är lönsamma, antingen så står man för bränsle och då får man 9,5kr/mil. Laddar man hemma är kostnaden typ 3kr/mil vilket gör det väldigt lönsamt.

Står arbetsgivaren för bränsle redovisas laddningen som utlägg, jag redovisar då kostnaden för min el som en schablon dvs elräkningarna delat på antalet kWh. Sen att jag bara laddar nattetid med timtaxa till en kostnad som är en bråkdel av mitt månadsnitt som även inkluderar fasta kostnader gör det väldigt lönsamt.
 
  • Gilla
ErOg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.