Hej!
Vi har precis köpt ett hus där besiktningsmannen grönmarkerat fasaden.
Till vår fasa har vi nu upptäckt att den är rutten på sina håll och är i princip ihålig längs stenplattorna och den altan som är fäst i husfasaden. Vi är såklart väldigt ledsna och vi har nu anmält skadan till Anticimex. Huset är varudeklarerat..

Men men.. till vår icke förvåning har vi upptäckt fler ställen i efterhand där fasaden vid skrapning i princip trillar ur. Kan vi på något sätt laga detta tillfälligt?
Vi ska hyra ut huset och har för avsikt att måla det inom 1-2 år.
Eller är det bara att byta ut dem?

Är ny på forumet och detta är vårt första hus så hoppas på god ton.


Hälsningar Johanna
 
  • Närbild av vit träfasad med ett ruttnande och skadat parti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nära bild på vit träfasad med synligt ruttnande trä på en bräda bredvid en altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det Anticimex varudeklsrerat och besiktningsman inte kommenterat på fasaden alls, ens i svepande ordalag, så är det ju något de annonserar att en ska få ersättning för. Kontakta de och hör?!
Men finns det minsta kommentar på fasaden är det nog bara glömma.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Svårt att riktigt avgöra omfattningen av skadorna från bilderna, men är träet blött och mjukt så är där inte mycket att göra än att byta trämaterialet. Att spackla/måla etc är ingen långsiktigt lösning.

Utifrån de två bilderna ser det inte så allvarligt ut.
 
S swirve skrev:
Är det Anticimex varudeklsrerat och besiktningsman inte kommenterat på fasaden alls, ens i svepande ordalag, så är det ju något de annonserar att en ska få ersättning för. Kontakta de och hör?!
Men finns det minsta kommentar på fasaden är det nog bara glömma.
Hej Swirve! Det står enbart att ” ingen anmärkning ” och en grön bock.
 
E etompau skrev:
Svårt att riktigt avgöra omfattningen av skadorna från bilderna, men är träet blött och mjukt så är där inte mycket att göra än att byta trämaterialet. Att spackla/måla etc är ingen långsiktigt lösning.

Utifrån de två bilderna ser det inte så allvarligt ut.
Förstår att det inte är en långsiktig lösning. Men tanken är att måla om huset om senast 2 somrar.
Borde det funka isåfall ?
 
S swirve skrev:
Är det Anticimex varudeklsrerat och besiktningsman inte kommenterat på fasaden alls, ens i svepande ordalag, så är det ju något de annonserar att en ska få ersättning för. Kontakta de och hör?!
Men finns det minsta kommentar på fasaden är det nog bara glömma.
Skadan är anmäld till Anticimex.
Och vi hoppas självklart på ersättning då vi i princip måste riva ner våra två offerbrädor i fasaden på 3/4 sidor på huset för att se så inte syllen är skadad och annan konstruktion.
Ångestklump i magen…
 
J Johanna Carlsson1 skrev:
Hej Swirve! Det står enbart att ” ingen anmärkning ” och en grön bock.
Då hade jag kontaktat Anticimex.. Men kanske först en snickare/målare som kan ge ett utlåtande om hur dålig och omfattande skadorna är. Det är ju ingen vits att måla det som är ruttet, det måste bytas.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
J Johanna Carlsson1 skrev:
Förstår att det inte är en långsiktig lösning. Men tanken är att måla om huset om senast 2 somrar.
Borde det funka isåfall ?
Från bilderna ser jag inga problem med att vänta två år med en åtgärd.
Som sagt, svårt att bilda sig en uppfattning om omfattningen av skadorna.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Då hade jag kontaktat Anticimex.. Men kanske först en snickare/målare som kan ge ett utlåtande om hur dålig och omfattande skadorna är. Det är ju ingen vits att måla det som är ruttet, det måste bytas.
Se mina svar igen, jag redigerade om dem.
Vi har haft sakkunnig ute och även en till besiktningsman från Anticimex som var här på uppdrag av Folksam, han kunde dessvärre bara beklaga sig över sin kollegas missar.. :/
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
E etompau skrev:
Från bilderna ser jag inga problem med att vänta två år med en åtgärd.
Som sagt, svårt att bilda sig en uppfattning om omfattningen av skadorna.
Tack, jag ska försöka ta en bättre bild om en stund eller imorgon i bättre ljus 😀
 
J Johanna Carlsson1 skrev:
Se mina svar igen, jag redigerade om dem.
Vi har haft sakkunnig ute och även en till besiktningsman från Anticimex som var här på uppdrag av Folksam, han kunde dessvärre bara beklaga sig över sin kollegas missar.. :/
Ah missade det. Har du fått skriftligt utlåtande från sakkunnig och/eller ny besiktningsman?
Enligt villkoren bör ni ju få ersättning, men man vet ju aldrig med Anticimex. Kanske lättare att få igenom om uttalande kommer från just Anticimex egna bes man.
I värsta fall om de krånglar får man väl testa att stämma de om man orkar.
Tror inte heller att det är nån jättefara att vänta nåt år.
Skärmbild av information om försäkring, med rubriken "Vad ingår i försäkringen?" och en detaljerad lista över försäkringsomfattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De bilder jag bifogat ej är på de mest omfattande skador som i värsta fall skadat syllen. Det är alltså endast på de mindre skadorna. Här kommer fler tråkiga bilder där jag dessutom kan känna konstruktionen bakom den ruttna fasaden..
 
  • Rötangripen träfasad vid husgrund, med skadade brädor och synlig mörkbrun röta längs bottenkanten av väggen. Träplankor och stengolv i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad husfasad med synlig jord under tröskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant så är det inte ovanligt med skador på träpanel, särskilt vid marknivå. Det kan räcka med att någon sparkar eller kör på träytan så kan färgskyddet brytas och fukt tränga in.

Som husägare gäller det att hålla kolla på dessa skador och åtgärda så fort som möjligt.

Hur gammalt är huset?
 
Hej! Jo men besiktningsmannen har väl ändå en skyldighet att anmärka när i princip en hel bräda verkat ruttna bort längs iaf minst 1,5 - 2 meter och är dessa ruttna kan man ju bara undra hur det ser ut bakom trallen som är fäst i fasaden. Dessutom är altanen också grönmarkead men är enligt sakkunning en stor riskkonstrukion.
Det verkar vara som värst bakom denna stentrappa och där ser jag tyvärr inte in utan vi måste ta loss den för att få en uppfattning om skadan.

Hade vi vetat att vi skulle behöva montera ner trall , riva upp stenplattor och stentrappa hade vi nog funderat lite till på huset. Hade han anmärkt på tex rutten fasad och altanen hade vi kanske velat undersöka detta vidare innan vi la vårt bud.


Det är byggt 83, så vi förstår ju att det kommer att behöva ny kärlek med åren. Men vi köpte tex huset med vetskap om att vi snart kmr behöva byta värmepump och byta kök. Så ja detta var en otrevlig upptäckt.
 
S swirve skrev:
Ah missade det. Har du fått skriftligt utlåtande från sakkunnig och/eller ny besiktningsman?
Enligt villkoren bör ni ju få ersättning, men man vet ju aldrig med Anticimex. Kanske lättare att få igenom om uttalande kommer från just Anticimex egna bes man.
I värsta fall om de krånglar får man väl testa att stämma de om man orkar.
Tror inte heller att det är nån jättefara att vänta nåt år.
[bild]
Hej igen! Ja detta känns som uppenbara missar. Jag ska be dem kontakta besiktningsmannen som var här från dem själva via folksam om de har frågor.
Vi har sagt i anmälan att vi haft sakkunnig ute och om de vill ha kompletterande uppgifter från sakkunnig har vi sagt att de gärna får höra av sig så ordnar vår snickare detta åt dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.