1 432 866 läst · 23 552 svar
1433k läst
23,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja självklart, de flesta passater och v90, xc90 är väl ändå firmabilar.L Liljeros skrev:Fast dom flesta bilar runt en halv miljon och uppåt som säljs är väl förmånsbilar? Är väl en utmärkt lösning att ha ett malussystem på förmånsbilarna, folk tenderar ju att ta det gamla vanliga.
Nu har man bestämt att det ska fasas ut och då behöver man ju genomdriva det också.
Sen är det ju inte så elbilar är väsentligt mycket dyrare än dom bilar folk istället åkte runt i. Det är ju inte så att en BMW X3 eller en Volvo XC60 är ett billigare alternativ direkt.
Nej det är ingen bra strafflösning. Vissa kan helt enkelt inte köra med elen. de på vårt jobb kan det definitivt inte. De har provat men gjorde av med elen.
Däremot kan förmånsbilar absolut mer än gärna vara dyra i sig vare sig det är el eller diesel.
Fast dom som inte kan köra på ren el har ju hybrider som alternativ, dom har ju samma förmånsvärde som en ren elbil?R Rkarlsson skrev:Ja självklart, de flesta passater och v90, xc90 är väl ändå firmabilar.
Nej det är ingen bra strafflösning. Vissa kan helt enkelt inte köra med elen. de på vårt jobb kan det definitivt inte. De har provat men gjorde av med elen.
Däremot kan förmånsbilar absolut mer än gärna vara dyra i sig vare sig det är el eller diesel.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 259 inlägg
Eller, ve och fasa, så behöver inte platsen standardiseras.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 259 inlägg
Bara på vi Teslas va? Och det sker redan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 259 inlägg
Min erfarenhet är att det främst är Teslas stationer som är problematiska. Inga andra är mig veterligen så specifikt byggda för en enda laddluckemontering.pacman42 skrev:
Sen kan förvisso stationer som den här (Eon Klinga utanför Norrköping) innebära att man bara står optimalt vid två av fyra platser, men det är inte riktigt samma sak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man inte kommer åt att ladda om man inte har luckan på "rätt ställe" så är det inte bra byggt. Råkade ut för detta i Uddevalla ifjol och det var ingen Teslaladdare. För korta kablar för att komma över bilen och alla fyra laddarna stod i mitten. Sedan är det ett annat problem att man när det är kö till laddningen inte kan komma in med bilen på rätt sätt ens när kablarna räcker. Det finns inte utrymme/möjlighet att backa in bilen när det behövs. Folk som laddar ställer sig så att de spärrar och även de som köar. Sedan lämnar de bilen...Nötegårdsgubben skrev:Min erfarenhet är att det främst är Teslas stationer som är problematiska. Inga andra är mig veterligen så specifikt byggda för en enda laddluckemontering.
Sen kan förvisso stationer som den här (Eon Klinga utanför Norrköping) innebära att man bara står optimalt vid två av fyra platser, men det är inte riktigt samma sak.
[bild]
Självklart, v90 är ju en rätt dyr bil och går ofta som firmabil. Men de flesta som kör de är ju de här snåljåparna som snyltar på alla =) Och sen vid långresor nyttjas elen inte så värst mycket.L Liljeros skrev:
En "kollega" kör utomlands nu, 0 mil el.
Några jag känner jobbar på ett företag som fattat något beslut om att alla bilar skall vara miljöbilar i någon mening. De har skåpbilar som firmabilar. Och där finns inte så mycket att välja på. Det blir Ford Transit som är en ren seriehybrid. Ingen av dem har lust att ladda bilen hemma med sin egen el i stället för att tanka på macken. Alla har inte ens möjligheten. Så de kör med en miljöbil som drar 1,3 liter/mil och har en toppfart på 120 km/h. I det fallet hade det nog varit bättre för miljön med en diesel. Detta så länge förarna inte kan eller vill ladda hemma.L Liljeros skrev:
Vår nya bilpolicy förbjuder laddhybrider, elbil ska väljas. Går dock att söka dispans om tjänsten kräver många timmar i bil, så ser ut som att efter 8 år med laddhybrid blir det diesel igen 😄A Avemo skrev:Några jag känner jobbar på ett företag som fattat något beslut om att alla bilar skall vara miljöbilar i någon mening. De har skåpbilar som firmabilar. Och där finns inte så mycket att välja på. Det blir Ford Transit som är en ren seriehybrid. Ingen av dem har lust att ladda bilen hemma med sin egen el i stället för att tanka på macken. Alla har inte ens möjligheten. Så de kör med en miljöbil som drar 1,3 liter/mil och har en toppfart på 120 km/h. I det fallet hade det nog varit bättre för miljön med en diesel. Detta så länge förarna inte kan eller vill ladda hemma.
Verkar ju dumt, hade gärna tagit någon timmes betald "laddningsrast" om dagen 😆P PåLandet skrev:
På något trevligt köpcentrum kanske. För det är väl inte meningen att man skall stämpla ut vid laddning i tjänsten?