AndersPS AndersPS skrev:
Jag tycker att det ska vara tydligt reglerat, inte godtyckligt. Oavsett vem som ska bo där, ska dessutom kravet vara detsamma, och oavsett kommun. Det är redan idag ett problem, och det lär inte bli mindre.

Visst, det finns specifika undantag, ett LSS boende har andra behov än ett annat boende, det får jag väl erkänna.
Men det handlar inte dom nya regler om.

Vad är det som är dåligt men dom nya reglerna anser du?

Man använder funktionskrav:
Tex så ska byggnader utformas så olyckor i form av fall begränsas.

Sedan är det upp till byggherren att utforma denna lösningen.

Att vända på det att fall ska begränsas men följande lösningar xx, yy och xy kommer ju begränsa marknaden och hämma utveckling och kreativitet.
 
O oliven1 skrev:
Men det handlar inte dom nya regler om.

Vad är det som är dåligt men dom nya reglerna anser du?

Man använder funktionskrav:
Tex så ska byggnader utformas så olyckor i form av fall begränsas.

Sedan är det upp till byggherren att utforma denna lösningen.

Att vända på det att fall ska begränsas men följande lösningar xx, yy och xy kommer ju begränsa marknaden och hämma utveckling och kreativitet.
Jag håller inte med, och det har vi väl redan konstaterat.

Det är du som tog upp att studentbostäder skulle få vara mindre.

Om man ska hindra olyckor och det är upp till en enskild handläggare är det godtyckligt. På samma sätt som om man säger ”folk ska inte begå brott” och den låter man domstolarna själva bestämma vad som är tillräckligt allvarligt för att vara ett brott.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Gör inte det då.
Det gör vi inte, inte mer än nu.
Återigen vi har funktionskrav även nu.

Det finns eu-standarder, branschstandardformat, leverantörsanvisningar m.m.
Det fungerar fint med ovan.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Jag håller inte med, och det har vi väl redan konstaterat.

Det är du som tog upp att studentbostäder skulle få vara mindre.

Om man ska hindra olyckor och det är upp till en enskild handläggare är det godtyckligt. På samma sätt som om man säger ”folk ska inte begå brott” och den låter man domstolarna själva bestämma vad som är tillräckligt allvarligt för att vara ett brott.
Men vad förstår du inte, så ser regeln ut idag.

Det är inte framtida regeln jag hänvisar till utan hur det är utformat nu. Det är funktionskrav.

Sedan finns det massvis med standarder man följer men finns även möjlighet att gå utanför dessa även nu
 
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
Det finns eu-standarder, branschstandardformat, leverantörsanvisningar m.m.
Det fungerar fint med ovan.
Låter väldigt bakåtsträvande. Att inte ens se de akuta problemen som vi har i byggsektorn.
 
O oliven1 skrev:
Men det handlar inte dom nya regler om.

Vad är det som är dåligt men dom nya reglerna anser du?

Man använder funktionskrav:
Tex så ska byggnader utformas så olyckor i form av fall begränsas.

Sedan är det upp till byggherren att utforma denna lösningen.

Att vända på det att fall ska begränsas men följande lösningar xx, yy och xy kommer ju begränsa marknaden och hämma utveckling och kreativitet.
För att vara lite konkret - jag hade när jag renoverade ett stort hål ner till källaren utan räcke, och skulle samtidigt ha en fest.

Då skrev jag en skylt ”det är förbjudet att ramla ner” och satte upp tydligt på en bit tejp över hålet. Det tyckte jag (och min bygglovshandläggare) var tillräckligt för att uppnå kravet på fallskydd.

(Att vi körde rökmaskin och det var omöjligt att se skylten efter några öl påverkade inte utkomsten, ingen ramlade ner!)
 
så du menar att jag fritt får bygga en bostad med 1.90 i takhöjd och hyra ut, eller bygga en bostad med enbart takfönster och inga vanliga fönster?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter väldigt bakåtsträvande. Att inte ens se de akuta problemen som vi har i byggsektorn.
Varför?
 
AndersPS AndersPS skrev:
så du menar att jag fritt får bygga en bostad med 1.90 i takhöjd och hyra ut, eller bygga en bostad med enbart takfönster och inga vanliga fönster?
Har jag någonsin sagt det? Eller ens nära?
 
O oliven1 skrev:
Har jag någonsin sagt det? Eller ens nära?
Varför får jag inte, om det är funktionskrav?
 
AndersPS AndersPS skrev:
Varför får jag inte, om det är funktionskrav?
Vet du vad ett funktionskrav är?
Du måste självklart uppfylla funktionen.

Ska förtydliga men ett enkelt exempel.

Garageportar:

Teknisk lösning: porten ska vara 3*2m

Funktionskrav: man ska kunna köra in med en personbil som är 2m bredd och 1,7m hög.

Tekniska lösningen styr mot bestämd lösning och finns ingen flexibilitet för innovation.

Funktionskrav innebär att du väljer själv hur du löser problemet och innebär att alla lösningar kommer vara identiska och du kan hitta billigare och bättre lösningar.
 
O oliven1 skrev:
Vet du vad ett funktionskrav är?
Du måste självklart uppfylla funktionen.

Ska förtydliga men ett enkelt exempel.

Garageportar:

Teknisk lösning: porten ska vara 3*2m

Funktionskrav: man ska kunna köra in med en personbil som är 2m bredd och 1,7m hög.

Tekniska lösningen styr mot bestämd lösning och finns ingen flexibilitet för innovation.

Funktionskrav innebär att du väljer själv hur du löser problemet och innebär att alla lösningar kommer vara identiska och du kan hitta billigare och bättre lösningar.
Exakt. Så varför får jag inte lösa det på andra sätt? Du säger godtyckligt nej, utan att ens efterfråga hur jag löser det. Du gav precis beviset på godtyckligheten.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Exakt. Så varför får jag inte lösa det på andra sätt? Du säger godtyckligt nej, utan att ens efterfråga hur jag löser det. Du gav precis beviset på godtyckligheten.
Men du läser det du vill läsa?

Jag har inte sagt varken ja eller nej till dina lösningar.
Det var du som skrev att jag sagt det.

Så länge du uppfyller funktionskrav så får du självklart bygga hur du vill. Så är det även idag då byggreglerna är uppbyggda på funktionskrav.

Tex att byggnader ska utformas så fallolyckor begränsas.
Det är ett funktionskrav som finns idag och det fungerar idag varför inte imorgon?
 
Heij83 Heij83 skrev:
Jag råkade också ut för ett pucko. Har öppen planlösning mellan kök och vardagsrum, ingen vettig människa kommer vilja separera dessa rum med vår planlösning.
Handläggaren ställde krav på att köket skulle kunna stängas igen med en vägg om en annan ägare i någon avlägsen framtid inte ville ha öppen planlösning.
Ledsen men det är du som är ett pucko. I Sverige måste vistelserum ha dagsljus. Köket måste också kunna avskiljas. Detta gäller alltid har inget med din handläggare att göra.

Det är absolut en sådan regel man skulle kunna stryka men problemet är att professionella byggherrar inte har några skrupler över huvudtaget och skulle bygga med Timbroregler om de fick.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
P Peter787 skrev:
Det kan ju fungera med 238 cm takhöjd också...
Säkert.
Men hur ofta får det inte plats med 240 men 238 går bra (vid nybygge)?

Är det bra om handläggaren på kommunen godtyckligt ska bedöma huruvida 238 eller 240 är en bra min-höjd?

Jag ser en poäng i att takhöjd är någolunda standardiserad, då det kan harmonisera med höjd på kök/vitvaror/garderober/dörrar osv.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.