M Marko9911 skrev:
Jag förstår inte vad du pratar om??? Vad har jag med google recensioner att göra?
Du svarade på en fråga ställd till annan användare om hans recensioner. Såg inte att det var fel användare som svarade.
 
A AMR74 skrev:
Efter en negativ upplevelse med en byggfirma tog jag en titt på deras omdömen på Reco.se och blev rätt chockad av alla de fortsatt lysande recensionerna. 😮 Baserat på mina erfarenheter med firman, kändes flera av dem dessutom väldigt krystade, som om de vore konstruerade just för att kontra känd kritik.

En firma med så många nöjda kunder borde dessutom ha många fina bilder på sitt Instagram, men de sätts bara i ’stories’ och man kan lätt se missar även på de bilderna.
(Mitt projekt drog ut på tiden och det här är något som jag märkte först senare.)

Till saken hör att besiktningsmannen hade stött på dem tidigare och trots att det blev drama under min besiktning så sa han att det brukar bli mycket, mycket värre under besiktningarna med just den här firman.

Jag började att googla lite och hittade en del - gamla - inlägg om att Reco guidar företagen om hur de får bra recensioner och att negativa omdömen lätt kan tas bort, samt att om en recensent raderar sitt konto så försvinner alla deras inlägg. Nuförtiden hävdar ju Reco att negativa recensioner inte raderas.

Jag har lärt mig sen tidigare att företag på Google kan dölja negativa recensioner (och där har jag ju sett många rent påhittade 5-stjärneomdömen. 🙄)

Tydligen är det även rätt invecklat och utelämnande att sätta upp ett recensionskonto på Reco (om det nu inte är ändrat) och om man vet att ägarna av en firma blir helt hysteriska bara man påpekar att man inte är nöjd med något, så drar man sig säkert för att utsätta sig för deras fortsatta vrede.

(Bara några exempel på saker som skulle dra ned mitt omdöme till en svag 3:a bland alla 5or.

Smällde upp dörrhål i ny bärande vägg utan att kolla med kunden var de skulle sitta. Ändrade sen fel - 5 cm för kort och mätt till dörrkarm i stället för till foder. Slarvigt och ojämnt reglat. Skickade inte ut några prisuppgifter på material som inte ingick, trots att det står i kontraktet att alla extra kostnader ska godkännas av kunden. Skickar ut felaktiga fakturor och klagar sen på kundens ton i stället för att inse sitt misstag. Skickar ut fakturor med moms på pris inklusive moms. Skickar ut delfakturorna tidigare än vad som står i kontraktet. Märker inte när saker sitter 2-3 cm ur linje och det byggs därför bara in. Bortförklarar ojämnheter och felaktigheter med ”det där kommer du snart inte se mer!” - Medan de har flera recensioner som prisar dem för deras noggrannhet! Går tillbaka på muntliga överenskommelser efter att kunden har accepterat de nya villkoren. Sätter dörrar som inte kan öppnas helt för att de knäcker mot smyglisten eftersom gångjärnen inte sitter livade med väggen. Ignorerar att ett rör sitter för långt ut i förhållande till reglarna och ”löser” det genom att trycka röret åt andra hållet så att servisluckan på den sidan inte kan sitta livad med väggen. Okunniga om eller ointresserade av ventilation, vilken blev underkänd. Osv. Osv.)

Finns recensionsajterna egentligen till för att tjäna pengar på företagen? Kan man som kund lita på någonting?

Som vanligt återkommer jag till att ”själv är bäste dräng”. 😞
En del av den reklam (inkl. recensioner) som förekommer i detta forum är också falsk. Skickar bild som exempel. Söker man namn på de personer som är översvallande lyckliga över varan, ser man att de inte existerar. All är påhittat.
 
  • Annons som visar behandling av slitna lädersäten med före- och efterbild samt texten "Så Fixar Man Slitna Lädersäten" och webbadressen getleatherrite.com.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Norrlandet Norrlandet skrev:
Jag har trott att företag inte kunde dölja en negativ recension på Google men det går alltså?
Var kan man se recensioner på Google?
 
N NizzeBygg skrev:
Var kan man se recensioner på Google?
Tex via Google Maps.
 
Angående Google och recensioner som rensas så kan nog delar av det beskyllas på deras automatik snarare än att människor faktiskt sitter och tar bort recensioner. Egna saker går lätt att ta bort men andras saker kräver, vad jag vet, att man anmäler innehållet för granskning. Jag t.ex sitter som ansvarig för en bunt företag på Google och kan inte välja någonstans att rent ta bort recensioner, bara "Rapportera recension":

Skärmbild av Googles gränssnitt för att rapportera olämpliga recensioner med kategorier som "Orelaterat innehåll," "Spam," "Intressekonflikt," och "Svordomar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däremot deras automatik lämnar mycket att önska. Jag har en lång lista på egna recensioner (med både negativa och positiva innehåll) som nu är flaggade som inte godkända längre. De flesta skrevs för flera år sedan.
Ett exempel som gjorde att jag ansträngde mig en smula med att ta reda på varför var en positiv recension om Jula. Jag hittade då i deras supportforum att recensioner tas bort om andra företag nämns i recensionen, vilket i Googles tycke var ett tecken på "irrelevant innehåll". Kändes fånigt men insåg att min recension innehöll två andra företagsnamn som jag nämnde som positivt att de delade på parkeringen.
Kort därefter märkte jag att en av mina extremt få recensionen på Google Play också blev bortplockad och där nämndes också två företag i samma recension.

I och med tidigare nämnda rensning som gjorts har jag också märkt att väldigt många recensioner om mina företag på Google försvunnit. Vissa recensioner har varit så underhållande att det har varit lätt att komma ihåg dessa men de är numera borta och där kan jag bara gissa att innehållet är borta för att recensionerna var slarvskrivna.

Så ja, tillförlitligheten i Googles recensionssystem är tämligen liten eftersom att innehållet ska uppfylla deras syften och rensningar förändrar ju det generella genomsnittet.
Personligen föredrar jag forum även om användarnamnen kan vara hur anonyma som helst så kan man i alla fall dra en slutsats kring om personen har skrivit 10 000 inlägg (om det nämns) och har en åsikt om något så är i alla fall inte kontot skapat enbart för att skriva lovord om något. :)
 
  • Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
M Marko9911 skrev:
Hej,
Nej det stämmer inte att Reco guidar företagen om hur de får bra recensioner och att negativa omdömen lätt kan tas bort.
Jag har varit kund hos Reco i många år och mitt företag har fått en del negativa recensioner som är ren lögn och påhitt av vissa av mina "kunder" och två av de var inte ens kunder till mitt företag.
Jag kontaktade Reco och bad om hjälp för att ta bort de recensioner men de vägrade och sa att jag själv måste kontakta de personer för att få bort inläggen.
Inte sagt att fusk inte kan förekomma men mina erfarenheter är att Reco försöker göra rätt coh speciellt sista året då man kräver ännu mera av både oss företagare och de som lämnar recensioner
Det du skriver stämmer inte.
Driver själv plåtslageri och har kört en testperiod med dom på 60 dagar så sent som I våras. Dock gillade jag inte upplägget , så jag avbröt efter dom 60 dagarna. Deras främsta salespitch var att jag som kund kan styra vilka recensioner som skall plockas bort. Finns inte med I avtalet , med har det på Mail från säljare på Reco.
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Det du skriver stämmer inte.
Driver själv plåtslageri och har kört en testperiod med dom på 60 dagar så sent som I våras. Dock gillade jag inte upplägget , så jag avbröt efter dom 60 dagarna. Deras främsta salespitch var att jag som kund kan styra vilka recensioner som skall plockas bort. Finns inte med I avtalet , med har det på Mail från säljare på Reco.
Hej Pelle,
det tror jag faktiskt inte på
Jag skrev tidigare i trådet om att jag ville få de att ta bort en eller två recensioner för att mina "kunder" skrev rena lögner och det vägrade de
Kan du skicka denna mail till mig så ska jag ta kontakt med Reco direkt
 
M Marko9911 skrev:
Hej Pelle,
det tror jag faktiskt inte på
Jag skrev tidigare i trådet om att jag ville få de att ta bort en eller två recensioner för att mina "kunder" skrev rena lögner och det vägrade de
Kan du skicka denna mail till mig så ska jag ta kontakt med Reco direkt
Du får tro vad du vill. Skickar ingenting då det är en privat konversation mellan säljare och mig.
 
S Squall Leonhart skrev:
Angående Google och recensioner som rensas så kan nog delar av det beskyllas på deras automatik snarare än att människor faktiskt sitter och tar bort recensioner. Egna saker går lätt att ta bort men andras saker kräver, vad jag vet, att man anmäler innehållet för granskning. Jag t.ex sitter som ansvarig för en bunt företag på Google och kan inte välja någonstans att rent ta bort recensioner, bara "Rapportera recension":

[bild]

Däremot deras automatik lämnar mycket att önska. Jag har en lång lista på egna recensioner (med både negativa och positiva innehåll) som nu är flaggade som inte godkända längre. De flesta skrevs för flera år sedan.
Ett exempel som gjorde att jag ansträngde mig en smula med att ta reda på varför var en positiv recension om Jula. Jag hittade då i deras supportforum att recensioner tas bort om andra företag nämns i recensionen, vilket i Googles tycke var ett tecken på "irrelevant innehåll". Kändes fånigt men insåg att min recension innehöll två andra företagsnamn som jag nämnde som positivt att de delade på parkeringen.
Kort därefter märkte jag att en av mina extremt få recensionen på Google Play också blev bortplockad och där nämndes också två företag i samma recension.

I och med tidigare nämnda rensning som gjorts har jag också märkt att väldigt många recensioner om mina företag på Google försvunnit. Vissa recensioner har varit så underhållande att det har varit lätt att komma ihåg dessa men de är numera borta och där kan jag bara gissa att innehållet är borta för att recensionerna var slarvskrivna.

Så ja, tillförlitligheten i Googles recensionssystem är tämligen liten eftersom att innehållet ska uppfylla deras syften och rensningar förändrar ju det generella genomsnittet.
Personligen föredrar jag forum även om användarnamnen kan vara hur anonyma som helst så kan man i alla fall dra en slutsats kring om personen har skrivit 10 000 inlägg (om det nämns) och har en åsikt om något så är i alla fall inte kontot skapat enbart för att skriva lovord om något. :)
Japp, har varit inne på det tidigare. Att omdömen försvinner från google lär bero på deras automatik. Jag har också flera omdömen som är dolda, både positiva och negativa sådana.
 
vi skojar med någon firma då och då och ber dem fylla i vårat "nöjt leverantörsindex-enkät" för att vi som kund ska veta hur nöjda de är med oss som kund- lite skratt kan det bli.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej, man kan inte lita på något på recensionsajterna. Man bör se dem som renodlade reklamkanaler.

Jag som moderator här på byggahus forum. tittar rätt ofta på recensionsajterna när jag skall bedöma om ett inlägg här är på forumet dold reklam. Det är inte ovanligt att man hittar ett omdöme med identiska formuleringar på Reco, fast med ett annat användarnamn, och gällande ett annat arbete än det som skrivits om här på forumet.

En annan sak jag tycker kan vara avslöjande är tidsmarkeringarna på omdömen på recensionsajterna. Ofta ser man att det inte kommit in ett enda omdöme om ett företag på flera år. Sedan plötsligt 5 kanonbra omdömen inom ett dygn. Läser man omdömen lite djupare så ser man ofta att samma ordval och formuleringar är återkommande i inlägg om ett företag.

Här på byggahus forum anstränger vi oss för att få bort falska omdömen, gör ibland rätt djupa undersökningar. En kontroll jag är rätt stolt över, det var ett inlägg om en hustillverkare, såg misstänkt ut. Men jag kunde inte hitta något samband med personen som hade skrivit inlägget. Tills jag hittade på nätet ett 5 år gammalt nyhetsbrev från en pensionärsklubb, de hade varit på studiebesök på husfabriken och fabrikschef "XXX" hade välkomnat dem. Samma väldigt ovanliga efternamn som den som hade skrivit inlägget här. Men vi avslöjar givetvis inte alla skumma företag. Det finns säkert falska omdömen här också.
Håller med. Man kan inte lita på RECO omdömen. Kunderna som verkar nöjda får från företaget inbjudan (länken, konto) till RECO annars får man leta själv företaget på RECO om man är missnöjd
 
E Elisabeth54 skrev:
Håller med. Man kan inte lita på RECO omdömen. Kunderna som verkar nöjda får från företaget inbjudan (länken, konto) till RECO annars får man leta själv företaget på RECO om man är missnöjd
Det stämmer inte alls då Reco började arbeta på ett annat sätt för ca ett eller två år sedan.
Jag förstår inte varför så många kommer med fel påståenden
Jag säger inte man till 100% ska lita på alla omdömen men att skriva och tro saker som man inte vet stämmer till 100% är inte heller bra.
 
M Marko9911 skrev:
Det stämmer inte alls då Reco började arbeta på ett annat sätt för ca ett eller två år sedan.
Jag förstår inte varför så många kommer med fel påståenden
Jag säger inte man till 100% ska lita på alla omdömen men att skriva och tro saker som man inte vet stämmer till 100% är inte heller bra.
delägare?
 
M maria01 skrev:
delägare?
Nej Maria,
Nej, jag är inte delägare
Mitt företag är kund på Reco.se sedan ca 10 år tillbaka i tiden,
I början var det lite si och så med RECO och man kunde manipulera troligen men nu måste man identifiera sig för att lämna omdöme
Testa så får du se
Jag tar absolut inte ngn sida här utan är nyfiken på vad ni andra vet då jag använder ibland reco.se privat när jag ska köpa en tjänst
Det är inte bra för ngn att man fuskar sig fram
 
M Marko9911 skrev:
Nej Maria,
Nej, jag är inte delägare
Mitt företag är kund på Reco.se sedan ca 10 år tillbaka i tiden,
I början var det lite si och så med RECO och man kunde manipulera troligen men nu måste man identifiera sig för att lämna omdöme
Testa så får du se
Jag tar absolut inte ngn sida här utan är nyfiken på vad ni andra vet då jag använder ibland reco.se privat när jag ska köpa en tjänst
Det är inte bra för ngn att man fuskar sig fram
så du som företagare kan inte få en dålig Omdömen att försvinna?

dom får ju inte så bra betyg på trustpilot https://se.trustpilot.com/review/reco.se?page=4
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.