En altandörr har hamnat inomhus efter att vi gjort uterum. Skulle vilja ha genomgående handtag istället för det enkla som sitter nu. Hur löser man det lättast? Har redan ett nytt handtag med låsvred för insidan men behöver komplettera med ett enkelt på utsidan (det gamla passar inte på utsidan).
 
  • Altandörr med enkelt handtag och silverfärgad täckplatta inomhus, med utsikt mot uterum med svart soffmöblemang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det kopplad altandörr eller är det ett enda dörrblad?

Generellt & förenklat:
Ta bort handtaget inklusive ”pinnen”
Borra ett hål precis i mitten av hålet där fyrkantspinnen satt
Borra upp hålet utifrån
Montera komplett handtagssats
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är det kopplad altandörr eller är det ett enda dörrblad?

Generellt & förenklat:
Ta bort handtaget inklusive ”pinnen”
Borra ett hål precis i mitten av hålet där fyrkantspinnen satt
Borra upp hålet utifrån
Montera komplett handtagssats
Plocka ur spanjoletten innan man borrar upp från andra sidan.
Använd en handtagskoppling på utsidan.
Det befintliga handtaget är Hoppe 350KL eller 300KL.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Plocka ur spanjoletten innan man borrar upp från andra sidan.
Använd en handtagskoppling på utsidan.
Det befintliga handtaget är Hoppe 350KL eller 300KL.
På gamla handtaget står 300KL. Åkte till låsfirma och köpte ett, hade med det gamla och bad att få ett högerhandtag. När jag kom såg jag att beteckningen var 350KL. Vilken är skillnaden? Noterade bara att 300 var fasad sista del, 350 var kapad utan fasning.
 
Nu är det på plats. Borrade rakt igenom med 5 mm, borrade upp till 15 mm med bottenborr, försiktigt för att inte skada spanjoletten ( orkade inte ta ur den ;)
Glömde mäta på kopplingen så det blev att borra upp till 20 mm. Inte helt lätt att styra in det, fick skava lite med 15-borret först.
Kopplingshylsan behövde kapas, pinnen likaså. Nu funkar det som jag tänkte. Tack för tips.
 
  • Nyligen borrat hål i vit dörrkarm för att installera ny spanjolett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen borrat hål i en vit dörrkarm med synlig metallkopplingshylsa och utskavade kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallkoppling i skruvstycke med åtgärder som borrning och kapning synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spanjolett monterad i skruvstäd, modifierad med borrning och kapat kopplingselement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett uppburrat hål i en vit dörrkarm nära ett fönster, tydligt urvidgat stegvis upp till 20 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Törnis81 och 1 till
  • Laddar…
Nej, nej, nej - jag testade inte brytfunktionen
 
Skillnaden mellan 300KL och 350KL - först 300 Närbild på ett fönsterhandtag jämfört med speglande glasytor, med fokus på designskillnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen 350
Närgräns på en fönsterhandtag och del av ett fönster som demonstrerar skillnad mellan modell 300KL och 350KL.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kjell_G skrev:
På gamla handtaget står 300KL. Åkte till låsfirma och köpte ett, hade med det gamla och bad att få ett högerhandtag. När jag kom såg jag att beteckningen var 350KL. Vilken är skillnaden? Noterade bara att 300 var fasad sista del, 350 var kapad utan fasning.
Skillnaden är försumbar men skylten till 350KL är 10mm längre än 300KL samt så har 350KL även 90° stopplägen.
Förr var 300KL vanligt nu mer är 350KL vanligast, 350KL är den nyare av skyltarna.
350KL finns även som handtag med för låscylinder litet hål för nyckel samt att man fäster låscylindern (inside låscylinder (rokoko)) i handtaget vilket gör att man slipper passa in med cylinderdistanser/förlängningsdelar.
Det finns olika grepp till både 300KL och 350KL vilket gör att man ibland även måste kontrollera vilket grepp man har.

K Kjell_G skrev:
Nu är det på plats. Borrade rakt igenom med 5 mm, borrade upp till 15 mm med bottenborr, försiktigt för att inte skada spanjoletten ( orkade inte ta ur den ;)
Glömde mäta på kopplingen så det blev att borra upp till 20 mm. Inte helt lätt att styra in det, fick skava lite med 15-borret först.
Kopplingshylsan behövde kapas, pinnen likaså. Nu funkar det som jag tänkte. Tack för tips.
Det där fixade du bra.
Handtagskopplingen 833 är 16mm i diameter vilket du märkte under arbetets gång.
Handtagskopplingen 833 finns i 2 längder 30mm och 16mm och jag brukar använda 833/16 då den alltid går att använda.
Teknisk ritning av dörren handtagskopplingar med angivna mått och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handtagskoppling 833 finns även för 7mm sprint/fyrkantspinne för importerade dörrar/fönster men standard är 8mm i Sverige..
 
Redigerat:
  • Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
Visst blir man lite besviken när en låsfirma inte kan tillhandahålla rätt grejer. Uppgav dörrtyp och hade med det gamla handtaget, ändå får jag ”fel” grejer. Nu gick det att använda men...
 
K Kjell_G skrev:
Visst blir man lite besviken när en låsfirma inte kan tillhandahålla rätt grejer. Uppgav dörrtyp och hade med det gamla handtaget, ändå får jag ”fel” grejer. Nu gick det att använda men...
Att det blev fel 833 kan hända men om man är osäker så skickar jag alltid med 833/16 då det alltid kan användas.
Om du fick ett 350KL istället för 300KL så beror det på att de flesta endast lagerför 350KL nu mer och det är den som oftast sitter i nya dörrar.
Skillnaden i greppet är att ditt gamla troligtvis var Tokyo och det nya London, de flesta har endast ett grepp i lager.
Det finns även olika ytbehandlingar.
Om du vill ha exakt rätt handtag så var det troligtvis en beställningsvara.
https://beslagskonsult.se/produkter/hoppe-fonsterhandtag/fonsterdorr/
https://beslagskonsult.se/produkter...nsterdorr/e/H3970125/tokyo0710350kl-f1-853-h/
https://beslagskonsult.se/produkter...nsterdorr/e/H3973297/london013350kl-f1-867-h/

Lite utanför ämnet.
Som försvar till låssmeden så är det nästan omöjligt att hålla koll på alla produkter, jag tror inte dom flesta kan förstå hur mycket produkter och produktkombinationer det finns i den branschen.
Jag uppdaterar min kunskap var dag och går en väldig massa utbildningar samt frågar leverantörer för att ha någorlunda koll men även jag går bet ganska ofta, alla kunder uppskattar inte om man säger att man måste kolla upp något och ber om att få återkomma.
Och till det tillkommer att många tror vi vet vad alla tillverkare bestyckar sina nya och gamla dörrar med trots att vissa byter beslagning då och då.
Det är en bransch som kräver så mycket kunskap att om jag snackar med en branschkollega så vill dom flesta inte svara eller tipsa och det gäller allt från produktkännedom och lösningar till manipulation av lås.
Jag skäms för att det är så mycket hysch hysch i branschen t.o.m flera jag lärt yrket från grunden som jobbar hos andra företag idag vill inte dela med sig och då har man trots allt lärt upp dom i många år.
 
  • Gilla
Hamstraren och 2 till
  • Laddar…
@123abc
@Kjell_G

Kapar tråden då den är löst och har nästan exakt den informationen jag behöver.

Så ser min dörr ut:

(Inte jag som borrat eller slaktat dörren, det var så. Varför det är borrat snett och fult vet jag ej)

Närbild av dörrkarm med en oval och tre runda borrhål, varav ett är klart större och har slitits ut något. Äldre borrslag syns kring två av hålen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har beställt två ASSA Rokoko cylinder men de passar inte, jag antar jag behöver denna istället?

https://www.stgeorge.se/oval-dubbel...ed-lang-medbringare-utan-kopieringsskydd.html

Så ser du ut på en annan dörr som jag nu tagit bort handtaget på:

ASSA Rokoko cylinder i metall med skruvar och distanser, liggande på en marmorerad bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna distans finns inte att hitta? Vad heter den? Det ända jag hittar är dessa:

https://www.stgeorge.se/cylinderdistans-assa.html


Sen behöver jag en Handtagskoppling vad jag förstår?
Splinten kapar jag så den når andra sidan och in i kopplingen? Andra splinten kapar jag också så den sitter i Handtagskopplingen?


Är det något mer bra att veta eller förstår jag rätt nu efter att ha gått igenom altandörrskolan.... vem hade tänkt det finns så många olika lås och delar och handtag och skruv och beslag....

Tack för hjälpen :)
 
H Hamstraren skrev:
@123abc
@Kjell_G

Kapar tråden då den är löst och har nästan exakt den informationen jag behöver.

Så ser min dörr ut:

(Inte jag som borrat eller slaktat dörren, det var så. Varför det är borrat snett och fult vet jag ej)

[bild]

Jag har beställt två ASSA Rokoko cylinder men de passar inte, jag antar jag behöver denna istället?

[länk]

Så ser du ut på en annan dörr som jag nu tagit bort handtaget på:

[bild]

Denna distans finns inte att hitta? Vad heter den? Det ända jag hittar är dessa:

[länk]


Sen behöver jag en Handtagskoppling vad jag förstår?
Splinten kapar jag så den når andra sidan och in i kopplingen? Andra splinten kapar jag också så den sitter i Handtagskopplingen?


Är det något mer bra att veta eller förstår jag rätt nu efter att ha gått igenom altandörrskolan.... vem hade tänkt det finns så många olika lås och delar och handtag och skruv och beslag....

Tack för hjälpen :)
Du har bra koll på både cylindrar och handtagskoppling.
Det finns olika längder på distansen och den typen i bild kallas förlängningsdel men du måste mäta höjden så det blir rätt men du kanske testat med den i bild om det blir rätt och passar.
En vanlig höjd på förlängningsdel är 17mm.
 
1 123abc skrev:
Du har bra koll på både cylindrar och handtagskoppling.
Det finns olika längder på distansen och den typen i bild kallas förlängningsdel men du måste mäta höjden så det blir rätt men du kanske testat med den i bild om det blir rätt och passar.
En vanlig höjd på förlängningsdel är 17mm.
Bra, då verkar jag vara nästan i mål.

Den delen i min bild existerar inte längre att köpa verkar det som, det finns bara dessa:

https://www.stgeorge.se/forlangningsdel-till-ovala-lascylindrar-8-mm.html

och dessa:

https://www.stgeorge.se/cylinderdistans-assa.html
 
  • Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.