Köpte huset för ett år sedan. Byggt nån gång innan 1900-talet men mycket är renoverat. Ägt av en snickare tidigare, på gott och ont...

Jag har misstänkt att skorstenen läcker eftersom jag sett rost på röret inomhus.

När det regnade rejält härom dagen samlades vatten på kaminen.

Funderar på om jag borde göra något mer än att försöka täta kring skorstenen? Kan det innebära att det runnit in i väggar eller nåt på övervåningen (som är inbyggd). Finns inga inspektionsmöjligheter runt skorstenen innomhus.
 
  • En svart kamin med vattenpöl på den övre ytan närmast röret, belägen framför en blommig tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av en skorsten, med närbild som visar ett mörkt rör med sot och smuts. Rörets grova yta och ojämnheter syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skorsten på tak med rostfläckar på metallröret och vatten som kan läcka in. Omges av röda takpannor och grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en skorsten med en sprucken tätning och mossa som växer på det skadade området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en skorsten där tätningen har släppt. Det syns tecken på slitage och erosion runt fogarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skorsten på husets tak med täckande plåt runt basen, omgiven av takpannor. Tätningen runt plåten verkar vara defekt, vilket kan orsaka läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av tak och vägg där en skorsten är ansluten. Detalj av takets plåtbeslagning och närliggande takpannor syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun metallskorsten och tak med tegelpannor. Takstegen är monterade på taket med rostfläckar och fuktiga områden synliga nära skorstenen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av tak och skorsten med plåt runtom; potentiella läckagepunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en skorsten med rost runt basen och isolering som sticker ut, med en hand som pekar på området. Blommig tapet syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade börjat med att foga toppen mot rökröret m någon värmebeständig fog, men även skrapat rent nertilm å foga om runt hela huven.
 
  • Gilla
Hns235
  • Laddar…
Hns235 Hns235 skrev:
Köpte huset för ett år sedan. Byggt nån gång innan 1900-talet men mycket är renoverat. Ägt av en snickare tidigare, på gott och ont...

Jag har misstänkt att skorstenen läcker eftersom jag sett rost på röret inomhus.

När det regnade rejält härom dagen samlades vatten på kaminen.

Funderar på om jag borde göra något mer än att försöka täta kring skorstenen? Kan det innebära att det runnit in i väggar eller nåt på övervåningen (som är inbyggd). Finns inga inspektionsmöjligheter runt skorstenen innomhus.
Prova montera en gummistos uppe på skorstenen Gummistos för diameter 150 marknadsförd på NP Nilsson hemsida, använd för montering på skorstenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hns235
  • Laddar…
Byt till en panna som inte är sönderkapad.... skrapa bort den gamla dåliga fogen,dit med ny.. gummiring på toppen..
 
  • Gilla
Hns235 och 1 till
  • Laddar…
Bara så jag fattat rätt och tänker samma:
- Täta runt rökröret som syns på bild 3. @Mikipedia
- Testa montera en gummistos/regnkrage på rökröret också. @Huggabuggaa
- Ny fog runt det nu mossiga nederbeslaget som syns på bild 4, 5 och 6. @Mikipedia @plåtrickard

Hittade en fin bild med inspiration kring vad som finns. Klistrar in för lite referens kring lingot bara
Diagram som visar olika delar av en skorsten, inklusive huvtak, underbeslag, inner- och yttertakplåt, skorstenens isolering och modul, väggförankring och brandfog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp,och kolla pannan under plåten bild6
 
  • Gilla
Hns235
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Byt till en panna som inte är sönderkapad.... skrapa bort den gamla dåliga fogen,dit med ny.. gummiring på toppen..
Svarar en extra på denna. Med "en panna som inte är sönderkapad" menar du själva eldstaden? Fanns ingen bild som visade det, men det är en kamin det är fråga om, så jag antar att du menar den övre delen där man såg gullfiber i sista bilden då?
Men borde det inte vara hyfsat lugnt att ha det så, så länge det inte läcker in till den bara?
Här är en bild på den rakt framifrån.

Svart kamin sedd rakt framifrån, med ett mönstrat blomstertapet i bakgrunden. Eldstadens glasdörrar är nedre delen. Tät svart skorsten ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en innifrån... Ganska mycket rost.
Närbild av insidan av en kamin med synlig rost och nätmönster i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Okej, sista delen i bildbomben, men jag såg nu i det starka lampljuset att det definitivt har runnit ner vatten från övervåningen nån gång. Som sagt finns ingen möjlighet att inspektera utan att bryta upp nån vägg där uppe.

Men jag antar att jag inte behöver börja riva i väggar, utan ser istället till att täta ordentligt ovanifrån. Det känns som att det torkar ut snart, bara man stoppar regelbundet inflöde som nu kommer varje gång det regnar hårt 🤔
 
  • Svart rör som går genom ett vitt innertak, med tecken på vattenläckage längs rörets utsida. Tapet med blommönster synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja precis👍
 
  • Gilla
Hns235
  • Laddar…
Hns235 Hns235 skrev:
Svarar en extra på denna. Med "en panna som inte är sönderkapad" menar du själva eldstaden?
Nä,tyckte att en takpannor under skorstenen var kapad.. men det är nog någon slags duk misstänker jag
 
  • Gilla
Hns235
  • Laddar…
Hns235 Hns235 skrev:
Okej, sista delen i bildbomben, men jag såg nu i det starka lampljuset att det definitivt har runnit ner vatten från övervåningen nån gång. Som sagt finns ingen möjlighet att inspektera utan att bryta upp nån vägg där uppe.

Men jag antar att jag inte behöver börja riva i väggar, utan ser istället till att täta ordentligt ovanifrån. Det känns som att det torkar ut snart, bara man stoppar regelbundet inflöde som nu kommer varje gång det regnar hårt 🤔
Om du skruvar loss den runda täckplåten som sitter i taket runt skorstenen (i rummet) så borde du kunna se lite uppåt. Det borde vara några cm mellan bjälklaget och skorstenen.
 
  • Gilla
Hns235
  • Laddar…
M MWHN skrev:
Om du skruvar loss den runda täckplåten som sitter i taket runt skorstenen (i rummet) så borde du kunna se lite uppåt. Det borde vara några cm mellan bjälklaget och skorstenen.
Oh, ja det borde jag nog göra. Får se till helgen :)
 
Utan skyddet mot taket ser det mer ut att ha varit kondens (eller kiss från möss, vet inte om det luktar) som runnit ner på utsidan.

Innerröret kommer jag inte åt mer än att jag plockade bort skyddet nere runt ytterröret och kunde lossa lite på gullfibern. Det är mycket rost på innerröret.

Får ingen känsla för om det är värt att göra mer. Det enda jag kan komma på är att testa hälla ner vatten, och om det rinner ner, göra om fogningen på skorstenen, sen testa den fogen genom att hälla vatten igen.
 
  • Rostigt innerrör med kondens (eller misstänkt muskiss) synligt under borttagen skyddsbarriär nära taket. Gullfiber isolering syns runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt innerrör med vattenränder och fuktfläckar, omgivande träkonstruktioner och isolering. Synlig skada och förvaring på taket och rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart rör med mycket rost på innerröret, omgivet av isolering och med mörka fläckar, monterat mot en vägg med mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vedkamin med rostigt innerrör och borttagen skyddsplåt i taket. En stegpall och en dammsugare står bredvid kaminen, och innerrörets isolering är synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testade spola vatten
- på fogen nere på skorstenens nederbeslag - ingenting
- på den lilla springan mellan huven och rökröret - en liten pöl uppstod inne på kaminen igen:

Närbild på en skorsten med rostig nederdel och vattenpöl vid basen, vilket tyder på läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Igår kom ett standardregn och med isoleringen borttagen runt röret nere vid kaminen hördes droppande på botten av skorstenen. Alltså mot plåten i botten mellan skorstensrören.
Laddar upp en film här så en yrkesman kan bedömma om jag länkar till detta. Låter som att det inte finns så mycket isolering i skorstenen. Vill ta in en plåtslagare på detta ifall det är nån risk att skorstenen är sönderrostad tex. Hursom så märker jag ingen fukt i träet i taket runt skorstenen på nedervåningen.



Satte över en sopsäck runt översta biten för att se om det tystnade och det gjordet det så det måste vara den lilla springan mellan huven och rökröret som det läcker in genom:
Närbild av en skorsten där en blå pil markerar en spricka mellan huven och rökröret, som verkar vara källan till en mindre vattenläcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skorsten på tak med en blå sopsäck runt toppen för att skydda mot regn. Rökröret syns bredvid sopsäcken. En person håller ett paraply över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man lämnar sina projekt i tillräckligt fult tillstånd blir dom inte stående :)
 
Du skulle ha en plåtis å göra en ny topp åt dig, med en falsad stos på istf den penade kanten.
 
  • Gilla
Hns235
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.