A AMR74 skrev:
Efter en negativ upplevelse med en byggfirma tog jag en titt på deras omdömen på Reco.se och blev rätt chockad av alla de fortsatt lysande recensionerna. 😮 Baserat på mina erfarenheter med firman, kändes flera av dem dessutom väldigt krystade, som om de vore konstruerade just för att kontra känd kritik.

En firma med så många nöjda kunder borde dessutom ha många fina bilder på sitt Instagram, men de sätts bara i ’stories’ och man kan lätt se missar även på de bilderna.
(Mitt projekt drog ut på tiden och det här är något som jag märkte först senare.)

Till saken hör att besiktningsmannen hade stött på dem tidigare och trots att det blev drama under min besiktning så sa han att det brukar bli mycket, mycket värre under besiktningarna med just den här firman.

Jag började att googla lite och hittade en del - gamla - inlägg om att Reco guidar företagen om hur de får bra recensioner och att negativa omdömen lätt kan tas bort, samt att om en recensent raderar sitt konto så försvinner alla deras inlägg. Nuförtiden hävdar ju Reco att negativa recensioner inte raderas.

Jag har lärt mig sen tidigare att företag på Google kan dölja negativa recensioner (och där har jag ju sett många rent påhittade 5-stjärneomdömen. 🙄)

Tydligen är det även rätt invecklat och utelämnande att sätta upp ett recensionskonto på Reco (om det nu inte är ändrat) och om man vet att ägarna av en firma blir helt hysteriska bara man påpekar att man inte är nöjd med något, så drar man sig säkert för att utsätta sig för deras fortsatta vrede.

(Bara några exempel på saker som skulle dra ned mitt omdöme till en svag 3:a bland alla 5or.

Smällde upp dörrhål i ny bärande vägg utan att kolla med kunden var de skulle sitta. Ändrade sen fel - 5 cm för kort och mätt till dörrkarm i stället för till foder. Slarvigt och ojämnt reglat. Skickade inte ut några prisuppgifter på material som inte ingick, trots att det står i kontraktet att alla extra kostnader ska godkännas av kunden. Skickar ut felaktiga fakturor och klagar sen på kundens ton i stället för att inse sitt misstag. Skickar ut fakturor med moms på pris inklusive moms. Skickar ut delfakturorna tidigare än vad som står i kontraktet. Märker inte när saker sitter 2-3 cm ur linje och det byggs därför bara in. Bortförklarar ojämnheter och felaktigheter med ”det där kommer du snart inte se mer!” - Medan de har flera recensioner som prisar dem för deras noggrannhet! Går tillbaka på muntliga överenskommelser efter att kunden har accepterat de nya villkoren. Sätter dörrar som inte kan öppnas helt för att de knäcker mot smyglisten eftersom gångjärnen inte sitter livade med väggen. Ignorerar att ett rör sitter för långt ut i förhållande till reglarna och ”löser” det genom att trycka röret åt andra hållet så att servisluckan på den sidan inte kan sitta livad med väggen. Okunniga om eller ointresserade av ventilation, vilken blev underkänd. Osv. Osv.)

Finns recensionsajterna egentligen till för att tjäna pengar på företagen? Kan man som kund lita på någonting?

Som vanligt återkommer jag till att ”själv är bäste dräng”. 😞
Så Reco och instagram är vad som avgör hur seriösa bolagen är? 😅

Jag sökte på mitt bolag i reco nyss, noll kommentarer och all info om adress, tel. nr mm är felaktigt. Ändrat dessa för 2 år sedan när vi flyttade.

Har inte Instagram varken privat eller i bolaget.
 
A AMR74 skrev:
Efter en negativ upplevelse med en byggfirma tog jag en titt på deras omdömen på Reco.se och blev rätt chockad av alla de fortsatt lysande recensionerna. 😮 Baserat på mina erfarenheter med firman, kändes flera av dem dessutom väldigt krystade, som om de vore konstruerade just för att kontra känd kritik.

En firma med så många nöjda kunder borde dessutom ha många fina bilder på sitt Instagram, men de sätts bara i ’stories’ och man kan lätt se missar även på de bilderna.
(Mitt projekt drog ut på tiden och det här är något som jag märkte först senare.)

Till saken hör att besiktningsmannen hade stött på dem tidigare och trots att det blev drama under min besiktning så sa han att det brukar bli mycket, mycket värre under besiktningarna med just den här firman.

Jag började att googla lite och hittade en del - gamla - inlägg om att Reco guidar företagen om hur de får bra recensioner och att negativa omdömen lätt kan tas bort, samt att om en recensent raderar sitt konto så försvinner alla deras inlägg. Nuförtiden hävdar ju Reco att negativa recensioner inte raderas.

Jag har lärt mig sen tidigare att företag på Google kan dölja negativa recensioner (och där har jag ju sett många rent påhittade 5-stjärneomdömen. 🙄)

Tydligen är det även rätt invecklat och utelämnande att sätta upp ett recensionskonto på Reco (om det nu inte är ändrat) och om man vet att ägarna av en firma blir helt hysteriska bara man påpekar att man inte är nöjd med något, så drar man sig säkert för att utsätta sig för deras fortsatta vrede.

(Bara några exempel på saker som skulle dra ned mitt omdöme till en svag 3:a bland alla 5or.

Smällde upp dörrhål i ny bärande vägg utan att kolla med kunden var de skulle sitta. Ändrade sen fel - 5 cm för kort och mätt till dörrkarm i stället för till foder. Slarvigt och ojämnt reglat. Skickade inte ut några prisuppgifter på material som inte ingick, trots att det står i kontraktet att alla extra kostnader ska godkännas av kunden. Skickar ut felaktiga fakturor och klagar sen på kundens ton i stället för att inse sitt misstag. Skickar ut fakturor med moms på pris inklusive moms. Skickar ut delfakturorna tidigare än vad som står i kontraktet. Märker inte när saker sitter 2-3 cm ur linje och det byggs därför bara in. Bortförklarar ojämnheter och felaktigheter med ”det där kommer du snart inte se mer!” - Medan de har flera recensioner som prisar dem för deras noggrannhet! Går tillbaka på muntliga överenskommelser efter att kunden har accepterat de nya villkoren. Sätter dörrar som inte kan öppnas helt för att de knäcker mot smyglisten eftersom gångjärnen inte sitter livade med väggen. Ignorerar att ett rör sitter för långt ut i förhållande till reglarna och ”löser” det genom att trycka röret åt andra hållet så att servisluckan på den sidan inte kan sitta livad med väggen. Okunniga om eller ointresserade av ventilation, vilken blev underkänd. Osv. Osv.)

Finns recensionsajterna egentligen till för att tjäna pengar på företagen? Kan man som kund lita på någonting?

Som vanligt återkommer jag till att ”själv är bäste dräng”. 😞
Det som är mest tragiskt är att det inte verkar finnas någon stolthet över det arbetet man utför.😳 Fusk, dåligt utförda jobb och div andra konstiga saker är mer regel än undantag.
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
E Evbo2023 skrev:
Det som är mest tragiskt är att det inte verkar finnas någon stolthet över det arbetet man utför.😳 Fusk, dåligt utförda jobb och div andra konstiga saker är mer regel än undantag.
Verkligen!
 
A AMR74 skrev:
Efter en negativ upplevelse med en byggfirma tog jag en titt på deras omdömen på Reco.se och blev rätt chockad av alla de fortsatt lysande recensionerna. 😮 Baserat på mina erfarenheter med firman, kändes flera av dem dessutom väldigt krystade, som om de vore konstruerade just för att kontra känd kritik.

En firma med så många nöjda kunder borde dessutom ha många fina bilder på sitt Instagram, men de sätts bara i ’stories’ och man kan lätt se missar även på de bilderna.
(Mitt projekt drog ut på tiden och det här är något som jag märkte först senare.)

Till saken hör att besiktningsmannen hade stött på dem tidigare och trots att det blev drama under min besiktning så sa han att det brukar bli mycket, mycket värre under besiktningarna med just den här firman.

Jag började att googla lite och hittade en del - gamla - inlägg om att Reco guidar företagen om hur de får bra recensioner och att negativa omdömen lätt kan tas bort, samt att om en recensent raderar sitt konto så försvinner alla deras inlägg. Nuförtiden hävdar ju Reco att negativa recensioner inte raderas.

Jag har lärt mig sen tidigare att företag på Google kan dölja negativa recensioner (och där har jag ju sett många rent påhittade 5-stjärneomdömen. 🙄)

Tydligen är det även rätt invecklat och utelämnande att sätta upp ett recensionskonto på Reco (om det nu inte är ändrat) och om man vet att ägarna av en firma blir helt hysteriska bara man påpekar att man inte är nöjd med något, så drar man sig säkert för att utsätta sig för deras fortsatta vrede.

(Bara några exempel på saker som skulle dra ned mitt omdöme till en svag 3:a bland alla 5or.

Smällde upp dörrhål i ny bärande vägg utan att kolla med kunden var de skulle sitta. Ändrade sen fel - 5 cm för kort och mätt till dörrkarm i stället för till foder. Slarvigt och ojämnt reglat. Skickade inte ut några prisuppgifter på material som inte ingick, trots att det står i kontraktet att alla extra kostnader ska godkännas av kunden. Skickar ut felaktiga fakturor och klagar sen på kundens ton i stället för att inse sitt misstag. Skickar ut fakturor med moms på pris inklusive moms. Skickar ut delfakturorna tidigare än vad som står i kontraktet. Märker inte när saker sitter 2-3 cm ur linje och det byggs därför bara in. Bortförklarar ojämnheter och felaktigheter med ”det där kommer du snart inte se mer!” - Medan de har flera recensioner som prisar dem för deras noggrannhet! Går tillbaka på muntliga överenskommelser efter att kunden har accepterat de nya villkoren. Sätter dörrar som inte kan öppnas helt för att de knäcker mot smyglisten eftersom gångjärnen inte sitter livade med väggen. Ignorerar att ett rör sitter för långt ut i förhållande till reglarna och ”löser” det genom att trycka röret åt andra hållet så att servisluckan på den sidan inte kan sitta livad med väggen. Okunniga om eller ointresserade av ventilation, vilken blev underkänd. Osv. Osv.)

Finns recensionsajterna egentligen till för att tjäna pengar på företagen? Kan man som kund lita på någonting?

Som vanligt återkommer jag till att ”själv är bäste dräng”. 😞
Jag som är helt okunnig kring bygg mm och gör allt jag kan för att vara påläst kan ändå bli helt lurad om det fuskas så med recensioner. Hur gör man för att ha både hängslen och livrem inför en dyr renovering??
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
Ett stycke solskenshistoria: Vi har just flyttat och inför detta försökte jag skanna av utbudet av flyttfirmor bland annat via recensionssajter. De vi till slut valde hade flera hundra recensioner (av olika längd och med varierat språk) på Reco, i stort sett alla var 5/5 och en klar majoritet var skrivna av det som kallas ”verifierade kunder”. (De få omdömen som inte var positiva var sakligt bemötta.) Försökte också dubbelkolla på Facebook, Google och liknande ställen, och fortfarande nästan oroväckande positiva reaktioner.

Nu i efterhand visade det sig att firman till och med överträffade allt det positiva som folk skrivit. Så nu har jag sällat mig till skaran av verifierade kunder som givit en fullpoängare i betyg.
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
Jag bortser generellt från alla positiva omdömen om produkter/tjänster/företag på recensionssiter. Det jag däremot tittar på är vilken typ av negativa omdömen som nämns och tar frekvens och allvarlighet i beaktande när jag fattar mina beslut
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Y ylvham skrev:
Jag som är helt okunnig kring bygg mm och gör allt jag kan för att vara påläst kan ändå bli helt lurad om det fuskas så med recensioner. Hur gör man för att ha både hängslen och livrem inför en dyr renovering??
En gedigen checklista skulle vara önskvärt.
Som vilken typ av kontraktsform det bör vara (det finns tex standard för totalentreprenad - har jag lärt mig nu), att tiden det ska ta faktiskt står med i kontraktet, för annars spelar det ingen roll att de skriver om förseningsavgifter… Det är trist att man lär sig efteråt för något man kanske bara för en gång.

Sen står det ju i mitt kontrakt att alla extra kostnader för material och tilläggsarbeten ska godkännas av kunden i förväg, men det sket de i.
De skickar lite grejer som inte stämmer, för det är ju meningen att kunden ska kolla att det stämner(!) 🤦🏻‍♀️
 
Karl.s Karl.s skrev:
För siter som tex Trustpilot med "verifierade kundrecensioner" så väljer företagen själva vilka de skickar ut länken för att lämna en recension till.

Vi bytte fönster härom året med en stor svensk fönstertillverkare som fått nästan uteslutande bra recensioner.
Vårt byte strulade ganska mycket med både säljare, snickare och ekonomiavdelning och när det nästan 2 år senare äntligen var över så har vi definitivt inte fått någon länk för att lämna recension
Men vaddå länk. Du kan själv gå in på Trustpilot, skapa ett konto, skriva recension helt fritt och ge "stjärnor". Om det är så folk tror att det funkar: Att företagen själva länkar till Trustpilot så har ju Trustpilot både ett trvärdighets- och relevansproblem. Det är VIKTIGT att lämna omdömen även om det såklart kan svida för företaget. Men om de är kloka och förnufyiga, så inser de att kritik är värt mer än lovord som inte stämmer.
 
Norrlandet Norrlandet skrev:
Jag har trott att företag inte kunde dölja en negativ recension på Google men det går alltså?
Jag har själv skrivit ca 7000 recensioner på Google och säkerligen fått ett 100 tal email från Google själv som säger att företaget säger att jag aldrig varit kund hos dem. Och tar jag inte ner den så kommer företaget att stämma mig. Då jag alltid gör rättvisa recensioner så lämnar jag min tidslinje till Google som dom själv registrerat mig att jag varit på plats vilken tid och dag.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
A AMR74 skrev:
Efter en negativ upplevelse med en byggfirma tog jag en titt på deras omdömen på Reco.se och blev rätt chockad av alla de fortsatt lysande recensionerna. 😮 Baserat på mina erfarenheter med firman, kändes flera av dem dessutom väldigt krystade, som om de vore konstruerade just för att kontra känd kritik.
Reco är själva med på Reco och har ganska bra betyg 4,6. Fast deras recensioner kommer nog främst ifrån deras kunder, dvs alla andra företag på Reco.
 
A AMR74 skrev:
Efter en negativ upplevelse med en byggfirma tog jag en titt på deras omdömen på Reco.se och blev rätt chockad av alla de fortsatt lysande recensionerna. 😮 Baserat på mina erfarenheter med firman, kändes flera av dem dessutom väldigt krystade, som om de vore konstruerade just för att kontra känd kritik.

En firma med så många nöjda kunder borde dessutom ha många fina bilder på sitt Instagram, men de sätts bara i ’stories’ och man kan lätt se missar även på de bilderna.
(Mitt projekt drog ut på tiden och det här är något som jag märkte först senare.)

Till saken hör att besiktningsmannen hade stött på dem tidigare och trots att det blev drama under min besiktning så sa han att det brukar bli mycket, mycket värre under besiktningarna med just den här firman.

Jag började att googla lite och hittade en del - gamla - inlägg om att Reco guidar företagen om hur de får bra recensioner och att negativa omdömen lätt kan tas bort, samt att om en recensent raderar sitt konto så försvinner alla deras inlägg. Nuförtiden hävdar ju Reco att negativa recensioner inte raderas.

Jag har lärt mig sen tidigare att företag på Google kan dölja negativa recensioner (och där har jag ju sett många rent påhittade 5-stjärneomdömen. 🙄)

Tydligen är det även rätt invecklat och utelämnande att sätta upp ett recensionskonto på Reco (om det nu inte är ändrat) och om man vet att ägarna av en firma blir helt hysteriska bara man påpekar att man inte är nöjd med något, så drar man sig säkert för att utsätta sig för deras fortsatta vrede.

(Bara några exempel på saker som skulle dra ned mitt omdöme till en svag 3:a bland alla 5or.

Smällde upp dörrhål i ny bärande vägg utan att kolla med kunden var de skulle sitta. Ändrade sen fel - 5 cm för kort och mätt till dörrkarm i stället för till foder. Slarvigt och ojämnt reglat. Skickade inte ut några prisuppgifter på material som inte ingick, trots att det står i kontraktet att alla extra kostnader ska godkännas av kunden. Skickar ut felaktiga fakturor och klagar sen på kundens ton i stället för att inse sitt misstag. Skickar ut fakturor med moms på pris inklusive moms. Skickar ut delfakturorna tidigare än vad som står i kontraktet. Märker inte när saker sitter 2-3 cm ur linje och det byggs därför bara in. Bortförklarar ojämnheter och felaktigheter med ”det där kommer du snart inte se mer!” - Medan de har flera recensioner som prisar dem för deras noggrannhet! Går tillbaka på muntliga överenskommelser efter att kunden har accepterat de nya villkoren. Sätter dörrar som inte kan öppnas helt för att de knäcker mot smyglisten eftersom gångjärnen inte sitter livade med väggen. Ignorerar att ett rör sitter för långt ut i förhållande till reglarna och ”löser” det genom att trycka röret åt andra hållet så att servisluckan på den sidan inte kan sitta livad med väggen. Okunniga om eller ointresserade av ventilation, vilken blev underkänd. Osv. Osv.)

Finns recensionsajterna egentligen till för att tjäna pengar på företagen? Kan man som kund lita på någonting?

Som vanligt återkommer jag till att ”själv är bäste dräng”. 😞
Hej,
Nej det stämmer inte att Reco guidar företagen om hur de får bra recensioner och att negativa omdömen lätt kan tas bort.
Jag har varit kund hos Reco i många år och mitt företag har fått en del negativa recensioner som är ren lögn och påhitt av vissa av mina "kunder" och två av de var inte ens kunder till mitt företag.
Jag kontaktade Reco och bad om hjälp för att ta bort de recensioner men de vägrade och sa att jag själv måste kontakta de personer för att få bort inläggen.
Inte sagt att fusk inte kan förekomma men mina erfarenheter är att Reco försöker göra rätt coh speciellt sista året då man kräver ännu mera av både oss företagare och de som lämnar recensioner
 
B bear31 skrev:
Jag har själv skrivit ca 7000 recensioner på Google och säkerligen fått ett 100 tal email från Google själv som säger att företaget säger att jag aldrig varit kund hos dem. Och tar jag inte ner den så kommer företaget att stämma mig. Då jag alltid gör rättvisa recensioner så lämnar jag min tidslinje till Google som dom själv registrerat mig att jag varit på plats vilken tid och dag.
Har dina recensioner tagits bort eller finns de kvar?
 
Ja,de finns kvar
 
M Marko9911 skrev:
Ja,de finns kvar
Med andra ord så litar du på Googles recensioner med brasklapp för att de fulhotar en del med stämning som kanske tar bort recensioner?
 
Norrlandet Norrlandet skrev:
Med andra ord så litar du på Googles recensioner med brasklapp för att de fulhotar en del med stämning som kanske tar bort recensioner?
Jag förstår inte vad du pratar om??? Vad har jag med google recensioner att göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.