Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du svänger fram och tillbaka som en ål...
men svara gärna på frågan, varför skulle inte funktionskrav fungera framöver om vi har det idag och det fungerar?
 
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
men svara gärna på frågan, varför skulle inte funktionskrav fungera framöver om vi har det idag och det fungerar?
Det funkar inget vidare idag och det blir inte bättre av att skapa mer osäkerhet om byggherren uppnår lagens krav. Läs remissvaren från JM och Skanska som jag länkade till ovan: Byggherren kan inte veta när funktionskravet är uppfyllt. Och jag ifrågasätter starkt om en genomsnittlig bygglovshandläggare alls kan bedöma om ett funktionskrav är uppnått eller inte, det blir en fördyrande lek med papper. SKR menar på samma sak, att det blir den enskilde bygglovshandläggaren som får sitta med bedömningen (och därmed sättas under press och kanske hotas).
 
  • Gilla
Ulltand och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det funkar inget vidare idag och det blir inte bättre av att skapa mer osäkerhet om byggherren uppnår lagens krav. Läs remissvaren från JM och Skanska som jag länkade till ovan: Byggherren kan inte veta när funktionskravet är uppfyllt. Och jag ifrågasätter starkt om en genomsnittlig bygglovshandläggare alls kan bedöma om ett funktionskrav är uppnått eller inte, det blir en fördyrande lek med papper. SKR menar på samma sak, att det blir den enskilde bygglovshandläggaren som får sitta med bedömningen (och därmed sättas under press och kanske hotas).
fast dom klarar det idag det idag med funktionskrav men kommer alltså inte klara det framöver, det är det jag inte får ihop.
Byggherren gör ju utredningar idag för att uppfylla funktionskraven hela tiden. ibland, prover, beräkningar, tester borrningar, lab etcetera.
Men även lutar sig mot tidigare lösningar.

och detta accepterar handläggaren.
Kommer fungera på precis samma sätt bara att man slipper bör kraven vilket uppmuntrar till större kreativitet och bättre lösningar.
Nu gör många det enkelt för sig och går på beprövade lösningar för att skynda på processen.
 
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
fast dom klarar det idag det idag med funktionskrav men kommer alltså inte klara det framöver, det är det jag inte får ihop.
Byggherren gör ju utredningar idag för att uppfylla funktionskraven hela tiden. ibland, prover, beräkningar, tester borrningar, lab etcetera.
Men även lutar sig mot tidigare lösningar.

och detta accepterar handläggaren.
Kommer fungera på precis samma sätt bara att man slipper bör kraven vilket uppmuntrar till större kreativitet och bättre lösningar.
Nu gör många det enkelt för sig och går på beprövade lösningar för att skynda på processen.
Så ditt argument är att det i praktiken inte är en förändring som Boverket arbetar med. JM, Skanska och SKR har fått det om bakfoten.
 
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
Byggherren gör ju utredningar idag för att uppfylla funktionskraven hela tiden. ibland, prover, beräkningar, tester borrningar, lab etcetera.
Det här är den delen vi som samhälle vill minska i byggsektorn. Det är själva definitionen på kostnadsdrivande byråkrati.
 
  • Gilla
bisamråtta och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så ditt argument är att det i praktiken inte är en förändring som Boverket arbetar med. JM, Skanska och SKR har fått det om bakfoten.
klart det är en förändring man tar bort börkraven, och det är endast funktionskraven kvar.

men var ju funktionskrav + börkrav innan nu endast funktionskrav.
du kunde redan innan följa funktionskraven bara och det var även tanken.
men för att som jag sa tidigare skynda på processerna och vara säker på att man får igenom sitt bygglov så följde man alltid börkraven så man var på säkra sidan.
 
Med tanke på att det idag inte går att bygga ett hus utan att vara kontorsnisse på heltid så blir det märkligt att det går ännu mer åt att samma hus i samma kommun får olika utsago beroende på personen som handlägger....
Och hemska tanke att man får olika handläggare på samma bygge med helt olika tankar...
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här är den delen vi som samhälle vill minska i byggsektorn. Det är själva definitionen på kostnadsdrivande byråkrati.
men hur tror du det fungerar nu?

vi gör allt det redan nu?
 
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
klart det är en förändring man tar bort börkraven, och det är endast funktionskraven kvar.

men var ju funktionskrav + börkrav innan nu endast funktionskrav.
du kunde redan innan följa funktionskraven bara och det var även tanken.
men för att som jag sa tidigare skynda på processerna och vara säker på att man får igenom sitt bygglov så följde man alltid börkraven så man var på säkra sidan.
Vilken är rimligt eftersom man inte vill fastna i en kostsam och utdragen byråkratisk process om man uppfyller kraven eller inte. Varför ska vi stänga möjligheten för byggherrar att arbeta effektivt?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
men hur tror du det fungerar nu?

vi gör allt det redan nu?
Ja, det har ökat något enormt och vi har också en skenande kostnadsutveckling inom byggsektorn delvis av det skälet.
 
  • Gilla
Artemisia
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vilken är rimligt eftersom man inte vill fastna i en kostsam och utdragen byråkratisk process om man uppfyller kraven eller inte. Varför ska vi stänga möjligheten för byggherrar att arbeta effektivt?
men du missuppfattar hela ändring av reglerna.

man tar ju inte bort den möjligheten överhuvudtaget?

utan man öppnar bara upp för att funktionskrav är det viktigaste att man kan lösa problem med olika tekniska lösningar, man uppmuntrar till kreativa lösningar.
Men du kan fortsatt följa det gamla beprövade.

Det är ingen som kommer säga att ett vanligt räcke på 1,1m vid en vanlig trappa inte är godkänd.
Däremot öppnar man upp för OM man vill och anser att det inte behöver vara 1,1m utan endast 1m så kan man argumentera för det för att man löst säkerheten på ett annat sätt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det har ökat något enormt och vi har också en skenande kostnadsutveckling inom byggsektorn delvis av det skälet.
så en byggherre ska inte visa att marken är stabil som man bygger på?
Eller att dimensioneringskontrollen ska inte visa att man lyckats räkna ner lasterna?
 
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
man tar ju inte bort den möjligheten överhuvudtaget?
Vad indikerar "?". Ska jag läsa dig som att du gissar detta?

Menar du att Boverket även fortsättningsvis löpande kommer utarbeta regler av BBRs bör-typ som står som en garanti för att framtida funktionskrav uppfylls? Jag har uppfattat motsatsen, att Boverket stryker bör-kraven och sen finns de inte mer. De är borta. Det blir sen upp till byggherren att ta fram underlag för att visa att funktionskraven (som kommer att ändras över tid) uppfylls.

Och enskilda kommunmedarbetare kommer att sitta på kammaren och försöka tolka om så är fallet.

Har jag verkligen tillsammans med Skanska JM och SKR helt missförstått Boverkets förslag?
 
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
så en byggherre ska inte visa att marken är stabil som man bygger på?
Eller att dimensioneringskontrollen ska inte visa att man lyckats räkna ner lasterna?
Beror väl helt på vad man bygger tänker jag. Och enklast är väl att lämna detta til byggherren att fundera över, i alla fall vad gäller småhus - det som detta forum främst berör.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad indikerar "?". Ska jag läsa dig som att du gissar detta?

Menar du att Boverket även fortsättningsvis löpande kommer utarbeta regler av BBRs bör-typ som står som en garanti för att framtida funktionskrav uppfylls? Jag har uppfattat motsatsen, att Boverket stryker bör-kraven och sen finns de inte mer. De är borta. Det blir sen upp till byggherren att ta fram underlag för att visa att funktionskraven (som kommer att ändras över tid) uppfylls.

Och enskilda kommunmedarbetare kommer att sitta på kammaren och försöka tolka om så är fallet.

Har jag verkligen tillsammans med Skanska JM och SKR helt missförstått Boverkets förslag?
nä bör-kraven försvinner det är vi ju överens om.

bör-kraven som fanns behövdes inte följas innan heller man kunde göra egna lösningar.
Finns inte ens alltid bör-krav utan endast funktionskrav och för dom funktionskraven fungerar det utmärkt redan idag så varför skulle det inte göra det framöver?.

sedan bara för att börkraven försvinner så betyder det ju inte att man kan luta sig mot dom lösningarna.
att rita ett räcke som är 1,1 vid en vanlig trappa kommer ju självklart accepteras.
Däremot uppmuntrar man till att ta fram alternativa lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.