Jag kör HQ efter jag vann en lövblås med snabbladdare och stort batteri.
Nu har jag trimmer, häcksax och teleskopsax samt ytterligare ett batteri, samtliga av den enklare sorten.

Skönt att slippa allt oväsen tack vare batteridriften.
 
Jag har bara småmaskiner som går på batteri. Använder då stihl med AK-batterier. Liten grästrimmer (fsa57), häcksax samt en blås. Trimmern har förstås sina begränsningar men är helt lagom på en villatomt. Häcksaxen är grymt bra, orkar mycket och länge. Blåsen är halvbra men gör jobbet när jag trimmat gräskanter. Inte bra för att blåsa större mängder löv. Blåsen drar också mycket batteri medan de andra två klarar flera körningar på samma batteri.

För större jobb har jag en uppsättning maskiner med sladd också, men dessa blir aldrig använda idag. Bensintrimmern (fs130) kör jag bara på landstället där det är helt andra volymer att ta ner.

Sedan jag köpte dessa har sortimentet utökats från stihl, så man kan antagligen hitta något som passar just sin egen tomt.

Skulle säga att jag kommer fortsätta med stihl då de flesta (alla utom batteriblåsen) fungerar jättebra.

Bosch, som jag kör för skruvdragare inte ett alternativ pga dåligt utbud, tror inte de maskinerna är speciellt bra.
 
Redigerat:
Uppskattar tex min 18V batteridrivna Ryobi-häcksax, klipper enkelt alla metrarna häck som ska klippas runt tomterna och väger betydligt mindre än min Stihl HS45 och jag skulle säga den är tillräckligt stark. Föredrar absolut Ryobin numera.

Trimma gräskanter runt gräsmattan, ja gärna en batteridriven liten trimmer tex Ryobi. Klippa begränsade ytor med gräs där robotarna inte kommer åt, gärna en gammal Biltema 36V klippare den klarar en halvtimme på en laddning och det räcker.

Finns massvis med bra användningsområden för batterimaskiner men de har alla det gemensamt att 1) relativt begränsat effektuttag, 2) relativt kort driftstid för jobbet som ska göras.

Med tanke på driftstid, effekt på en del andra redskap vi har tex röjsågar, större/grövre grästrimmers och med slyklinga, motorsågar, lövblås, inte minst jordfräs, där ser jag inga vettiga alternativ till moderna effektiva 2/4T bensinmotorer som givetvis körs på alkylatbränsle. Supereffektiva, starka, man kan jobba hela dagarna utan problem bara att tanka och köra vidare.
 
Har haft problem med HQ batterier som plötsligt får för sig att det är trasiga. Säkert 3-4 st BLi10 och 20. Hade en häcksax som tjuvdrog ström och om man inte tog ur batteriet så dog batteriet och gick inte att ladda igen. Nu har HQ lagt till att man ska plocka ur batteriet när det inte används för att undvika detta. Men om man glömmer så kan
batteriet dö.

Har ingen erfarenhet av Stihl men borde rimligen inte var sämre än HQ.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
B bjornwallner skrev:
Har haft problem med HQ batterier som plötsligt får för sig att det är trasiga. Säkert 3-4 st BLi10 och 20. Hade en häcksax som tjuvdrog ström och om man inte tog ur batteriet så dog batteriet och gick inte att ladda igen. Nu har HQ lagt till att man ska plocka ur batteriet när det inte används för att undvika detta. Men om man glömmer så kan
batteriet dö.

Har ingen erfarenhet av Stihl men borde rimligen inte var sämre än HQ.
Baserat på HQs uppdaterade skötselråd, verkar de var medvetna om problemen:
https://www.husqvarna.com/se/suppor...tteriet-laddas-inte-efter-forvaring-ka-01636/
Vad som dock är märkligt är varför inte HQ laddare ihar stöd för underhållsladdning och varför inte laddaren kan avbryta laddning när batteriet är fulladdat. Dålig design.
 
B bjornwallner skrev:
varför inte laddaren kan avbryta laddning när batteriet är fulladdat.
What??? Låter helt orimligt. Vad händer om man låter batteriet sitta kvar när det är fulladdat?
 
K K. L skrev:
Vad är det som gör att de inte är jämförbara med Makitan, 🤔 Jag har ingen koll på HQ eller Stihl med batterimaskiner.
HQ och Stihl har batteri drivna proffsmaskiner för skogsbruk och jordbruk.

Jag har en HQ batteriröjsåg, eftersom jag ville testa om grejerna var färdiga att bruka på riktigt i skogen. Alltså heldag, kilometer eller mil bort från närmaste eluttag.

Orkar gör den, men käkar el för snabbt och tar för lång tid att ladda, det är både lättare viktmässigt att bära med sig Alkylatbensin, och lättare viktmässigt och för plånboken eftersom batterierna är så ruskigt tunga och dyra.

HQ röjsågen får gå närmast gårdscentrum, där det är nära till laddning.

Ja, jag har två batterier, men skulle behöva fyra fem till för att greja en heldag.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
HQ och Stihl har batteri drivna proffsmaskiner för skogsbruk och jordbruk.

Jag har en HQ batteriröjsåg, eftersom jag ville testa om grejerna var färdiga att bruka på riktigt i skogen. Alltså heldag, kilometer eller mil bort från närmaste eluttag.

Orkar gör den, men käkar el för snabbt och tar för lång tid att ladda, det är både lättare viktmässigt att bära med sig Alkylatbensin, och lättare viktmässigt och för plånboken eftersom batterierna är så ruskigt tunga och dyra.

HQ röjsågen får gå närmast gårdscentrum, där det är nära till laddning.

Ja, jag har två batterier, men skulle behöva fyra fem till för att greja en heldag.
Precis, det är så det funkar med batteridrivna tyngre maskiner typ röjsågar. Det är för de flesta helt orimligt att använda dessa på uppdrag ute i skogen under en hel eller till och med bara en halv dag. De blir begränsade till korta uppdrag där det är nära till laddmöjligheter.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Men hur många av oss hemmaanvändare har behovet att gå en hel dag med röjsåg?
Jag körde idag på förmiddagen med en Stihl röjsåg, bensin, och det var tillräckligt efter att ha röjt sly på några tusen kvm.
Så fundera på vad behovet är. Ska skaffa en Bosch GFR/GRT till mina Bosch 18V batterier för min fru vill inte köra Stihl med sele och vill hs en batterimaskin. Har tre 18V 4 Ah batterier, det räcker bra för hemmaanvändning och då den maskinen inte har sele.
 
B bjornwallner skrev:
Oklart men instruktionen är att ta bort batteriet när det är fullt:
Låter som en säkerhetsåtgärd som passar i en (amerikansk) handbok. Jag tolkar inte detta som att ”inte laddaren kan avbryta laddning när batteriet är fulladdat”. Det vore helt orimligt.
 
B bjornwallner skrev:
Oklart men instruktionen är att ta bort batteriet när det är fullt:
[länk]
Jag är inte ensam och det är inte ett nytt problem:
 
A AndersS skrev:
Men hur många av oss hemmaanvändare har behovet att gå en hel dag med röjsåg?
Jag körde idag på förmiddagen med en Stihl röjsåg, bensin, och det var tillräckligt efter att ha röjt sly på några tusen kvm.
Så fundera på vad behovet är. Ska skaffa en Bosch GFR/GRT till mina Bosch 18V batterier för min fru vill inte köra Stihl med sele och vill hs en batterimaskin. Har tre 18V 4 Ah batterier, det räcker bra för hemmaanvändning och då den maskinen inte har sele.
Att inte vilja köra röjsåg (eller med rejält trimmerhuvud el slyklinga) med sele, där pratar vi om att gå och piffa litet kanter runt gräsmattan. Och japp, då funkar en batteridriven liten trimmer fint det tycker både jag och frugan.

Skulle din fruga behöva trava runt och göra mer omfattande jobb än att piffa gräskanter så skulle hon kräva en riktigt bra sele samt vettigare maskiner. Allt handlar om vad det är för jobb som ska göras.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Låter som en säkerhetsåtgärd som passar i en (amerikansk) handbok. Jag tolkar inte detta som att ”inte laddaren kan avbryta laddning när batteriet är fulladdat”. Det vore helt orimligt.
Den slutar nog ladda när batteriet är fullt annars skulle det nog explodera, men troligen så slits batteriet mer, eftersom den kommer trycka i mer laddning när batteriet tappar laddning.
Om laddaren hade varit ”smart” och fattat att den är klar finns ingen anledning till den skrivningen. Alternativt litar man inte på sin egen design och vill friskriva sig från framtida fel.
 
B bjornwallner skrev:
Alternativt litar man inte på sin egen design och vill friskriva sig från framtida fel.
Jag tror det är det troliga. Huvuddelen av dagens instruktionsböcker är ju en massa varningar om allt som kan gå fel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.