richardtenggren
Logad Logad skrev:
Det är ju lite annorlunda eftersom det är designen av stolparna som är korkad om man tillåter andra än Tesla att ladda. Det är alltså inte föraren det är fel på. När jag sist laddade vid en supercharger tog jag en icke laddplats bredvid stolpen längst ut till vänster och blockerade på så sätt bara en laddplats. Bör även fungera längst ut till höger om det finns plats för bilen till höger om stolpen.
Det är väl designern som valt att gå emot strömmen med placeringen av ladduttaget som borde bli av med jobbet? 😅
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är väl designern som valt att gå emot strömmen med placeringen av ladduttaget som borde bli av med jobbet? 😅
Jag kan hålla med dig. Man borde ha standardiserat placeringen till vänster bak eller höger fram.
 
Logad Logad skrev:
Jag kan hålla med dig. Man borde ha standardiserat placeringen till vänster bak eller höger fram.
Rakt bak. Inget fram överhuvudtaget. Typ som jänkare har, mitten bak.

Man backar in sin bil på uppfarten, att köra in är taffligt och ser så stökigt ut ;) Nosen ut.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Jag kan hålla med dig. Man borde ha standardiserat placeringen till vänster bak eller höger fram.
Jo då hade man ju kunnat ha korta kablar, förstår inte varför det skulle vara så svårt, man har ju enats om kontakten, då är det ju inte långt bort att hitta en gemensam placering för den.

Har dock själv konstaterat att vänster bak är optimalt, det är lättaste stället att plugga in om man sitter i bilen. Vid ett skyfall i Schweinfurt kom det väl till pass när man på kortast möjliga tid ville få i laddsladden.

Sen kunde en eller två laddplatser vara dedikerade för ekipage med släp.
 
S
Lucka i fronten verkar rätt uselt i vinterväder.

Höger sida är praktiskt när det finns stolpar längs med trottoaren.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo det är rätt, tänkte fel 😅
Säker? Jag har sett minutkostnad efter avslutad laddning men minns inte om det bara var hos Tesla. Oavsett så finns det ju en skämsfaktor som kan ploppa upp mitt i maten eller på muggen..
 
K karlmb skrev:
Säker? Jag har sett minutkostnad efter avslutad laddning men minns inte om det bara var hos Tesla. Oavsett så finns det ju en skämsfaktor som kan ploppa upp mitt i maten eller på muggen..
Menade att det jag länkade till inte var av samma typ som diskuterades.
 
En annan intressant observation är hur ovanligt det fortfarande är med elbil i Europa, man kan lätt få bilden av att det börjat ta fart när Tesla är en nya Svenssonbilen i Sverige.

Tror jag såg en eller två Polestar på hela resan. Annars är det främst Tesla och BMW man såg, lite Etron och ID stötte man väl på också.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
En annan intressant observation är hur ovanligt det fortfarande är med elbil i Europa, man kan lätt få bilden av att det börjat ta fart när Tesla är en nya Svenssonbilen i Sverige.

Tror jag såg en eller två Polestar på hela resan. Annars är det främst Tesla och BMW man såg, lite Etron och ID stötte man väl på också.
Har de länderna du passerade subventioner på bilar? Skatter? Bränslepriser?

Det kan vara lite det som spelar in med =)

Snabbgoogling på model 3 som exempel. ca 372000 kr i staterna. I Sverige 513 tusen. Om man inte får en skyhög försäkring så är det till och med mer gynnsamt att ta en Y i Sverige för 150 kr mer i månaden på "lån" =)
 
R Rkarlsson skrev:
Har de länderna du passerade subventioner på bilar? Skatter? Bränslepriser?

Det kan vara lite det som spelar in med =)

Snabbgoogling på model 3 som exempel. ca 372000 kr i staterna. I Sverige 513 tusen. Om man inte får en skyhög försäkring så är det till och med mer gynnsamt att ta en Y i Sverige för 150 kr mer i månaden på "lån" =)
Passerade Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien och Italien. Dvs lite alla möjliga ekonomiska förutsättningar. Oklart hur subventionerna ser ut men elbilarna måste väl vara i ett skede att dom kan bära sig själva utan att subventioneras. En model Y är ju tex billigare än tex XC60 utan subventioner.
 
L Liljeros skrev:
En annan intressant observation är hur ovanligt det fortfarande är med elbil i Europa, man kan lätt få bilden av att det börjat ta fart när Tesla är en nya Svenssonbilen i Sverige.

Tror jag såg en eller två Polestar på hela resan. Annars är det främst Tesla och BMW man såg, lite Etron och ID stötte man väl på också.
Jag har varit på resa i Finland en vecka nu med en av Elons bilar. En reflektion är att alla hotell och AirBnB som jag stannat vid har erbjudit gratis laddning så jag har bara behövt betala för laddning en gång, på en SC med 250 kW. Laddade från 13-90% för €21 så jag ställer mig snarare frågan, varför skulle man inte ta elbilen på långresan?
 
  • Gilla
Skandiamannen och 5 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Passerade Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien och Italien. Dvs lite alla möjliga ekonomiska förutsättningar. Oklart hur subventionerna ser ut men elbilarna måste väl vara i ett skede att dom kan bära sig själva utan att subventioneras. En model Y är ju tex billigare än tex XC60 utan subventioner.
Frågan är ju om straffskatten finns i dessa länderna så pass illa som vi har i Sverige.

Sen samtidigt, hur många av MY är förmånsbilar i Sverige? De jag känner har de som företagsbilar.
 
L Liljeros skrev:
En annan intressant observation är hur ovanligt det fortfarande är med elbil i Europa, man kan lätt få bilden av att det börjat ta fart när Tesla är en nya Svenssonbilen i Sverige.

Tror jag såg en eller två Polestar på hela resan. Annars är det främst Tesla och BMW man såg, lite Etron och ID stötte man väl på också.
Köpenhamn kryllar av både snabbladdare och snigelladdare.
 
K karlmb skrev:
Köpenhamn kryllar av både snabbladdare och snigelladdare.
Skulle säga att det fanns gott om infrastruktur i form av laddare vart jag än var, det var bilarna som lös med sin frånvaro. En stor del av dom man såg var turister från Norden (Norge,Danmark,Sverige)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Frågan är ju om straffskatten finns i dessa länderna så pass illa som vi har i Sverige.

Sen samtidigt, hur många av MY är förmånsbilar i Sverige? De jag känner har de som företagsbilar.
Fast dom flesta bilar runt en halv miljon och uppåt som säljs är väl förmånsbilar? Är väl en utmärkt lösning att ha ett malussystem på förmånsbilarna, folk tenderar ju att ta det gamla vanliga.

Nu har man bestämt att det ska fasas ut och då behöver man ju genomdriva det också.

Sen är det ju inte så elbilar är väsentligt mycket dyrare än dom bilar folk istället åkte runt i. Det är ju inte så att en BMW X3 eller en Volvo XC60 är ett billigare alternativ direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.