Hej!
Jag ska koppla in en blandare med typ pexslang (bild 1) till ett t-rör (bild 2).
Problemet är att gummipackningen (syns ej på bilden) i pexanslutningen inte klarar av att sluta tätt mot den smala skarpa ytan i t-röret så jag antar att det behövs någon typ av övergång.
Har letat förgäves efter någon del på nätet utan att lyckas. Vore tacksam om någon har svaret.
Mvh
Magnus
Närbild på en pexslang för blandare med synlig gänga och inre packning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppling av en pexslang till ett t-rör, där förbindningen verkar ha läckage eller är otät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Anslutningsslangar ska aldrig monteras direkt på klämringsände som du precis har märkt.

Har du kvar röret som var monterat uppåt i T-röret??

Då kan du montera en nu klämringskoppling på det röret med slät ände för din anslutningsslang!
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Hej, tack för svar!
Har tyvärr inte kvar några delar, detta är monterat av förra ägaren men började läcka när jag vred på blandaren (satt snett) varvid slangen rörde på sig. Finns det någon övergångsdel med slät ände åt ena hållet och klämring åt andra att köpa?
 
Det finns ju en liten bricka man kan lägga i som gör änden till slät.
 
Vad är en sådan bricka gjord av så att det blir tätt?
 
Vatette har en planadapter men om den passar till dina Conex kopplingar är osäkert.
 
Det är en metalladapter konisk åt ena hållet, plan åt andra. Men olika tillverkare kan olika vinkel på konan. Risk att det inte blir tätt om man blandar
 
Krilleman
Vatette Planadapter ska endast användas i Vatettes kopplingar!
Den passar exakt i den koniska delen i deras klämringskoppling.

Om det är en Conex T-rör så är det mycket bättre att köpa ny Conex mutter+kona och skarva på en snutt rör och sätta en ny rak koppling med utvändig gänga i rätt dimension. (y)

Vatette planadapter ser ut såhär för den nyfikne. O-ringen mot kopplingen och den släta delen uppåt:

Vatette Planadapter i mässing med O-ring, designad för att passa i klämringskopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingsfärgad Vatette planadapter med O-ring för klämringskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såhär är det hela tänkt vad gäller Vatettes sortiment:
(Saxat från mitt originalinlägg här)

Fyra olika typer av Vatette klämringskopplingar och adapter ordnade på en träyta, numrerade 1 till 4 för att visa alternativ för anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

  1. 15mm klämringskopplingar med planände på ena sidan, perfekt att ansluta en slang mot den plana ytan.
  2. En helt vanlig rak 15mm klämringskoppling med mutter+kona borttagen. Inte godkänt att montera en anslutningsslang på denna, oavsett fabrikat. Då det inte finns någon plan ände som packningen kan täta emot. Ofta skärs packningen sönder mot den vassa kanten när man drar åt.
  3. Rak 15mm klämringskoppling med Vatette Planadapter monterad. Kalasbra att ansluta en anslutningsslang mot!
  4. En 12x10 klämringskoppling. Notera den plana ytan som kommer fram när man tar bort kona + mutter. Perfekt att ansluta blandare på med lekande mutter 3/8" (G10). Det här är ett kalastips som jag påtalat flera gånger när man har lekande mutter på blandare 3/8"! OBS - Fungerar bara på "färdig" 10mm vatettekoppling! (ej förminskad)
 
Redigerat:
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för era svar, ska prova mig fram. Jula har denna variant som ser ut att passa:
 
  • Två mässingskopplingar med svarta tätningar presenteras mot en vit bakgrund på Jula AB:s mobila webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det passade perfekt, tack än en gång för er vägledning. Problemet löst för en 50-lapp :0)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vatette Planadapter ska endast användas i Vatettes kopplingar!
Den passar exakt i den koniska delen i deras klämringskoppling.

Om det är en Conex T-rör så är det mycket bättre att köpa ny Conex mutter+kona och skarva på en snutt rör och sätta en ny rak koppling med utvändig gänga i rätt dimension. (y)

Vatette planadapter ser ut såhär för den nyfikne. O-ringen mot kopplingen och den släta delen uppåt:

[bild] [bild]

Och såhär är det hela tänkt vad gäller Vatettes sortiment:
(Saxat från mitt originalinlägg här)

[bild]
  1. 15mm klämringskopplingar med planände på ena sidan, perfekt att ansluta en slang mot den plana ytan.
  2. En helt vanlig rak 15mm klämringskoppling med mutter+kona borttagen. Inte godkänt att montera en anslutningsslang på denna, oavsett fabrikat. Då det inte finns någon plan ände som packningen kan täta emot. Ofta skärs packningen sönder mot den vassa kanten när man drar åt.
  3. Rak 15mm klämringskoppling med Vatette Planadapter monterad. Kalasbra att ansluta en anslutningsslang mot!
  4. En 12x10 klämringskoppling. Notera den plana ytan som kommer fram när man tar bort kona + mutter. Perfekt att ansluta blandare på med lekande mutter 3/8" (G10). Det här är ett kalastips som jag påtalat flera gånger när man har lekande mutter på blandare 3/8"! OBS - Fungerar bara på "färdig" 10mm vatettekoppling! (ej förminskad)
Bra guide!
Men hur kommer man från en 15mm klämringskoppling till en G10 med planände?

Det måste ju vara ett mycket vanligt typfall i Vatette V6-systemet där man ofta bygger fördelare bakom kommod och rimligtvis även vill ansluta upp mot blandaren.
 
  • V6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rickard.
Finns rätt många tänkbara lösningar och en servicerörmokare har säkert ett par olika lösningar i bilen vid alla tillfällen 😉

När jag gjorde mitt badrum blev det två stumpar 15 rör (jag hade redan rör, mutter och klämring över) och va 15-g10 kopplingar, rören kan också bytas ut till dubbelmuttrar.
 
Tänkte jag använda mig av en servicerörmockare så skulle jag knappast fråga här. :)

Men dubbelmutter till en 15/10-koppling (RSK 1946989) är en bra idé. Fattar inte att jag inte tänkte på det själv... :) Jag var så inne på att det borde finnas en koppling direkt från 15-gängan till 10 planände. (Vilket vore lite snyggare...)

Tack!
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Det förstår jag såklart utan det var bara ett försök att säga att det behöver inte finnas färdiga kopplingar för allt och alla situationer då man lätt kan bygga ihop exakt det man behöver av sånt som redan finns.
 
  • Gilla
Quist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.