linasis skrev:
speciellt om man inte han nämt nått om va de är i väggarna;) för de man inte vet de lider man inte av!
Fast radon räknas aldrig som ett dolt fel. Dvs vet du som säljare om att du har radon i huset och inte nämner det för en köpare så kommer du få ekonomiskt fan för det när köparen upptäcker det lilla utelämnandet.
 
Om man har dåligt minne då? Fast det mesta på Internet är svårt att få bort Räcker inte med round-up direkt...

/N
 
Det ser onekligen ut som blå lättbetong, men helt säker kan man ju inte vara grundat på en bild...
Jo, vi har provat mätaren som du länkar till.
Dom är helt ok, men den lär INTE hjälpa dig att mäta gammastrålning, vilket är vad du behöver mäta för att avgöra om det är blåbetong. Till det behövs en gammamätare, tex en
geiger-mätare.
Tänk också på att om du köper en sån där mätare så mäter den inte i Bq utan i PicoCurie.
Vidare så tillkommer ganska hög frakt (typiskt $50), och tull+moms på priset+frakten.
Du behöver också skaffa en Svensk nätdel till den (den som igår fungerar inte här).





Jillo skrev:
det verkar som det är blå betong då,bra,eller egentligen inte bra men då kan man ju sikta in sig på att montera ner dom väggarna i källaren..
Ingen som har eller har använt sig utan mätaren som jag nämnde i första inlägget?
 
ok,så den radonmätaren mäter ju bara förkomsten av radongas,men jag vill ju veta varifrån det kommer, geiger mätaren mäter gamma strålning direkt så sett,så det kanske är bättre med en sån.Varför mäter man inte den direkta strålningen som standard egentligen?
 
Redigerat:
Jillo skrev:
ok,så den radonmätaren mäter ju bara förkomsten av radongas,men jag vill ju veta varifrån det kommer, geiger mätaren mäter gamma strålning direkt så sett,så det kanske är bättre med en sån.Varför mäter man inte den direkta strålningen som standard egentligen?
Det gör man väl? Den radonkonsult jag hade när jag skulle mäta ett hus använde geigermätare för att avgöra huruvida väggarna bestod av blåbetong. Sedan använde han dessutom radongasmätare för att avgöra radonhalten.
 
bonkeman skrev:
Det gör man väl? Den radonkonsult jag hade när jag skulle mäta ett hus använde geigermätare för att avgöra huruvida väggarna bestod av blåbetong. Sedan använde han dessutom radongasmätare för att avgöra radonhalten.
>TS, Varför inte ta dit en radonkonsult?? då får Du svar på alla relevanta frågor av nån som är på plats. Sen kan Du välja metod för att hantera frågan.
 
Som Bonkeman skriver: Det gör man när man gör en Radonutredning.
Om däremot vanliga konsumenter beställer ett kit från tex. kommunen så mäter man radongashalten. Orsaken är bla. att det är den som anses utgöra den primära hälsorisken dessutom så är mätningen enkel att utföra för en lekmam och kräver inget dyrbart mätinstrument.
Vid utredningar använder man som sagt däremot andra mätmetoder, som tex gammamätning med en Geigermätare eller Scint, kortids-radonmedelvärde, läcksökning av Radon/Thoron med sniffer och ev. ventilationskontroll med flödesmätare och sticka.
Utredningen har till uppgift att ge svar på varifrån ev. radon kommer och ge information för att ge underlag till förslag till åtgärder.



Jillo skrev:
ok,så den radonmätaren mäter ju bara förkomsten av radongas,men jag vill ju veta varifrån det kommer, geiger mätaren mäter gamma strålning direkt så sett,så det kanske är bättre med en sån.Varför mäter man inte den direkta strålningen som standard egentligen?
 
Hej,
Är detta blå betong?

Jag bor i en bostadsrätt och renoverar lite dock kan jag inte riva väggen och undrar vad man kan göra om detta skulle vara blåbetong och den släpper radon?

De har tidigare gjort radonmätning år 2012 som visade på 25 vilket låter alldeles för lågt. Ska göras en ny mätning i oktober
 
  • Detaljbild av en vägg med ett träbjälklag och synlig blåbetong med sprickor och oregelbundna ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggmaterial och träregel synliga i en delvis öppen vägg, potentiellt blåbetong enligt forumdiskussion om radonproblematik i bostadsrätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
N Nilo aref skrev:
Hej,
Är detta blå betong?

Jag bor i en bostadsrätt och renoverar lite dock kan jag inte riva väggen och undrar vad man kan göra om detta skulle vara blåbetong och den släpper radon?

De har tidigare gjort radonmätning år 2012 som visade på 25 vilket låter alldeles för lågt. Ska göras en ny mätning i oktober
Svårt att vara säker på färgerna efter att de har behandlats av en kamera och visas på en skärm som inte är färgkalibrerad så det är väl bättre om du avgör om färgen går åt blått.

Det är inte all blåbetong som innehåller radon.

Radonhaltig blåbetong släpper ifrån sig gas och strålning kontinuerligt och det ökar inte för att man river i den eller den är synlig. Blåbetong är inte klassificerat som farligt avfall.
 
Tack för svar. Om det nu är blåbetong som släpper radon, vilka återgälda kan man utföra? Det är bärande vägg så jag kan inte riva ner den. Har ni tips på företag man kan ringa som kan göra en gammamätning och återgälda
 
BirgitS
Jag tror att du har fått svar på de frågorna i din andra tråd.

Bärande väggar brukar inte vara i lättbetong, vilket blåbetong är, men det kanske finns undantag.
 
Om du kan få tag i ett GM-rör så borde det ge utslag om det är blåbetong.
 
BirgitS
S stockholmsamatören skrev:
Om du kan få tag i ett GM-rör så borde det ge utslag om det är blåbetong.
Det ger väl utslag om det är något som strålar men det kan ju vara svårt att bedöma nivån jämfört med gränsvärdet som gäller genomsnittet i mitten av rummet under en längre tid.
 
Finns ingen anledning att pilla med GM-rör i första läget. Dessa mätare ska först kalibreras för bakgrundsstålningen i terrängen runt huset, och resultaten är svårtolkade när man mäter mot tex källarväggar. Tro mig, har testat detta med en mätare jag köpte efter Fukushima (litet nojjig vid tillfället) men gav inga särskilt användbara resultat för detta ändamål, mäta på källarväggar. Visst, en smula förhöjt här och där men knappt över bakgrundsstrålningen från berggrunden.

Vad som är det viktiga är halten radongas som finns i utrymmen man vistas ofta i, för att få klarhet i detta behöver man göra en långtidsmätning.

Beställ ett provtagningskit med ett antal radonmätningspuckar som du sätter ut under uppvärmningssäsongen enligt bifogade anvisningar på olika våningsplan, skicka in för analys och avvakta resultat.
 
Jo, det finns all anledning att mäta just gammastrålning, om man vill veta huruvida det är Blå lättbetong innehållande alunskiffer. Använder man ett vettigt och tillräckligt känsligt instrument och helst har lite vana, så ser man det tämligen omgående!, sunkiga mätare från Kina är däremot svåra att få något vettigt resultat med. Att bara mäta Radonhalten ger inget vettigt om det inte skulle vara väldigt lågt. Men är Radonhalten en bit upp så vet man fortfarande inte om det är markradon eller/och Radon från byggnadsmaterialet, och då är ju TS tillbaka på ruta ett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.