1 467 844 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Har uppfattat både Cirkle K och OKQ8 som väldigt dyra? Reagerat på att det skyltas med långt över 6kr/kWh, krävs betalmedlemskap för att få ner priset?
Annars kan man ju tycka att det borde ligga i deras intresse att skapa en position på marknaden så man säkerställer kunder till sina butiker även i framtiden, då håller det inte med 4 laddplatser till högt pris.
Annars kan man ju tycka att det borde ligga i deras intresse att skapa en position på marknaden så man säkerställer kunder till sina butiker även i framtiden, då håller det inte med 4 laddplatser till högt pris.
Även ett stående problem på gamla Tesla laddare med märken som har kontakten på fel ställe, måttligt populärt när det står en ID4 och blockerar 2 platser när man kommer…Logad skrev:
Det är ju lite annorlunda eftersom det är designen av stolparna som är korkad om man tillåter andra än Tesla att ladda. Det är alltså inte föraren det är fel på. När jag sist laddade vid en supercharger tog jag en icke laddplats bredvid stolpen längst ut till vänster och blockerade på så sätt bara en laddplats. Bör även fungera längst ut till höger om det finns plats för bilen till höger om stolpen.L Liljeros skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 735 inlägg
De jag varit på har haft samma prissättning oavsett betalmetod, och det är samma som stått på skyltarna 5.34kr/kWh.L Liljeros skrev:Har uppfattat både Cirkle K och OKQ8 som väldigt dyra? Reagerat på att det skyltas med långt över 6kr/kWh, krävs betalmedlemskap för att få ner priset?
Annars kan man ju tycka att det borde ligga i deras intresse att skapa en position på marknaden så man säkerställer kunder till sina butiker även i framtiden, då håller det inte med 4 laddplatser till högt pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom nya stolparna har ju längre sladd, men finns ju fortfarande en hel del kvar från innan man hade öppnat för andra än Tesla. Sällan blir det ju ett problem då man har väldigt många laddpunkter. Generellt är det väl dubbla mängden mot många andra på bekostnad av hastighet om det är fullbelagt.Logad skrev:Det är ju lite annorlunda eftersom det är designen av stolparna som är korkad om man tillåter andra än Tesla att ladda. Det är alltså inte föraren det är fel på. När jag sist laddade vid en supercharger tog jag en icke laddplats bredvid stolpen längst ut till vänster och blockerade på så sätt bara en laddplats. Bör även fungera längst ut till höger om det finns plats för bilen till höger om stolpen.
Sladdarna är ju svindyra så ur det perspektivet är det ju smart att ha 1,5m istället för 5m sladd men det bygget ju på att alla har kontakten på samma ställe…
Nja, jag har utan nämnvärd insats åkt medelhavet och tillbaks med en elbil, dessutom med ett batteri på knappt 60kWh. Så för tidigt vet jag inte, problemet är ju avsaknad av större konkurrerande riktiga laddnätverk där man i princip kan åka Europa runt och som dessutom är integrerade i bilens navigation, plug and charge bör också vara en självklarhet. Ionity är väl ända nämnvärda men inte riktigt i mål.Alfredo skrev:
Ja det är extremt och då i synnerhet som jag nyss bytte mobil och ägnade ett par timmar på att flytta apparna. Jag slipper ytterst gärna detta och det går den vägen nu. Det kommer att gå att blippa sitt bankkort framöver.Alfredo skrev:
Ja det är extremt , det håller jag med om. Men det är ju inte nödvändigt, det finns ju alternativ men brist på konkurrens. Du kan ju oavsett bilmärke med CCS ladda på Teslas nätverk och då klarar du dig med det, för mig är det en gåta hur man som laddstationsägare kan acceptera att man får en laddpunkt uppmonterad för massa pengar som sedan inte fungerar.Alfredo skrev:
Hur svårt kan det vara att få en vanlig betalterminal för visa/mastercard ansluten till ett relä och räkneverk att fungera? Det sitter ju på varenda pumpstation på mackarna? Tekniken har funnits i 20-30 år. Man ska envisas med olika abonnemangslösningar och taggar för att på så sätt knyta kunderna till sig vilket snarare gör att man tappar kunder i det långa loppet. Det krävdes ett pekfinger från EU för att man skulle inse att det inte fungerar…
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 391 inlägg
Verkligen! Jag har bara drygt 20… men då är flera av dem obskyra appar som bara använts på nåt hotell någon enstaka gång. Sen Charegefinder började skriva ut priser för olika appar är det lättare att slippa ladda ner en ny varje gång bara för att man inte förstod exempelvis att Virta och Eon är samma sak.Alfredo skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 391 inlägg
Jag hade ingen aning om att den inte funkade när jag kom dit i vintras med nästan tomt batteri. Stod då inte heller på Chargefinder att den var nere. Det här var vecka nio och jag kom från fjällen och skulle vidare söderut (det senare själv). Missbedömde förbrukningen och kom till Sillekrog med 4 km räckvidd. Att inte kunna ladda där alls stod inte riktigt på agendan… Långsamt, långsamt körande längs landsvägen 7 km till Vagnhärad för att stå där en timme innan jag tordes åka till en ordentlig laddare i Nyköping.Logad skrev:
Fy fan! Främst mitt eget fel förstås, men OK kan gott få en släng av sleven de med, i synnerhet som stationen tydligen fortfarande ligger nere helt. Eller så är det Svenska kraftnäts fel för att de inte kan få fram ordentligt med el till den sörmländska landsbygden. För jag vet att OK gjort någon speciallösning med batteribackup där för att nätet är så klent.
Jag är väldigt glad att jag var ensam i bilen, men hade å andra sidan inte kört med så små marginaler om jag inte varit det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 391 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 855 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 855 inlägg
Samma här, har precis som du saknat laddare där, har ju tidigare varit lite för få för att man ska våga chansa på Nyköping.Nötegårdsgubben skrev: