Finns det några bilder på utförandet? Under bygget alltså. Det är bra sätt att visa att man gjort rätt. Bättre än intyg!
 
  • Gilla
Mazdarune och 6 till
  • Laddar…
Rubriken på detta tråden är ju lätt förvirrande. Ett svartbygge har inget med svarta pengar att göra.

Men be er besiktningsman kontrollera tvättstugan extra noga så har ni gjort vad ni kan.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar hittills! Kommer att svara i separata svar på de som ställt specifika frågor.

Som många påpekat lägger vi nog för stor vikt vid just intyget. Resultatet ser som sagt bra ut. Men eftersom allt sånt här är så nytt för oss var vi osäkra på hur mycket man kunde bedöma på ytan. Besiktningsman kommer vi absolut anlita och även vara med på besiktningen, så förhoppningsvis kan det ge lite trygghet.
 
Redigerat:
  • Gilla
datja och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Rubriken på detta tråden är ju lätt förvirrande. Ett svartbygge har inget med svarta pengar att göra.

Men be er besiktningsman kontrollera tvättstugan extra noga så har ni gjort vad ni kan.
Du har rätt. Har kollat om jag kan ändra rubriken men verkar inte kunna göra det. Annars hade jag ändrat.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle det finnas det?
Mäklaren nämnde självmant att det inte finns, vilket fick oss att tro att det skulle göra det. Sen har jag även sett uppgifter på nätet om att man kan vilja ha det. Men av alla svar i denna tråd att bedöma är din fråga befogad!
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Finns det några bilder på utförandet? Under bygget alltså. Det är bra sätt att visa att man gjort rätt. Bättre än intyg!
Det vet vi inte, men kan fråga mäklaren. Tack för förslaget!
 
Är tvättrum ens ett våtrum?

Som jag uppfattade har badrum alla intyg men att TS oroar sig för våtrummet?

/ATW
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Precis som folk redan är inne på.
Våtrumsintyg, säkervattenintyg osv ... är bara en bit papper.
Det kan finnas fina ikryssade och signerade sådana, och arbetet ändå en katastrof.
Det kan saknas varenda uns av kvalitetspapper men jobbet är perfekt utfört.

Ta denna tråd t.ex.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-loeser-firman-detta.518273/
(Lång tråd, läs inte genom hela, men gör några nedslag och läs lite på några ställen)
Detta katastrofbadrum hade troligt slutat med att husägaren stått med några fina kvalitetspapper, men smockfullt med byggfel och brott mot alla regler som finns.

Och sen om några år när f-bolaget skulle fått vattenskadan på sitt bord så skulle de dokumentera fusket och minska ersättningen - pappren spelar ingen roll.
 
  • Gilla
E.K. Olsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tvättstugan har betydligt lägre skaderisk och lägre krav på utförandet, så det är ju bra.

Ska man köpa hus ska man självklart besiktiga och kontrollera allt som är viktigt och väsentligt för en, allt från om tomtgränserna är korrekta, om kaminen är brandbesiktigad och sotad, om alla kökslådor och dörrar fungerar som de ska, om det läcker vatten någonstans, om allt porslin och vitvaror fungerar.

Och så naturligtvis badrum, tvättstugor och sådana där ställen där man slaskar med vatten.
Och badrummen är luriga, de kostar mycket att bygga om, det är mycket svårt att kontrollera utförandet.
Det bästa är ifall det finns rikligt med bilder från byggtiden.
Annars får man kolla det man kan, självklart kika i golvbrunnen att den är av rätt och godkänd sort, att det ser ut som att tätskikt och manschetter verkar vara korrekta.
En titt i golvbrunnen kan avslöja en del, även om det verkar vara en slarvpelle öht som grejat.

Men kan även försöka kika vid andra genomföringar, rör och el.

Papper är bra, men garanterar som sagt inte att det är korrekt byggt.

På det du skriver så ser jag ingen anledning till att öka er oro. Utan gör bara er undersökningsplikt ordentligt, som ni ändå borde göra oavsett svartarbete eller avsaknad av något papper.
 
  • Gilla
E.K. Olsson och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alla utom ett bolag bryr som om intyg, torka sig i röven med det. Om utförandet är enligt branschregler täcker försäkringen vid en skada.
Vilket försäkringsbolag kräver intyg? Jag blev inte tillfrågad när jag tecknade villaförsäkringen.
Tack på förhand!
 
Mikael_L
F f10l skrev:
Vilket försäkringsbolag kräver intyg? Jag blev inte tillfrågad när jag tecknade villaförsäkringen.
Tack på förhand!
Jag undrar också.
Här är huset sjävbyggt, finns alltså inte ett jä*** papper på något att visa upp för något trilskande f-bolag.
De skulle kunna få tusen bilder från bygget och själva göra en bedömning ... ;)
 
  • Gilla
Ken och 2 till
  • Laddar…
F f10l skrev:
Vilket försäkringsbolag kräver intyg? Jag blev inte tillfrågad när jag tecknade villaförsäkringen.
Tack på förhand!
Senast jag tittade var det Gjensidige.
 
  • Gilla
krfsm och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
Du kan sätta tvättmaskinen i köket utan golvbrunn och få det godkänt med säkert vatten.
 
E E.K. Olsson skrev:
Tack för alla svar hittills! Kommer att svara i separata svar på de som ställt specifika frågor.

Som många påpekat lägger vi nog för stor vikt vid just intyget. Resultatet ser som sagt bra ut. Men eftersom allt sånt här är så nytt för oss var vi osäkra på hur mycket man kunde bedöma på ytan. Besiktningsman kommer vi absolut anlita och även vara med på besiktningen, så förhoppningsvis kan det ge lite trygghet.
Att det ser bra ut på ytan betyder inte att det är bra under vilket många har fått erfara.
 
  • Gilla
E.K. Olsson
  • Laddar…
Om allting är rätt utfört blir det oftast inga skador som behöver försäkring.
 
  • Gilla
E.K. Olsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.