Min upplevelse är att vissa områden är hårdare drabbade än andra. Min kommun är ganska stor och när jag läser i grupperna inlägg om störningar så är det ofta samma områden.

OI har både lagt ned egna nät och köpt upp andras...och det har ju varit allsköns olika personal som grävt och kopplat, så det är inte så märkligt att vissa har mer problem än andra. Uppenbarligen har jag haft tur. Det var Svenska Stadsnät som grävde ned och kopplade ihop fibern i mitt område...kanske gjorde de ett bra jobb så nätet är stabilt i grunden till skillnad från många andra områden.
 
Appendix Appendix skrev:
Detta stoppet tog det fyra dagar innan de började felsöka. De teknikerna föreslog en åtgärd och nu har kommer andra tekniker ut imorgon för att fundera.
Har de sagt något om vad felet är och eventuell åtgärd? T.ex. problem med fiber eller utrustning, etc.
 
A AndersS skrev:
Har de sagt något om vad felet är och eventuell åtgärd? T.ex. problem med fiber eller utrustning, etc.
De som felsökte första gången säger att det är problem mellan två "skåp" och inte inne på området.

De ville ta ut en grävare för att bekräfta och påbörja reparation men Open Infra verkar inte klara av det.

De skulle varit ute idag men nya budet är 24/7.

Då jag inte har serviceavtal svarar de inte på mina mail. 🤪
Och numret till "tekniska avdelningen" svarar ingen på.
 
Appendix Appendix skrev:
De som felsökte första gången säger att det är problem mellan två "skåp" och inte inne på området.
De ville ta ut en grävare för att bekräfta och påbörja reparation men Open Infra verkar inte klara av det.
Problem mellan två skåp bör då vara problem med en stamfiber och bör inte vara något problem att detektera om det är avbrott. Finns utrustning som testar och utifrån det får man avståndet.
Sedan kan det ju vara beroende av var det är och hur snabbt man får grävtillstånd, kan krävas även om man har tillstånd för fiber på platsen. Kan ju även gå att dra ur och blåsa i ny fiber, men kan ju även det vara problem ibland.
Men blev lite OT från mig utifrån att jag är nyfiken på vad som kan orsaka sådana problem, åtminstone så borde man snabbt kunna se vad problemet är.
 
A AndersS skrev:
Problem mellan två skåp bör då vara problem med en stamfiber och bör inte vara något problem att detektera om det är avbrott. Finns utrustning som testar och utifrån det får man avståndet.
Sedan kan det ju vara beroende av var det är och hur snabbt man får grävtillstånd, kan krävas även om man har tillstånd för fiber på platsen. Kan ju även gå att dra ur och blåsa i ny fiber, men kan ju även det vara problem ibland.
Men blev lite OT från mig utifrån att jag är nyfiken på vad som kan orsaka sådana problem, åtminstone så borde man snabbt kunna se vad problemet är.
Tydligen har Open Infra sagt till en granne att de inte kommer ut idag för att de prioriterar ett annat jobb.

Så min "konspirationsteori" om att de skiter i de utan serviceavtal stämmer nog.
 
Appendix Appendix skrev:
Tydligen har Open Infra sagt till en granne att de inte kommer ut idag för att de prioriterar ett annat jobb.
Det låter mera troligt och nu i semestertid.
 
Appendix Appendix skrev:
Så min "konspirationsteori" om att de skiter i de utan serviceavtal stämmer nog.
Om du verkligen tror att OI beter sig på det sätt du förmedlar här så kanske det är läge att skicka en anmälan till Post- och telestyrelsen?
 
A AndersS skrev:
Det låter mera troligt och nu i semestertid.
https://www.tele2.se/nyheter/tele2-lanserar-uppkopplingsgaranti

Jag bytte till Tele2 igår så jag har snart 4G som nödlösning iaf.

Lustigt nog så finns det lokala tekniker i Norrtälje som kunde åtgärdat felet (Det var de som gjorde initial felsökning) men OI vill inte ge OK till dem.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Om du verkligen tror att OI beter sig på det sätt du förmedlar här så kanske det är läge att skicka en anmälan till Post- och telestyrelsen?
Tack. Jag kommer lägga in en anmälan där med.
 
P Paxman skrev:
Om du verkligen tror att OI beter sig på det sätt du förmedlar här så kanske det är läge att skicka en anmälan till Post- och telestyrelsen.
De "skiter" nog inte i men kan mycket väl ha någon prioritering och nu i sommartid.
Jag som nästan uteslutande arbetet inom företagsområdet har i princip alltid haft serviceavtal som en prioriteringsparameter.
Sedan har jag inte grävt hur man får göra inom teleområdet (även fiber) för privatsektorn och om det där tillåts med liknande.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Om du verkligen tror att OI beter sig på det sätt du förmedlar här så kanske det är läge att skicka en anmälan till Post- och telestyrelsen?
Gjorde det. Och de kontaktade OI....

Och. OI var ute imorse och lagade felet.

Råttor som hade gnagt av fibern.

Jag har inget problem att acceptera semestertider med mera. Men om man lovar åtgärd till en viss dag blir jag gubbgrinig om man samma dag skjuter upp åtgärd med 8 dagar.
Fiber är ju ett relativt grundläggande behov idag. I botten på Maslows Behovspyramid tillsammans med rinnande vatten och tak över huvudet 🤣

DVS tack för tipset Paxman. "PTS svarade i princip att de inte har rådighet över privata tvister när fibern är driftsatt men att de kan och skulle framföra synpunkter"
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
...
DVS tack för tipset Paxman. "PTS svarade i princip att de inte har rådighet över privata tvister när fibern är driftsatt men att de kan och skulle framföra synpunkter"
Nyfiken följdfråga, nån som vet vad PTS har rådighet över? Om de inte kan göra något i fallet "... privata tvister när fibern är driftsatt...", kan de göra nått innan fibern är på plats eller är det motsatsen till privat de kan dra i?

Frågar för det är strax över 2år sen vi fick fiberdukt nedgrävd och dosa och fiberkonverter monterad och det verkar ju inte hända så mycket, OI är inte snabba precis...
 
Appendix Appendix skrev:
Gjorde det. Och de kontaktade OI....

Och. OI var ute imorse och lagade felet.

Råttor som hade gnagt av fibern.

Jag har inget problem att acceptera semestertider med mera. Men om man lovar åtgärd till en viss dag blir jag gubbgrinig om man samma dag skjuter upp åtgärd med 8 dagar.
Fiber är ju ett relativt grundläggande behov idag. I botten på Maslows Behovspyramid tillsammans med rinnande vatten och tak över huvudet 🤣

DVS tack för tipset Paxman. "PTS svarade i princip att de inte har rådighet över privata tvister när fibern är driftsatt men att de kan och skulle framföra synpunkter"
Det är lite av fiberns baksida som jag ser det.
Vi är ju lovade en anslutning via OI nu i sommar.
Men med tanke på deras rykte, samt att det skulle ha varit klart redan i höstas, det får mig att tvivla på att det kommer att bli driftsäkert?
Och när/om man väl får ett fysiskt fel på fibern, då är risken stor att det går dagar och veckor.
Det mobila bredbandet har aldrig varit nere mer än några timmar totalt på det 4år jag haft det, och fungerar väldigt bra.
Så, jag börjar faktiskt vackla, och skulle inte känna mig jätteledsen om fibern uteblir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.