Q
Hej, håller på och anlägger nytt trädgårdsland, så har lite frågor.
Har vänt gräsmattan upp och ned och väntar på gräset skall ruttna så jag kan fräsa landet.
Har väldigt lerig jord så tänkte jordförbättra.
Kan man få för mycket gödsel i landet?
Tänkte ta och åka till stallet och hämta några släp med färsk hästskit och fräsa ned.
Behöver man blanda i torv med eller löser hästgödslet det.
 
  • Anlagt trädgårdsland med uppochnedvänd gräsmatta, omgiven av häckar och träd, med ett vitt hus med rött tak i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lerig jord bör jordförbättras med organiskt material tex halm, gamla löv, halvnedbruten kompost, barkmull etc. Då får man bättre struktur. Likaså sand tillför mycket nytta.
Iochmed att du har gammal gräsmatta undertill så har du mycket näring i det gamla gräset redan, så det är inte säkert du behöver tillföra så mycket näring.
Sedan när du planterat det du vill ha; Lägg gräsklippet som du får från gräsmattan runtom tillbaks på den öppna jorden. Då tillför du både organsikt material och näring samtidigt som du förhindrar ogräs att spira! :)
PS kör inte jordfräsen i landet då klipper du sönder gräsrötterna och blandar runt dem så du kommer få mängder av gräs ... Låt det vara som det är
 
  • Gilla
Lugas och 4 till
  • Laddar…
Som manner skriver, använd inte jordfräs. Förutom att gräsrötterna sprids kommer du att förstöra för dina bästa arbetare, dvs maskarna och mikro livet som omvandlar organiskt till jord. Det räcker med att lufta lite med en grep. Sälj jordfräsen och köp en kompostkvarn.
 
  • Gilla
Byggroda och 11 till
  • Laddar…
Hästgödsel är bra skit, bokstavligt talat. Förutom själva dyngan brukar det innehålla mycket strömaterial, som också hjälper till att höja mullhalten i jorden.
Håller helt med ovanstående om att du bör skippa jordfräsen, den är kvickrotens och de andra rotogräsens bästa vän! Däremot håller jag inte med om att du bör jordförbättra med sand, enligt min ödmjuka erfarenhet blir lera + sand = betong när det torkar. Fokusera på att höja mullhalten i din jord istället!
Tillägg: torv klarar trädgården sig alldeles utmärkt utan!
 
  • Gilla
Cajsa Lundin och 9 till
  • Laddar…
Q
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hästgödsel är bra skit, bokstavligt talat. Förutom själva dyngan brukar det innehålla mycket strömaterial, som också hjälper till att höja mullhalten i jorden.
Håller helt med ovanstående om att du bör skippa jordfräsen, den är kvickrotens och de andra rotogräsens bästa vän! Däremot håller jag inte med om att du bör jordförbättra med sand, enligt min ödmjuka erfarenhet blir lera + sand = betong när det torkar. Fokusera på att höja mullhalten i din jord istället!
Tillägg: torv klarar trädgården sig alldeles utmärkt utan!
Behöver jag inte få ned hästgödslen ner i jorden?
Tänkte om man väntar några veckor så borde gräset va dött och gör inget om man rör runt i de.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Q Qwerty952 skrev:
Behöver jag inte få ned hästgödslen ner i jorden?
Tänkte om man väntar några veckor så borde gräset va dött och gör inget om man rör runt i de.
Det fixar maskarna! Det räcker att du krattar ut dyngan så att du får sönder eventuella klumpar.
Tänker du så något nu, eller tänker du ha som en träda under resten av säsongen där du bekämpar uppkommande ogräs?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Q
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det fixar maskarna! Det räcker att du krattar ut dyngan så att du får sönder eventuella klumpar.
Tänker du så något nu, eller tänker du ha som en träda under resten av säsongen där du bekämpar uppkommande ogräs?
Det skall plantera lite jordgubbsplantor och rabarber i år. Resten blir till våren.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Både jordgubbar och rabarber gillar näring, så det ska nog gå bra!
Sallad, rädisor, majrovor och liknande växer fort och kan sås även nu i juli, om du vill ha ettåriga växter för skörd den här säsongen.
 
  • Gilla
annsofian
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med - ingen jordfräs på lerjord.

Stallgödsel är toppen till trädgårdslandet men introducerar också en enorm mängd med ogräs. Men kanske inte mycket att göra om man inte har enorma mängder med kompost.

På med allt organiskt du kan hitta den närmsta tiden: Kompost, malda grenar, löv, stallgödsel, gräsklipp, barkmull, torv, täckbark o s v. Jorden förbättras enormt de närmsta åren, redan nästa år är den bättre.
 
  • Gilla
annsofian
  • Laddar…
Jag skulke så gröngödsling av någon typ, helst flera olika sorter i en blandning.
 
  • Gilla
L8ttas och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar ungefär vartannat år åka och hämta ett fullt släp med välbränd hästgödsel där man har använt torv som strö som jag fräser ner och detta gör mitt något leriga trädgårdsland trevligt att arbeta i och det växer ordentligt.
 
Är gödsel inte brunnit kan man ju kompostera det själv. Jag fyllde en enkubiks storsäck med tveksamt brunnit hästgödsel och lämnade i garaget över vintern. Luktade lite stall i någon vecka men sen var det ingen fara. Blev jättefin mull till våren!
Viktigt när man komposterar utan isolerande behållare är att få upp tillräckligt stor volym, annars får man inte upp värmen. En kubik är lagom.
 
Jag skulle nog säga att redigaste sättet att etablera ett nytt trädgårdsland är att dubbelgräva det på hösten och låta det vila till våren innan man planterar. Då får man ner lite mull på djupet direkt (trots att maskarna löser detta på sikt), grässvålen vänds ner ordentligt (när jag bara vänt de översta centimeterna så tycks massa ogräs överleva). Låter man sen jorden ligga vänd över vintern så kommer lerkockorna luckras upp av att se fryser sönder.

Jag skulle satsa helhjärtat på hästgödsel och egenproducerad kompost om du har bra tillgång till det. Om du måste komplettera med köpta påsprodukter, köp barkmull utan torv. Det är billigt och bör vara ganska miljövänligt.

Att plantera direkt I obrunnen hästgödsel är egentligen inte att rekommendera. Bajset och strömaterialet måste komposteras ihop för att bli den mull du är ute efter. Detta tar även död på ogräsfrön i strömaterialet och hästfodret, givet stt gödselstacken blivit varm nog.
 
Q
Jag tänkte bygga mig en kompost och tänkte fylla den med hästgödsel, sen borde de väll va klart till nästa år.
Men nu får jag nog nöja mig med färsk .
Har fri tillgång, kommer jag med kärra så hjälper de mig till och med me att lasta.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Q
Blev liten missbedömning av mängden, så det blir välgödslat.
 
  • En stor hög med jord och gödsel spridd över en plantering med gräsmatta och buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.