kisumisu
MultiMan MultiMan skrev:
Min farfar jobbade hela livet inom Televerket och mer arbetsam person har jag aldrig mött, förr eller senare. han tillhörde dock aldrig de som bara satt på kontor utan var ute och först drog ledningar och stolpar och efterhand mer avancerade saker.

Servicen hos Televerket var i min mening klart bättre förr, men det kostade ju betydligt mer med abonnemang. Jag minns fortfarande tydligt att det fanns en rikstaxa för långväga samtal och en lägre för lokalsamtal, t ex. Redan på 1990-talet försämrades servicen mot vad den var tidigare. Det var inte längre Televerkets/Telias eget folk som åkte ut, utan det var lagt på entreprenad, med, enligt flertal erfarenheter, betydligt sämre resultat.
Jag har samma erfarenhet av en gammal gubbe som lärde mig mycket hur telefoni fungerar och varför vi i Sverige har 4 pinnar och i Norge, Finland bara 3 pinnar.
Handlar om sekretess den biten. Sverige 2 inkommande och 2 utgående som går igenom telefonen till andra uttagen.
Finland/Norge 2 inkommande och 1 jord.

Lärde mig nästan mer med honom på 2-3 veckor än vad jag gjorde på hela den tekniska gymnasieutbildningen.

Men hade man felkopplat som det var hos mina föräldrar kunde man även i Sverige tjuvlyssna med en annan telefon, precis som i gamla Amerikanska filmer. :)

Jag lyckades som barn även konvertera en finsk telefon till svenskt nät, den fungerade väl när det var just felkopplat (pararell kopplat) hos föräldrarna.
Minns dock att nummerskivan stämde inte, har för mig 0 var 1, 1 var 2 osv.....eller om det var att 0 var 9 och 9 var 0, kommer inte helt ihåg men även det skiljer åt en fast telefon Finland vs Sverige dvs att 0 och 9 är på olika ställen.

Finsk och Norsk Standard
https://www.google.se/search?q=puhe...krqw4A8&bih=904&biw=1920#imgrc=kcVMMJwU9463bM
 
Redigerat:
useless useless skrev:
I Sverige kan man trycka "5" och lägga på luren så blir man uppringd när andra parten är ledig igen.
M maxmsm skrev:
På en mobil?
kisumisu kisumisu skrev:
Fungerar det på en mobil?
Telia bas handlar väl om fast telefoni, eller?

Prislista för Telia Bas, hemtelefoni via telefonjacket, abonnemangs- och tillvalstjänster, giltig från maj 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Det var det priset (steg från hälften) som gjorde att jag sade upp Telia koppartelefon för ett par år sedan. Jag migrerade numret till IP-telefoni hos Bahnhof (0 kr i månadsavgift) och har inte betalt något för det sen dess. Ringer aldrig ut på numret men det kan finnas registrerat på diverse äldre ställen som banker etc...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Telia bas handlar väl om fast telefoni, eller?

[bild]
Jag hade inte en aning om att det fanns folk som använde fast lina längre.
 
M maxmsm skrev:
Jag hade inte en aning om att det fanns folk som använde fast lina längre.
Vi har det gratis via internetleverantören liksom någon annan tidigare i tråden. På traditionellt sätt vet jag inte hur många som finns kvar men helt avvecklat är väl inte kopparnätet ännu?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vi har det gratis via internetleverantören liksom någon annan tidigare i tråden. På traditionellt sätt vet jag inte hur många som finns kvar men helt avvecklat är väl inte kopparnätet ännu?
IP telefoni har mina föräldrar också men jag fick för mej att Telia bas var via kopparlinan.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Telia bas handlar väl om fast telefoni, eller?

[bild]
Telia BAS är fast telefoni via kopparnätet, går ej att nyteckna.
Telia bredbandstelefoni, går ej heller att nyteckna.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
VI har kvar fast telefoni av två anledningar. Den ena praktisk och den andra sentimental. Praktisk för att jag tidigare inte hade gratis mobilsamtal (det har ändrats nyligen) och sentimental för att jag har kvar samma fasta telefonnummer som jag haft hela mitt liv, vilket snart är 52 år! 😲 Frågan är om det är värt några tior i månaden dock...jag har till början av februari att bestämma mig när bindningstiden går ut. 😂
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Frågan är om det är värt några tior i månaden dock...
Behåll det. Superbra att ha när man inte hittar mobilen! 😂😳😱
 
  • Haha
Paxman
  • Laddar…
kisumisu
M maxmsm skrev:
Jag hade inte en aning om att det fanns folk som använde fast lina längre.
Alfredo Alfredo skrev:
Vi har det gratis via internetleverantören liksom någon annan tidigare i tråden. På traditionellt sätt vet jag inte hur många som finns kvar men helt avvecklat är väl inte kopparnätet ännu?
https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat

Finns kvar.
Min ort är inte ens med än på de som ska nu avveklas inom närmaste åren 😮 även om allt annat avveklas här i rask takt.

Försvinner från många stora orter nästa och näst nästa år.

Intressant att ni har det gratis.
Jag hade för många herrans år sedan det gratis via Tele2 som lurades att om man köpte utrustning skulle mån avgift vara 0:- bara de man ringer skulle kosta.
Plötsligt dyker en räkning upp tror det var 79kr och då enda skillnaden att det fria samtal. Då sägs det upp av mig!

Vissa mobiloperatörer har också haft fastnummer, men även där har det varit dyrt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Här har vi haft avbrott på fibern snart 2 veckor nu.
Felanmält via tjänsteleverantören men det har varit konstant att man får jaga på open infra för att de ens ska klia sig i håret.

Iaf så byter jag nu till Tele2 med omedelbar verkan då de erbjuder "uppkopplingsgaranti". Pratade med kundtjänst och de aktiverar den direkt.

Jag betalar hellre ett par kr extra till Tele2 än belöna Open Infras dåliga service.

Vi är 16 hushåll utan där de flesta hade anmält (som man ska) via sin tjänsteleverantör. Men Open infra hade tydligen "inte fått" nån annan felanmälan än min. Som tur är så vidarebefordrade jag deras mail till grannarna så nu har OI 16 felanmälningar.
BRS Network har redan varit och felsökt tre timmar och "hittat felet" föe en vecka sen. Men nu ska OI ha en second opinion. Innan de börjar laga...

Deras robusta fiber är bara säljsnack och fibern här ute är katastrofalt dåligt lagd med avbrott på minst en vecka per år.

Oturligt nog var detta brott på fibern på avstickaren till vårt område. Tidigare har 200+ kunder drabbats och då har man iaf sluppit jaga...

Men som skrivits tidigare i tråden.

Det är uppenbart att Open Infra sänkt kvaliteten på kundtjänst/serviceteknikerna för att tvinga fler att hoppa på deras så kallade serviceavtal

Som om Ellevio skulle börja "jahaaaa. El är viktigt för dig. Men då har vi ett eltillgänglighetsavtal du kan teckna... Annars skulle det ju va tråkigt om du fick elavbrott oftare framöver"

Ellevio håller dock på att städa upp efter gamla lokala nätföretaget här och investerar massor. Utan hot om att man ska teckna andra avtal...
 
  • Arg
  • Ledsen
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Som om Ellevio skulle börja "jahaaaa. El är viktigt för dig. Men då har vi ett eltillgänglighetsavtal du kan teckna... Annars skulle det ju va tråkigt om du fick elavbrott oftare framöver"

Ellevio håller dock på att städa upp efter gamla lokala nätföretaget här och investerar massor. Utan hot om att man ska teckna andra avtal...
dom behöver inte hota, dom bara höjer avgiften,.. ;) räkna med 40-60% högre kostnad inom 3 år. det är vad dom "får" höja... tack ElI
 
  • Gilla
  • Ledsen
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det är uppenbart att Open Infra sänkt kvaliteten på kundtjänst/serviceteknikerna för att tvinga fler att hoppa på deras så kallade serviceavtal
Hos oss, som gick igenom (och vann) striden mot OI's senaste försök att få oss att skriva på hittepå-serviceavtalet har fibern varit 100 % stabil sen dess. Vi har bra grannsamverkansgrupper på FB och jag har inte läst något om några avbrott eller störningar i fibern i områdena runtomkring mitt heller.

Jag befarade att det skulle bli så som du upplever "Appendix", men så har det alltså inte blivit här...än åtminstone. 😳
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Hos oss, som gick igenom (och vann) striden mot OI's senaste försök att få oss att skriva på hittepå-serviceavtalet har fibern varit 100 % stabil sen dess. Vi har bra grannsamverkansgrupper på FB och jag har inte läst något om några avbrott eller störningar i fibern i områdena runtomkring mitt heller.

Jag befarade att det skulle bli så som du upplever "Appendix", men så har det alltså inte blivit här...än åtminstone. 😳
Vi har haft strul sen de la fibern för fem år sen.

Senaste stoppet ifjol var före de sk serviceavtalen och då lagade de felet under helgen.

Detta stoppet tog det fyra dagar innan de började felsöka. De teknikerna föreslog en åtgärd och nu har kommer andra tekniker ut imorgon för att fundera.

Den skillnaden i service är så enorm att jag bara kan misstänka att de vill lura in folk i serviceavtalen genom att straffa de som inte har det.
 
P Paxman skrev:
Hos oss, som gick igenom (och vann) striden mot OI's senaste försök att få oss att skriva på hittepå-serviceavtalet har fibern varit 100 % stabil sen dess. Vi har bra grannsamverkansgrupper på FB och jag har inte läst något om några avbrott eller störningar i fibern i områdena runtomkring mitt heller.

Jag befarade att det skulle bli så som du upplever "Appendix", men så har det alltså inte blivit här...än åtminstone. 😳
Vi har haft strul sen de la fibern för fem år sen.

Senaste stoppet ifjol var före de sk serviceavtalen och då lagade de felet under helgen.

Detta stoppet tog det fyra dagar innan de ens började felsöka. De teknikerna föreslog en åtgärd och nu har kommer andra tekniker ut imorgon för att fundera.

Den skillnaden i service är så enorm att jag bara kan misstänka att de vill lura in folk i serviceavtalen genom att straffa de som inte har det med väsentligt sämre felhantering.

Förr "pingade" de fiberboxen. Men de verkar de bara göra med de som betalar för det...

Med tv, telefon och jobba hemifrån är ju fiber kritiskt för de flesta. Så det är bra pengar i att vara dålig och sen ta betalt för bättre service

Mitt alternativ om de fortsätter vara dåliga är att dra upp en starlink 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.