C crazytok skrev:
Det var ju ett tag sedan trådstart, hur gick det med planken? Blev det liggande med spår i stolparna? Har själv funderat på samma lösning med liggande trall.

Har du bilder så tycker jag du får dela med dig lite... :)
pelpet pelpet skrev:
Sätt tryckta 75 x 75 stolpar med ett 16 mm brett och 20 mm djupt spår urfräst i varje sida på stolpen i stolpskor. Såga sedan till 16 mm tryckt trall till rätt längd och låt dem glida ner i spåren. Stapla sedan liggande brädor tills du får rätt höjd på planket. Skruva sedan en överliggare ovanpå som håller ihop stolparna.

Snabbt och enkelt att bygga, behöver ej målas, billigt i inköp, kräver inget underhåll och grånar fint med åren. De glipor som uppstår då trallen torkar justerar sig själv då ovanliggande trall glider ned. Efter några år kanske du får justera en glipa mellan överliggaren och översta trallbiten.
Alt, kan man kanske spika ihop tre trall plankor ovanpå varandra, med en smalare i mitten?
 
Erik4 Erik4 skrev:
Tack för svar! Tror jag ska satsa på denna konstruktion. Har du någon uppfattning hur bra det dämpar ljudet från vägen? Det är framförallt däckljudet jag vill dämpa.
Hej. Jag fann en tråd om plank från 'Vindsurfaren' som byggt något i stil med vad jag söker. Sedan kom du in i tråden och nu undrar jag om du möjligen gjorde slag i saken och byggde ett liknande plank? Har du i så fall några bilder att dela med dig av som inspiration? För- och nackdelar nu när det gått en tid och planket stått där ett tag? Mvh Jenny
 
  • Gilla
drysafe
  • Laddar…
Erik4
Hej!

Nej det blev en annan konstruktion. Stående stolpar med plankor liggande omlott. Gjorde det så enkelt som möjligt och valde avstånd mellan stolparna utifrån vad byggmax hade för längder inne. Vi har en väg med ca 10000 passager per dygn utanför och hoppades att det skulle hjälpa. Närmast planket känns det lugnare men en bit bort är det ju fortfarande ljudligt.
 
JennyAnderbjörk JennyAnderbjörk skrev:
Hej. Jag fann en tråd om plank från 'Vindsurfaren' som byggt något i stil med vad jag söker. Sedan kom du in i tråden och nu undrar jag om du möjligen gjorde slag i saken och byggde ett liknande plank? Har du i så fall några bilder att dela med dig av som inspiration? För- och nackdelar nu när det gått en tid och planket stått där ett tag? Mvh Jenny
Här kommer bilder på mitt plank efter 14 år, det har hållit riktigt bra och fått en svart färg efter den linolja vi lagt på 4 gånger under denna tid. Var från början obehandlat trä. Vill man hellre ha ett träfärgat/ljusgrått staket så skulle jag rekommendera gul såpa.
 
  • Svartmålat plank i trädgård med växter och gräsmatta framför, hus i bakgrunden. 14 år gammal linoljebehandlad träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmålat träplank som sträcker sig längs en trottoar i ett villaområde. Planket har funnits i 14 år och är behandlat med linolja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.