Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
De Boschspisar som varit uppe tidigare har haft en effekt på hälldelen på 4.5 kW. Ugnen drar nog inte mer än 3 kW. Summan stämmer med de 7.4 kW som jag har för mig vi sett som totaleffekt.

Så de grova ledningarna är nog dimensionerade för 4.5 kW medan den klen klarar 3 kW. Spisen är troligen matad med en EKK 3G2.5 mm².

Så det är en fuskspis. Kan kopplas in på två faser. Kan innebära begränsningar i hällen om man är van att nyttja alla kokzoner samtidigt.
Härlig att se att den är Made in Turkey också 😡
 
  • Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
M MiWi skrev:
Härlig att se att den är Made in Turkey också 😡
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
De Boschspisar som varit uppe tidigare har haft en effekt på hälldelen på 4.5 kW. Ugnen drar nog inte mer än 3 kW. Summan stämmer med de 7.4 kW som jag har för mig vi sett som totaleffekt.

Så de grova ledningarna är nog dimensionerade för 4.5 kW medan den klen klarar 3 kW. Spisen är troligen matad med en EKK 3G2.5 mm².

Så det är en fuskspis. Kan kopplas in på två faser. Kan innebära begränsningar i hällen om man är van att nyttja alla kokzoner samtidigt.
 
  • Elektronisk apparat med etikett som anger tillverkarens information, produktens E-nummer HL9R4R, typ HI3F5I, effekt 4,6 kW och maximal effekt 7,85 kW. Tillverkad i Turkiet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt den där spisen om du kan. Den är avsedd för Europa och för Svenska gamla enfaslägenheter.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Byt den där spisen om du kan. Den är avsedd för Europa och för Svenska gamla enfaslägenheter.
Får se om jag lyckas. Trist att dom säljer skiten och att man själv inte var mer påläst.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M MiWi skrev:
Får se om jag lyckas. Trist att dom säljer skiten och att man själv inte var mer påläst.
Säger dom trefas någonstans i produktinformationen?

Bilden du visar på olika inkoppling visar ju på att det ska gå att använda trefas, så då blir det vilseledande marknadsföring...
 
D Dilato skrev:
Säger dom trefas någonstans i produktinformationen?

Bilden du visar på olika inkoppling visar ju på att det ska gå att använda trefas, så då blir det vilseledande marknadsföring...
De säger ”typ av kabel” och rabblar upp alla möjligheer. Bl a 3-fas.
Det var det jag läste innan beställning. Visst, en kabel för 3-fas kan ju användas för enfas 😂men det är inte så jag tänker när jag läser det utan att veta vad jag vet nu.
Härligt företag som måste luras för att kunna sälja sina produkter.
 
M MiWi skrev:
De säger ”typ av kabel” och rabblar upp alla möjligheer. Bl a 3-fas.
Det var det jag läste innan beställning. Visst, en kabel för 3-fas kan ju användas för enfas 😂men det är inte så jag tänker när jag läser det utan att veta vad jag vet nu.
Härligt företag som måste luras för att kunna sälja sina produkter.
 
  • Skärmdump av Siemens produktspecifikation som visar teknisk data: elkontakt, typ av kabel, anslutningskabelns längd, spänning, anslutningseffekt, samt inkluderade användarhandböcker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Man ser där att anslutningseffekten är under 8000 W och då är det 2 faser. Traditionellt har spisar i Sverige en anslutningseffekt på ung. 11 000 W (3 faser á 16 A).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man ser där att anslutningseffekten är under 8000 W och då är det 2 faser. Traditionellt har spisar i Sverige en anslutningseffekt på ung. 11 000 W (3 faser á 16 A).
Där ser man. Det går inte ens att köpa en spis utan att lägga en vecka på studier.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.