B
M maxmsm skrev:
Fjärrstyr man detta?
Finns alla möjliga sätt, geolocation, widget på telefonen, schema, rutin där något aktiveras när något annat händer osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
hsd
pacman42 pacman42 skrev:
Har du fler lås på dörren än grannen (exempelvis tillhållarlås) så väljer tjuven grannen som har färre lås.

Har du skylt om larm/videoövervakning så väljer tjuven grannen som inte har sådan.

Det är svårare att skydda sig mot inbrott i villa. Det går alltid krossa en ruta för att ta sig in.
Eller så tänker tjuven att här finns värdefulla föremål å maskerar sig, huvtröja med keps eller burka
 
Redigerat:
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
MrJay
O O skrev:
Jag blev lite nyfiken. För så här brukar det inte vara.

I bostadsrättslagen anges att ansvaret är innehavarens, medlemmens. Men det är inte så tydligt formulerat. Så i princip alla BRF har därför definierat vad som är föreningens och vad som är medlemmens ansvar i stadgarna. Så vad som gäller här står rimligen i BRFens stadgar. Och der skiljer som sagt mellan olika föreningar.

Vad som står i stadgarna bestämmer medlemmarna(de boende). Så dessa regler om ansvarsfördelning är något de boende själva valt och beslutat på ett föreningsmöte.

Vanligast tror jag är att föreningen ansvarar för underhåll av lägenhetens utsida (inkl ytterdorr och fönster) och medlemmen ansvarar för det som är innanför. BRF ansvarar för utsidan av dörren och medlemmen för resten. Alltså det man måste öppna dörren för att komma åt. Ofta räknas då låset vara på insidan eftersom det är inbyggt i dörren innanför utsidan.

Men det bestämmer en BRF själv hur man vill ha det. Så det jag undrar är varför har ni valt att lägga underhållsansvaret för låset på BRF och inte på medlemmarna?


Skrivningen innebär att BRFen har ansvar för att städa och underhålla insidan på er ytterdörr. Måla om och kontrollera om dörren och låset behöver justeras ingår i underhåll. Det verkar i mina ögon väldigt opraktiskt att BRFn skall ha personal som kontrollerar låset och insidan i alla lägenheter, när de boende normalt utför denna kontroll varje gång de går in och ut. Är det verkligen så ni vill ha det?

Har du kollat exakt vad som står i era stadgar?
Ja, jag har koll på vad som står i stadgarna då jag var i styrelsen några år sedan samt har en fet pärm med stadgarna som hör till lägenheten. Stadgarna skrevs långt innan min tid i enlighet med Riksbyggen som sköter underhållet, så ”varför” kan jag inte svara på. Jag har aldrig varit med att någon målat en Daloc säkerhetsdörr ska jag vara helt ärlig… Man får sätta in egen dörröga och det går att sätta dit ett annat lås men det behöver man föreningens tillåtelse för, det var relativt lätt att få tillåtelse 10 år sedan - numera är de väldigt restriktiva med det och jag misstänker att det är estetiken som är största anledningen.
 
C
U Utsliten och utdömd skrev:
För att lösningarna är förhållandevis dyra och tillvägagångssättet är ovanligt.
Men det är ju just det med att avfärda ett tillvägagångssätt på grund av att det är ovanligt jag menar.
Det som är ovanligt idag är ju inte nödvändigtvis ovanligt imorgon om metoden är relativt enkel och lättillgänglig. Resonerar man så blir man ju stående med byxorna nere när tjuvarna väl fångar upp metoden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, men Linus fungerar väl ändå som den skall eftersom funktionen bygger på att den vrider på låsvredet från insidan av dörren(?)

Det man funderar lite på är hur länge låstillverkarna varit medvetna om svagheten mot syraattacker?
Känns ju inte så förtroendeingivande om man känner till en svaghet men inte gör något åt den så länge inte inbrottstjuvarna har fångat upp metoden.
Aaah, sant, man behöver ju inte komma åt låset för att öppna med Linus... Smart tänkt!
 
U
C cpalm skrev:
Men det är ju just det med att avfärda ett tillvägagångssätt på grund av att det är ovanligt jag menar.
Det som är ovanligt idag är ju inte nödvändigtvis ovanligt imorgon om metoden är relativt enkel och lättillgänglig. Resonerar man så blir man ju stående med byxorna nere när tjuvarna väl fångar upp metoden.
Det jag menar är att det är ovanligt och skulle fördyra produkterna. Majoriteten av kunderna utanför Kungsholmen och Solna skulle inte ens snegla på dessa dyra låsen även om de hade existerat.
För de existerar lås till allt, gäller bara att betala. En kollega som äger gamla skyddsrum från försvaret har 8 dörrar i serie som är 30cm betong och 10cm stål som har nycklar som är 30cm långa, dålda gångjärn och låsreglar tjockare än ölburkar. Betalar du kan du nog få de hemma också.

Tjuvar är uppfinningsrika. Skulle syrasäkra lås bli vanligare kommer det sluta med att de skär upp en lucka i dörrarna med platsmaskärare eller annan hyfsat tyst metod.
Lättaste sättet att stoppa dem är ljud, för de hatar uppmärksamheten. Det är där syrans styrka är, relativt snabbt och helt tyst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Rent tekniskt äger du inte en bostadsrätt
Jo man äger bostadsrätten. Man äger dock inte den fysiska lägenheten.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
MrJay
Alfredo Alfredo skrev:
Jo man äger bostadsrätten. Man äger dock inte den fysiska lägenheten.
Det verkar som jag får vara extra tydlig…. Att äga en bostadsrätt i Sverige innebär att man är medlem i en bostadsrättsförening och har rätten att nyttja en specifik lägenhet i föreningens fastighet. Man äger inte själva lägenheten, utan en andel i föreningen som ger nyttjanderätten till lägenheten. Föreningen äger och förvaltar fastigheten och medlemmarna har ansvar för gemensamma kostnader och underhåll via månadsavgifter.
 
  • Gilla
Tercel och 1 till
  • Laddar…
C Cff skrev:
jag tänkte att föreningen kanske tycker att en siren på 115 db (om jag har uppfattad db korrekt så torde detta uppfattas 8 gånger(?) högre än en brandvarnare på 85 db) lite väl ljudligt, men jag har inte frågat dem.
Jag lutar nog att jag kommer att göra allt för att mitt lås skall bli syrasäkert, oavsett kostnad, men just nu vill jag bara säkra mig för de kommande sommarveckorna. Om det är såpass "enkelt" som att installera ett kodlås så känns det som en hyfsat enkel lösning.
Jag kan absolut lägga till en kamera med rörelsedetektor (även om det kanske bara blir för en kort stund eftersom jag antar att larmleverantören/tjänsten vill att jag har av dem godkända enheter) - har du någon du kan tipsa om?
Nej - 9dB är 8ggr, 3dB är en fördubbling, 6dB 4ggr, 9dB 8ggr osv. dB är en logaritmisk skala.
 
förra året åtalades ett gäng för 90 "syra-inbrott" i Paris: https://www.lemonde.fr/en/france/ar...e-five-over-90-acid-burglaries_6096683_7.html
N Nisken skrev:
Nej - 9dB är 8ggr, 3dB är en fördubbling, 6dB 4ggr, 9dB 8ggr osv. dB är en logaritmisk skala.
aaah, först när jag googlade stod det att det upplevda ljudet dubblades för var 10e du, men nu får jag upp att det är (upplevs) 10 ggr högre för var 10e av, stämmer det?
 
Det spelar ingen roll, om du så tutar 200 dB inne i din bostad när ett inbrott pågår så kommer du inte att straffas för det.
 
C
U Utsliten och utdömd skrev:
Det jag menar är att det är ovanligt och skulle fördyra produkterna.
Jo jag förstod ditt argument, men tyckte det var lite cirkulärt. Kikar man omkring sig verkar inte priset vara en stor faktor när man väljer lås. Låset på bilden som postades är ju en högsäkerhetscylinder i Assas d12-familj som är det "dyraste och bästa" du hittar på hyllan, men som likväl sitter på var och varannan dörr med ett någorlunda modernt lås.

Som ofrivillig samlare av kassaskåp har jag en viss insikt i hur den typen lås fungerar, och snarare än att själva låset är mer avancerat än ett vanligt dörrlås bygger dessa mer på grundprincipen att dörren skall gå i baklås om låset påverkas. Utöver att de kritiska delarna av låsmekanismen sitter på insidan av dörren. En princip som i teorin naturligtvis skulle kunna användas i vanliga bostäder om man bara kom överens om ett standardiserat "gränssnitt" mellan dörr och lås. Om man tänker utanför boxen.
 
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Problemet är att syran måste nå till spärrelementen för att påverka detta vilket inte är speciellt lätt i ett tillhållarlås samt finns det tillhållarlås med både mässing och stål tillhållare, förr var det vanligare med ståltillhållare.
De klipp som finns är på låscylindrar som sitter upp och ner som de gör i europa och norge och då rinner syran ner till spärrelementen och stannar kvar.
Godkända låscylindrar har några stift av härdat stål för borrskyddet vilka inte bör påverkas av svavelsyra.
Jag som bytt många lås på östermalm vet även att de mesta där är väldigt gammalt och troligtvis är det äldre låscylindrar som är drabbade tex gamla abloy, tioöres cylindrar, teka osv.

Jag kan inte svara säkert då det fortfarande är ganska klent med information om detta även om vi låssmeder luskar, det är trots allt ytterst begränsade fall i få fastigheter i sverige men media blåser gärna upp det.

Elektroniska lås har andra svagheter och är inte säkrare.
Tänkte just att det borde vara lämpligt med några stift i stål för att klara ett syraangrepp!
Bra då vet vi en anledning till att välja godkända cylindrar.
 
MrJay MrJay skrev:
Rent tekniskt äger du inte en bostadsrätt
Hur ska du ha det? 😉 Ovan säger du ”äger du inte en bostadsrätt”, nedan säger du ”Att äga en bostadsrätt”.
MrJay MrJay skrev:
Att äga en bostadsrätt i Sverige innebär att man är medlem i en bostadsrättsförening och har rätten att nyttja en specifik lägenhet i föreningens fastighet.
Har aldrig påstått något annat. Kan vi inte bara enas om att man absolut kan äga en bostadsrätt men att det inte betyder att man äger en fysisk lägenhet?

Sen behöver faktiskt inte föreningen äga fastigheten som huset/husen är byggda på.
 
  • Gilla
  • Haha
cbrolin och 3 till
  • Laddar…
I praktiken "äger" man sin lägenhet, resten är semantik och hårklyverier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.