C Cff skrev:
Tack! Du har förstått vad jag är ute efter - helt enkelt att det skall anses som tillräckligt mycket jobbigare att försöka bryta sig in i min lägenhet så att man väljer någon annan (förvisso synd om denne andre, men i det här fallet vill jag skydda mitt boende så bra det går (inom rimlighetens gränser)).
👍 Det viktiga är inte att tjuven går till grannen. Det är ännu bättre om han går hem. Men viktigast att han helt avstår från att ge sig på din dörr.
C Cff skrev:
Jag har också blivit påmind om vikten av att låsa båda låsen - något jag får erkänna att jag inte trodde var riktigt nödvändigt efter att jag köpt ett svindyrt, nytt Assa-lås för några år sedan :).
Om man inte kan se utifrån att du inte låst alla lås spelar det ingen roll om det är låst eller inte. Syften med låsen är att förmedla känslan av att du har högre säkerhetsnivå och mer tidsödande lås än grannarna. Tjyven skall helt enkelt inte ens fundera på att försöka hos dig.

Fast det är klart varför inte låsa om man nu har "svindyra" bra lås installerade?

Men installerar du Yale Linus kan du låsa/låsa upp med en app. Även på distans.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O O skrev:
👍 Det viktiga är inte att tjuven går till grannen. Det är ännu bättre om han går hem. Men viktigast att han helt avstår från att ge sig på din dörr.

Om man inte kan se utifrån att du inte låst alla lås spelar det ingen roll om det är låst eller inte. Syften med låsen är att förmedla känslan av att du har högre säkerhetsnivå och mer tidsödande lås än grannarna. Tjyven skall helt enkelt inte ens fundera på att försöka hos dig.

Fast det är klart varför inte låsa om man nu har "svindyra" bra lås installerade?

Men installerar du Yale Linus kan du låsa/låsa upp med en app. Även på distans.
Tack för tips! Yale Linus ser ju väldigt smidigt ut (och Yale-namnet gör att det känns tryggt… 😁)
 
O O skrev:
Men installerar du Yale Linus kan du låsa/låsa upp med en app. Även på distans.
Yale Linus löser väl dock inte grundproblemet att en cylinder är exponerad på utsidan och kan utsättas för ett syraangrepp? Det är väl bara en produkt som gör det enklare att öppna dörren.
 
  • Gilla
stefan olsson5
  • Laddar…
C
C Cff skrev:
något jag får erkänna att jag inte trodde var riktigt nödvändigt efter att jag köpt ett svindyrt, nytt Assa-lås för några år sedan .
Precis.

Lite naivt handlar det ju i grund och botten om att man investerat en inte helt obetydlig summa för att få det "bästa" låset och så visar det sig att det enkelt kan öppnas med lite salpetersyra.

Lite orättvist kan man ju dra vissa paralleller med Assa 2000-skandalen där det "säkra" låset visade sig lätt kunna pillras upp med ett bladmått för 50 kr.
 
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
En gallergrind (eller bara en extra innerdörr som jag har ) innanför ytterdörren är väl en billig investering.
Larmsensor på ytterdörren som aktiveras när dörren öppnas gör att sirenen tjuter, blixtaggregatet blixtar, rökgeneratorn ryker och extradörren gör att ingen kommer in ändå.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
E Emedan skrev:
Yale Linus löser väl dock inte grundproblemet att en cylinder är exponerad på utsidan och kan utsättas för ett syraangrepp? Det är väl bara en produkt som gör det enklare att öppna dörren.
Helt rätt, men det var fortfarande ett bra tips rent generellt :)
 
C cpalm skrev:
Precis.

Lite naivt handlar det ju i grund och botten om att man investerat en inte helt obetydlig summa för att få det "bästa" låset och så visar det sig att det enkelt kan öppnas med lite salpetersyra.

Lite orättvist kan man ju dra vissa paralleller med Assa 2000-skandalen där det "säkra" låset visade sig lätt kunna pillras upp med ett bladmått för 50 kr.
Jag har dock stora förhoppningar på att den tyska lösningen skall kunna lösa syraproblemet (utan att jag behöver byta lås, för det verkar som att detta är ett extra lager som man monterar ovanpå existerande lås). Och den verkar "bara" kosta 2500 (ser inte heller ut att vara svår att montera så jag tänker att det är något man kan göra själv). Jag har mailat dem (samt en av deras återförsäljare i Tyskland) för att försöka få hjälp att förstå vilka som är de rätta parametrarna att välja när man beställer.
Detta extralager går dock inte att öppna med Yale Linus utan kräver att man har med nyckeln till detta "lock".
 
D Dilato skrev:
En gallergrind (eller bara en extra innerdörr som jag har ) innanför ytterdörren är väl en billig investering.
Larmsensor på ytterdörren som aktiveras när dörren öppnas gör att sirenen tjuter, blixtaggregatet blixtar, rökgeneratorn ryker och extradörren gör att ingen kommer in ändå.
Det hade jag gärna installerat om det funnits något smidigt sätt att få plats med den. Det gör det dock tyvärr inte i nuläget , men kanske kommer jag på något som skulle kunna funka.
 
C
C Cff skrev:
Detta extralager går dock inte att öppna med Yale Linus utan kräver att man har med nyckeln till detta "lock".
Nä, men Linus fungerar väl ändå som den skall eftersom funktionen bygger på att den vrider på låsvredet från insidan av dörren(?)

Det man funderar lite på är hur länge låstillverkarna varit medvetna om svagheten mot syraattacker?
Känns ju inte så förtroendeingivande om man känner till en svaghet men inte gör något åt den så länge inte inbrottstjuvarna har fångat upp metoden.
 
En Pyrenéhund med varningsskylt och/eller lås av syrabeständigt composit är nig enda lösningen
 
  • Gilla
Alsnic
  • Laddar…
C Cff skrev:
Det hade jag gärna installerat om det funnits något smidigt sätt att få plats med den. Det gör det dock tyvärr inte i nuläget , men kanske kommer jag på något som skulle kunna funka.
sax/dragspelsdörr som i gamla hissar tar nästan ingen plats.
 
  • Gamla hissar med sax/dragspelsdörr som tar minimal plats, en ståldörr i ett hyreshus med en halvöppen ytterdörr till vänster och en kontrollpanel på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Jag blev lite nyfiken. För så här brukar det inte vara.
MrJay MrJay skrev:
Rent tekniskt äger du inte en bostadsrätt, utan du betalar för rätten att bo där tillsammans med ett gäng andra människor (BRF). I vårt fall ansvarar BRF för ytterdörrar till lägenheterna och dess lås samt underhåll. Dessa stadgar kan skilja mellan olika föreningar.
I bostadsrättslagen anges att ansvaret är innehavarens, medlemmens. Men det är inte så tydligt formulerat. Så i princip alla BRF har därför definierat vad som är föreningens och vad som är medlemmens ansvar i stadgarna. Så vad som gäller här står rimligen i BRFens stadgar. Och der skiljer som sagt mellan olika föreningar.

Vad som står i stadgarna bestämmer medlemmarna(de boende). Så dessa regler om ansvarsfördelning är något de boende själva valt och beslutat på ett föreningsmöte.

Vanligast tror jag är att föreningen ansvarar för underhåll av lägenhetens utsida (inkl ytterdorr och fönster) och medlemmen ansvarar för det som är innanför. BRF ansvarar för utsidan av dörren och medlemmen för resten. Alltså det man måste öppna dörren för att komma åt. Ofta räknas då låset vara på insidan eftersom det är inbyggt i dörren innanför utsidan.

Men det bestämmer en BRF själv hur man vill ha det. Så det jag undrar är varför har ni valt att lägga underhållsansvaret för låset på BRF och inte på medlemmarna?

MrJay MrJay skrev:
I vårt fall ansvarar BRF för ytterdörrar till lägenheterna och dess lås samt underhåll.
Skrivningen innebär att BRFen har ansvar för att städa och underhålla insidan på er ytterdörr. Måla om och kontrollera om dörren och låset behöver justeras ingår i underhåll. Det verkar i mina ögon väldigt opraktiskt att BRFn skall ha personal som kontrollerar låset och insidan i alla lägenheter, när de boende normalt utför denna kontroll varje gång de går in och ut. Är det verkligen så ni vill ha det?

Har du kollat exakt vad som står i era stadgar?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ibland är det ju praktiskt att föreningen har nyckel till bostaden, men inte tusan skulle jag lita på att den nyckeln inte kan komma på villovägar.
Om en nyckel används för att göra inbrott gäller oftast inte din försäkring...
 
E Emedan skrev:
Yale Linus löser väl dock inte grundproblemet att en cylinder är exponerad på utsidan och kan utsättas för ett syraangrepp?
Rätt uppfattat, det är inte dess funktion.
I teorin kan man iofs ha ett lås som inte har någon cylinder på utsidan. Men det skulle jag inte rekommendera pga risken för utelåsning.
Yale Linus underlättar att i praktiken använda lösningen(på grundproblemet) med flera låsi praktiken.
E Emedan skrev:
Det är väl bara en produkt som gör det enklare att öppna dörren.
Det var ungefär vad jag skrev.
O O skrev:
Men installerar du Yale Linus kan du låsa/låsa upp med en app. Även på distans.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
U
C cpalm skrev:
Nä, men Linus fungerar väl ändå som den skall eftersom funktionen bygger på att den vrider på låsvredet från insidan av dörren(?)

Det man funderar lite på är hur länge låstillverkarna varit medvetna om svagheten mot syraattacker?
Känns ju inte så förtroendeingivande om man känner till en svaghet men inte gör något åt den så länge inte inbrottstjuvarna har fångat upp metoden.
För att lösningarna är förhållandevis dyra och tillvägagångssättet är ovanligt.
Riktigt dålig jämförelse men dynamit är också en svaghet hos lås, men man gör inget åt det heller.

Min mors frisersalong har en säkerhetsdörr som har en nyckel till skjuthållarlåset som är säkert 12cm, 5 raka reglar och måste vridas 3 varv. Den skulle nog vara hyfsat säker mot syra. Tänker främst längden på nyckeln och att cylindern inte är synlig så svårt att rotera låset när man löst upp alla stift. Och att, vet man inte att det är flera varv som behövs vridas kommer ju tjuven säkert försöka ett varv, kanske 2 och sen ge upp.

Säkerhetsdörrlås med fem raka reglar och en nyckel till skjuthållarlåset, lämpligt för att motstå syraattacker och svår att forcera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.